اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، شاهد تحولاتی بود از سفر هیأت ایرانی به کابل تا لغو معافیت‌های همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران از سوی آمریکا و واکنش تهران و اعلام خبرهای خوش هسته‌ای که در راه است.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از سفر هیأت ایرانی به ریاست بهاروند معاون وزیر خارجه به کابل در ارتباط با حادثه پیش آمده در مرز ایران و افغانستان، تا ورود محموله‌های بنزین ایران به ونزوئلا و واکنش آمریکایی‌ها و عدم تمدید معافیت‌های همکاری‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا و محکومیت این اقدام از سوی تهران.

*ورود چهار نفتکش حامل سوخت ایران به ونزوئلا

در هفته‌ای که گذشت چهار نفتکش حامل محموله بنزین ایران به ونزوئلا وارد شد و در همین خصوص نیز حجت‌الله سلطانی سفیر ایران در کاراکاس با اشاره به ورود اولین نفتکش حامل سوخت ایران به ونزوئلا گفت که پیوندهای دوستی و برادری بین دو کشور قوی‌تر و عمیق‌تر شده است. وی همچنین در توئیتی در این باره نوشت: خدا را شکر که ترامپ و مشاورانش بالاخره متوجه شدند اگر به قواعد و مقررات بین‌المللی احترام گذاشته و تصمیمات منطقی و عاقلانه بگیرند، نه خودشان و نه سربازانشان دچار ضربه ملایم مغزی نخواهند شد.

سفیر ایران در ونزوئلا روز سه‌شنبه ششم خرداد نیز در توئیتی دیگر عنوان کرد: ⁧‫آمریکا‬⁩ بالاخره فهمید باید به تعهدات و مسئولیت‌هایش در قبال معاهدات بین‌المللی از جمله آزادی تجارت و دریانوردی احترام بگذارد.

 

 

سفیر ایران در کاراکاس همچنین در گفت‌وگویی تأکید کرد:‌ خبر انتقال ۹ تن طلا از ونزوئلا به ایران دروغ است، زیرا راه‌های دیگری همچون معامله پایاپای و صادرات نفت در برابر کالا و مواد غذایی از جمله قهوه و کاکائو وجود دارد.

سفیر ایران در کاراکاس در توئیت دیگری هم نوشت: مطیع کردن دولت متجاوز و سرکش آمریکا نسبت به مسئولیت‌هایش در قبال قواعد و معاهدات بین‌المللی و احترام به آزادی دریانوردی و آزادی تجارت، مهم‌ترین اثر راهبردی رسیدن ‎نفتکش‌ها به ‎ونزوئلا به شمار می‌رود.

 

 

سفیر ایران در ونزوئلا همچنین در مصاحبه با شبکه «المیادین» اعلام کرد دوره امر و نهی کردن آمریکا به کشورها سر آمده و ایران قبل از ارسال محموله سوخت برای ونزوئلا، هشدر لازم را از طریق سازمان ملل به آمریکا داد.(اینجا بخوانید)

البته در این زمینه جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید باز هم ساکت ننشست و از انتقال بنزین ایران برای مردم ونزوئلا ابراز نگرانی کرد.

*نماد آزادی و شجاعت ملت ونزوئلا و ایران

رئیس پیشین و نماینده فعلی مجمع ملی ونزوئلا هم ارسال بنزین از ایران به این کشور را یک گام رو به جلو برای تقویت اتحاد بین تهران و کاراکاس در مقابل آمریکا خواند و نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا ضمن تشکر از مردم ایران تاکید کرد که تهران و کاراکاس حق دارند آزادانه تجارت کنند.رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین با انتشار پیامی، ورود نفتکش‌ ایرانی «فورچون» به کشور ونزوئلا علیرغم فشارهای آمریکا را نماد آزادی و شجاعت ملت ونزوئلا و ایران توصیف کرد.

وزیر نفت ونزوئلا نیز یک بار دیگر در روز دوشنبه پنجم خرداد ماه از ایران بابت ارسال بنزین به کشورش تشکر کرد.

در همین خصوص، روزنامه رای الیوم با تمجید از اقدام شجاعانه ایران در ارسال فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا، این اقدام را بزرگترین شکست برای استکبار آمریکا قلمداد کرد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» هم نزدیکی روزافزون روابط ایران و ونزوئلا و مراوده تجاری بین ۲ کشور را که هدف شدیدترین تحریم‌های اقتصادی آمریکا بوده‌اند، موجب نگرانی دشمن مشترک آنها توصیف کرد.

در همین زمینه نیز دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با اشاره به اعزام نفتکش‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا اعلام کرد: پیام ایران روشن است؛ حامی مظلومان و مدافع صلح و امنیت بین‌الملی هستیم و تسلیم زورگویان نمی‌شویم.

 

 

محمدرضا دهشیری سفیر ایران در سنگال نیز با اشاره به اعزام نفتکش‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا عنوان کرد: هندسه قدرت جهانی با نفی یکجانبه گرایی و شکست هیمنه آمریکا تغییر یافته است.

رئیس جمهور کوبا هم با انتشار توئیتی ضمن ابراز خرسندی از ورود نفتکش‌های ایران به ونزوئلا، آن را نماد همبستگی بین مردم برشمرد.

رهبر حزب سوسیالیست ونزوئلا همزمان با رسیدن محموله‌های سوختی ایران به این کشور در سایه تحریم آمریکا، ضمن تأکید بر رابطه برادرانه ایران و ونزوئلا گفت که مردم ۲ کشور مسیر آزادی را در پیش گرفته‌اند.

وزیر دفاع ونزوئلا نیز در پیامی تصریح کرد که با ورود نفتکش‌های حامل سوخت ایران به قلمرو این کشور آمریکای جنوبی، ونزوئلا و ایران الگوی اتحاد و همبستگی را به جهان عرضه کردند.

منابع خبری همچنین روز پنجشنبه گزارش دادند دولت آمریکا نفتکش‌های حامل سوخت ایران را به اعمال تحریم‌های اقتصادی تهدید کرده‌ است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شد ۲ کشتی تحت مالکیت یونان که با پرچم لیبریا حرکت می‌کردند و حامل محصولات نفتی ایران به مقصد ونزوئلا بودند، برنامه خود برای تحویل محموله‌های خودشان را متوقف کردند. (جزییات بیشتر)

از سوی دیگر سفیر آمریکا در ونزوئلا هم عنوان کرد که واشنگتن به دولت‌ها و شرکت‌ها درباره کمک‌رسانی به مبادلات نفتی ایران و ونزوئلا هشدار داده است.

*سفر هیأت ایرانی به کابل

در هفته‌ای که گذشت و در پی حادثه پیش آمده در مرز ایران و افغانستان و در حالی که سید عباس موسوی از احتمال سفر هیأتی از ایران برای بررسی این موضوع به افغانستان خبر داده بود، این سفر انجام شد و وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌ای با اعلام دیدار هیأت ایرانی به سرپرستی محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه با «حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه افغانستان از عزم تهران برای پیگیری و رسیدگی به حادثه هریرود خبر داد.

 

 

در همین خصوص نیز سید رسول موسوی مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران که در هیأت ایرانی حضور داشت در توئیتی نوشت: دشمنان روابط ایران و افغانستان هرگز نمی‌توانند از حادثه هریرود بهره‌برداری کنند.

 

 

محسن بهاروند همچنین با عبدالله عبدالله رئیس مصالحه ملی افغانستان دیدار کرد و ۲ طرف بر ادامه رسیدگی‌ها به حادثه پیش آمده برای اتباع افغان در مرز دو کشور تاکید کردند.

*باز هم اظهارات مداخله جویانه لودریان

به گزارش فارس، اظهارات مداخله جویانه ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در امور داخلی و مسائل امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ گذشته و اینکه تعیین مجازات حبس برای «فریبا عادلخواه» جاسوس فرانسوی در ایران می‌تواند روابط تهران - پاریس را مخدوش کند، واکنش موسوی سخنگوی وزارت خارجه را به دنبال داشت. این دیپلمات ایرانی با بیان اینکه رسیدگی به جرایم اتباع ایرانی صرفا در صلاحیت قضایی محاکم ایرانی است، گفت: بی احترامی به اصول حاکمیتی خود را به هیچ وجه بر نمی‌تابیم.(اینجا بخوانید)

* عدم تمدید معافیت‌های ایران و واکنش تهران

از دیگر تحولات هفته گذشته عدم تمدید معافیت‌های همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران از سوی آمریکا بود. «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد پنج‌شنبه هشتم خرداد ماه ضمن اعلام این خبر که ظرف ۶۰ روز، معافیت‌های همکاری صلح آمیز هسته‌ای با ایران به پایان می‌رسد، از تحریم ۲ دانشمند مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

 

 

وی در اکانت توئیتری خود نوشت: «امروز، من به معافیت‌های تحریمی مربوط به پروژه‌های برجامی در ایران پایان می‌دهم که ظرف ۶۰ روز اجرایی می‌شوند. با تشدید [فعالیت‌های] هسته‌ای ایران مشخص است که این همکاری‌ها باید پایان یابند. تلاش‌های بیشتر برای زیاده‌خواهی هسته‌ای تنها منجر به فشار بیشتر بر رژیم می‌شوند. من همچنین دو هدایت‌کننده برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران را تحریم می‌کنم - مجید آقایی و امجد سازگار. دانشمندان ایران باید انتخاب کنند: یا خارج از محدوده اشاعه‌ای به صورت صلح‌آمیز کار کنند و یا خطر تحریم را بپذیرند.»

در همین خصوص، مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل به این تصمیم واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: این ادعا که آمریکا هنوز در برجام مشارکت دارد، نه تنها خنده دار، بلکه غلط است.

 

 

وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در واکنش به تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های همکاری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تأکید کرد که کاراکاس در مقابل تعرضات غیرقانونی واشنگتن از تهران حمایت می‌کند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در اظهاراتی عنوان کرد که اقدام آمریکا در لغو معافیت‌های تحریمی، نظارت بر برنامه هسته‌‌ای ایران را دشوار می‌کند.

سازمان انرژی اتمی در پی اقدام اخیر آمریکا در تحریم ۲ دانشمند هسته‌ای بیانیه‌ای (+) صادر و در توئیتی هم اعلام کرد: خبرهای خوشی از صنعت‌ هسته‌ای ایران در راه است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توئیتی از تلاش برای دیکته کردن درخواست‌های مخالفان برجام بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین در واکنش به اقدام جدید آمریکا گفت که اقدام واشنگتن در لغو معافیت همکاری هسته‌ای با ایران غیرقانونی است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا هم روز جمعه نهم خرداد ماه بار دیگر از تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز جمعه اعلام کرد این کشور علی‌رغم اقدامات آمریکا آماده همکاری با سایر طرف‌ها جهت حفظ توافق هسته‌ای برجام است.(اینجا بخوانید)

سخنگویان وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز شنبه دهم خرداد ماه ضمن ابراز تاسف از اقدامات اخیر آمریکا از جمله لغو معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران، بازگشت تهران به تبعیت کامل از تعهدات برجامی را خواستار شدند.(جزییات بیشتر)

در همین زمینه نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران این اقدام را قویا محکوم کرد و آن رانقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ و منشور سازمان ملل متحد خواند و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک آثار فنی و سیاسی این اقدام را رصد کرده و در صورتی که منجر به تاثیرات منفی بر حقوق هسته‌ای ایران طبق اسناد بین‌المللی و مفاد برجام شود، نسبت به اتخاذ گام‌های عملی و حقوقی لازم اقدام خواهد کرد.

 

 

*پاسخ موسوی به گزافه‌گویی هوک

برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز در هفته‌ای که گذشت در اظهاراتی عنوان کرد که راهبرد این کشور در قبال تهران شامل فشار اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و بازدارندگی نظامی است.وی در رابطه با تلاش‌های رژیم ایالات متحده برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که اواخر مهر ماه آینده به پایان می‌رسد نیز گفت: «سیاست ما این است که از هر راه که شده تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کنیم».

رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا همچنین با ادعای موفق بودن کارزار فشار حداکثری علیه ایران، مدعی شد توافق هسته‌ای هم نتوانسته رفتار تهران را میانه‌رو کند.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران همچنین به شدت از ناکام بودن جنگ نرم رسانه‌های این کشور علیه تهران انتقاد کرد.

رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: «به دلیل فشارهای ما، سران ایران باید تصمیم بگیرند، یا مذاکره کنند یا فروپاشی اقتصادی را مدیریت نمایند... ایالات متحده به استراتژی موفق فشار حداکثری اقتصادی و انزوای دیپلماتیک [علیه ایران] ادامه می‌دهد» این اظهارات هوک واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران را به همراه داشت و موسوی در این خصوص خطاب به هوک گفت: این شمایید که باید دست به انتخاب بزنید: یا شکست را بپذیرید و راه احترام به ملت ایران را در پیش گیرید، یا همچنان به تحقیر، منفور بودن و انزوای بیشتر خود ادامه دهید.

 

 

اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز با اشاره به سخنان هوک نماینده آمریکا در امور ایران گفت که گزینه‌هایی که وی در برابر ایران مطرح کرده، باج‌خواهی است.

در هفته‌ای که گذشت یکی از اعضای مجلس سنای آمریکا نیز از ابهام‌ها در خصوص تصمیم دولت کشورش برای اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران انتقاد کرد.(اینجا بخوانید) 

* آمریکا هیچ صلاحیتی برای قضاوت دیگر کشورها ندارد

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه پنجم خرداد ماه با رد گزارش بی پایه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا، اتهامات وارده را ناشی از جعل، توطئه و توهم با هدف جنگ روانی و ایجاد فشار خواند و تصریح کرد: این‌ به اصطلاح گزارش طبق رویه مالوف، ملغمه‌ای از تخیل و اتهام‌های واهی است که هیچگاه سندی برای اثبات آنها ارائه نشده و از جانب کسانی مطرح می‌شود که در یک قرن اخیر حداقل در ۵۵ کشور مستقل دنیا به بهانه‌های واهی دخالت کرده که فهرست بلند بالایی از اقدامات غیرقانونی آنها علیه مردم جهان وجود دارد و تحلیلگران و محققان با انتشار صدها کتاب در این رابطه تنها بخشی از آنها را بر ملا ساخته‌اند.

وی تصریح کرد: آمریکا به هیچ وجه صلاحیت سیاسی، حقوقی و اخلاقی برای قضاوت دیگر کشورها را ندارد و بهتر است اول به سابقه پلید و سیاه خود بپردازد.

*پیام کتبی پاپ به روحانی

وزیر خارجه واتیکان هم در هفته‌ای که گذشت در دیدار طه هاشمی سفیر ایران ضمن تسلیم پاسخ کتبی پاپ فرانسیس به روحانی، نگرانی کلیسای کاتولیک را از تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری اعلام و به نقش برجسته ایران در لبنان اذعان کرد.

 

 

در هفته‌ای که گذشت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به مناسبت روز آفریقا، ایران را شریکی قابل اعتماد برای کشورهای آفریقایی برشمرد و گفت: آماده‌ایم تجربیات و مهارت‌های خود در مبارزه با کرونا را با این کشورها به اشتراک بگذاریم.

 

 

وزیر خارجه ایران علاوه بر این، در پیامی ضمن تبریک عید فطر گفت: به توانایی‌های امت اسلامی ایمان راسخ داریم و مطمئنیم فداکاری‌های ملت‌ها در آینده به عید پیروزی بر اشغالگری، سلطه و تحریم‌های ظالمانه مبدل خواهد شد.

*ارسال پیام‌های تبریک به مقامات لبنان

وزیر امور خارجه ایران در هفته‌ای که گذشت در پیام‌هایی جداگانه به همتای لبنانی و دبیرکل حزب الله، عید مقاومت و آزادی و سالروز آزادسازی جنوب لبنان را تبریک گفت.

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیستمین سالگرد پیروزی لبنان، مقاومت را تنها گزینه در برابر تروریسم، اشغالگری، سلطه و مسیر رهایی قدس شریف و همه سرزمین‌های اشغالی برشمرد.

 

 

به گزارش فارس، ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در هفته‌ای که گذشته با وزیر حمل‌ و نقل عراق دیدار و بر آمادگی شرکت‌‌های ایرانی برای انتقال تجربیات خود در حوزه راه‌ و حمل‌ونقل به عراق تأکید کرد.

*محکومیت مداخله در امور داخلی جمهوری خلق چین

سخنگوی وزارت خارجه ایران  در هفته‌ای که گذشت، هرگونه مداخلات خارجی در امور داخلی جمهوری خلق چین و خدشه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور را محکوم و بر اجرای قانون و حفظ نظم در جهت ثبات، رفاه و امنیت مردم هنگ کنگ تاکید کرد.

کاظم جلالی سفیر ایران و معاون وزیر خارجه روسیه هم در هفته‌ای که گذشت در گفت‌و‌گویی تلفنی ضمن رایزنی درباره تحولات منطقه، بر ضرورت ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه با توجه به شیوع ویروس کرونا تاکید کردند.

در هفته‌ای که گذشت علی‌اصغر خاجی دستیار ارشد ظریف و گیر پدرسون نماینده گوترش دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه بر ارائه کمک‌های انساندوستانه به مردم سوریه در شرایط شیوع کرونا، کمک به بازگشت آوارگان و پناهجویان و همچنین تداوم روند سیاسی برای حل و فصل مسالمت آمیز موضوع سوریه تاکید کردند.

سعید یاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در مینسک نیز در هفته‌ای که گذشت در دیدار با معاون دادستان کل بلاروس پیگیر انتقال ۲ زندانی ایرانی از این کشور شد.

 

*اعتراضات آمریکا و واکنش تهران

در پی اعتراضات اخیر در آمریکا پس از برخورد خشونت آمیز پلیس با یک سیاه‌پوست در آمریکا و مرگ این فرد، وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد، اعلام کرد: پاسخ آمریکا به درخواست اجرای عدالت، به کارگیری خشونت و زور بیشتر است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به این اقدام در توئیتی نوشت: قتل وحشیانه و همراه با خونسردی جورج فلوید نشانگر نٰژادپرستی نظام‌مند و برترپنداری نژاد سفید در آمریکا است که توسط هیات حاکمه فعلی تکریم و تجلیل می‌شود.

 

 

وزارت امور خارجه ایران نیز در توئیتی ضمن تقبیح تبعیض نژادی مرگ‌آور در آمریکا و با بیان اینکه صدای معترضان باید شنیده شود، اعلام کرد: سرکوب آمریکایی‌های رنج‌ دیده و محدودیت رسانه‌ها باید سریعا متوقف شود.

وزارت امور خارجه ایران همچنین در هفته‌ای که گذشت در توئیتی اعلام کرد که ماشین‌های جنگی آمریکا، ره آوردی جز کشتار، ویرانی و سبعیت به همراه نداشته‌اند.

*دیگر تحولات در حوزه سیاست خارجی

دولت کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که اولین محموله از صادرات بشردوستانه طی یک ماه اخیر، شامل نیم میلیون دلار دارو را به ایران ارسال می‌کند.

وزارت دفاع استونی از تماس‌های دولت آمریکا برای پیوستن این کشور به ائتلاف دریایی ایالات متحده در تنگه هرمز و اعزام تعداد کمی از افسران نیروی دریایی خود به منطقه خبر داد.(اینجا بخوانید)

۲۰۷ نفر از هموطنان ایرانی نیز به همراه بخش دوم کمک‌های بهداشتی، درمانی و تجهیزات پزشکی ایرانیان مقیم هند عصر جمعه با یک پرواز از بمبئی به ایران بازگشتند.

سفیر ایران در تفلیس نیز در دیدار با مدیرکل منطقه‌ای وزارت خارجه گرجستان، خواستار رسیدگی به محدودیت ایجاد شده برای ورود کالاهای ایرانی به گرجستان و رفع نگرانی تجار ایرانی شد.

ظریف که در اینستاگرام ضمن آرزوی موفقیت برای نمایندگان مجلس یازدهم، از همکاری، همفکری، حمایت و نقدهای مشفقانه نمایندگان مجلس دهم سپاسگزاری کرده بود روز پنجشنبه نیز در پیامی انتخاب محمدباقر قالیباف به ریاست مجلس را تبریک گفت و از سوی دیگر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مجلس دانا و توانا را پشتوانه دیپلماسی خواند و تشکیل فراکسیون دیپلماسی را فتح بابی برای تعامل دلسوزانه و مسئولانه در دوره جدید برشمرد.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول