اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

تشدید تنش‌ها با چین چوب لای چرخ بورس آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه اجرای امتیازات ویژه برای هنگ کنگ را متوقف کرد که پیش‌بینی می‌شود این مسئله به تشدید تنش بین آمریکا و چین منجر شده و به نوسان بیشتر در بورس‌های بین‌المللی و بورس آمریکا منجر شد.

تشدید تنش‌ها با چین چوب لای چرخ بورس آمریکا

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور داد تا اجرای سیاست امتیازات ویژه برای هنگ کنگ متوقف شود.

پیش‌بینی می‌شود این اقدام به تشدید دوباره تنش بین چین و آمریکا طی ماه‌های آینده منجر شده و به نوسانات بیشتر در بازارهای مالی بین‌المللی بیانجامد.

برخی سهامداران می‌گویند اقدام ترامپ به شعله‌ور شدن دوباره اختلافات جدی بین چین و آمریکا که در ژانویه سال جاری و با امضای فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا فروکش کرده بود، منجر خواهد شد.

جنگ تجاری بین دو کشور که در بهار سال 2018 آغاز شد، مدت‌ها منشاء نوسان در بورس‌های بین‌المللی و بورس آمریکا بود، چرا که موضوعات مرتبط با آن بارها و بارها به نگرانی سهامداران نسبت به اوضاع آینده و شدت گرفتن نوسان در بازارها دامن ‌زد.

امضای فاز نخست توافق تجاری بین این دو اقتصاد برتر جهان باعث شد تا در ماه‌های نخست سال جاری شاهد رسیدن شاخص S&P500 بورس آمریکا به بالاترین میزان تاریخی خود باشیم که البته شیوع کرونا دوباره آن را پایین کشید.

از آن زمان به بعد این ویروس کروناست که منشا اصلی نگرانی سهامداران و نوسان در بازارهای بین‌المللی و بورس آمریکاست.

در حالی که طی ماه گذشته پس از آنکه آمریکا چین را مسئول اصلی شیوع کرونا در جهان معرفی کرد، دوباره اختلاف بین این دو کشور تا حدودی بالا گرفت، حالا اقدام جدید ترامپ علیه هنگ کنگ می‌تواند به شروع دور جدید تشدید تنش بین چین و آمریکا منجر شود.

سهامداران می‌گویند با توجه به آنکه دستور ترامپ شامل لغو مجموعه‌ای از امتیازات از استرداد مجرمین گرفته تا کنترل صادرات منتج می‌شود و تهدید اعمال تحریم‌های جدید نیز وجود دارد به احتمال زیاد به شکل‌گیری موج جدید بی‌ثباتی در بورس‌های بین‌المللی منجر خواهد شد.

جیم پائولسن، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری مؤسسه لیوتولد گروپ، می‌گوید موضوع هنگ کنگ بزرگتر از یک اختلاف یک روزه یا یک ساله است.

جیم معتقد است که مناقشات ژئوپلیتیک در بلندمدت به بازارهای مالی کشیده خواهد شد. 

شکل‌گیری دوباره تنش‌ها بین چین و آمریکا شرایط بازارهای مالی را که همین حالا هم با بحران‌های جدی نظیر کرونا روبرو هستند، بدتر خواهد کرد.

پائولسن و دیگر سهامداران معتقدند که بازار در حال حاضر روی موضوع شیوع ویروس کرونا و همچنین بهبود احتمالی اوضاع اقتصادی آمریکا پس از تعطیل شدن فعالیت‌های اقتصادی در آن متمرکز است.

برخی دیگر سهامداران نیز می‌گویند اعتراضات کنونی در آمریکا و برخی کشورهای دیگر در جهان پس از کشته شدن یک فرد سیاهپوست توسط پلیس شهر مینیاپولیس در آمریکا می‌تواند مزید بر علت بحران‌های کنونی شده و به فعالیت‌های خرده فروشی و شرکت‌های کوچک آسیب بزند.

از طرف دیگر سهامداران بیش از پیش نگران آن هستند که رشد دو ماهه گذشته بورس آمریکا فراتر از روند اقتصادی در این کشور باشد چرا که در حالی که اقتصاد آمریکا به خاطر شیوع کرونا تعطیل شده است، شاخص S&P500 نسبت به ماه مارس 35 درصد رشد کرده و این در حالی است که شاخص‌های اصلی اقتصادی نظیر نرخ بیکاری و تولید ناخالص داخلی آمریکا بدترین عملکرد خود را طی حدود 90 سال گذشته به ثبت رسانده است.

به گفته ارین برائون،‌ مدیر پورتفوی مؤسسه پیمکو، در حال حاضر اصلی‌ترین موضوعی که بازارهای مالی را تهدید می‌کند بدتر شدن روابط چین و آمریکاست که این مخاطره می‌تواند حتی به نیمه دوم سال 2020 کشیده شود.

وی معتقد است این تنش‌ها حتی می‌تـواند بر اجرای فاز نخست توافق تجاری بین دو کشور هم منجر شود.

این مدیر پورتفو معتقد است احتمال از بین رفتن این توافق در شرایط کنونی که سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، رو به افزایش گذاشته و تمام این مسائل با هم موضوعاتی هستند که در آینده نزدیک به بی‌ثباتی در بازارهای بورس جهانی و به خصوص بورس آمریکا دامن خواهد زد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول