اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

سیاهپوستانی در نقاشی عروج امام(ره) + تصاویر

امام خمینی(ره)‌ به رنگین‌پوستان توجه ویژه‌‌ای داشت و از آن‌ها با عنوان «فرزندان عزیز»‌ یاد کرد. ایشان همچنین در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی، سیاه‌پوستان و زنانی که جاسوسی آنان معلوم نیست، فوراً آزاد شوند.

سیاهپوستانی در نقاشی عروج امام(ره) + تصاویر

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، ۱۴ خرداد سالگرد ارتحال امام خمینی، بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی است. رهبری که در طول حیات خود همواره توجه ویژه‌ای به آزادی‌خواهان و مستضعفان عالم داشت. همان رهبری که فرمود: «ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پابرهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم. و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم، دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.»

 این توجه به مستضعفان نه فقط در شعار که در عمل حضرت امام هم دیده می‌شد. آنجا که دانش‌آموزان سرخ‌پوست مدرسه مرکزی «اسپرینگ دال» در ایالت آرکانزاس آمریکا به ایشان نامه نوشتند و امام در پاسخ مرقوم کرد: «فرزندان عزیز خوب دبیرستان اسپرینگ دال ایالت ارکانزاس آمریکا نامه محبت آمیز و هدیه ارزشمند شما عزیزان را دریافت نمودم. من می‌دانم که سرخ پوستان و سیاه پوستان در فشار و زحمت هستند. در تعلیمات اسلام فرق بین سفید و سرخ و سیاه نیست؛ آنچه انسانها را از یکدیگر امتیاز می‌دهد، تقوی و اخلاق نیکو اعمال نیک است...»

امام خمینی در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی هم نشان داد که حامی مستضعفان و سیاهپوستان است. آنجا که به دانشجویان تسخیرکننده لانه جاسوسی حکم داد: «لکن برای آنکه اسلام برای زن‌ها حقوق ویژه‏‌ای قائل است، و سیاه‌پوستان، که عمری را تحت فشار و ظلم آمریکا به سر برده‌‏اند، و شاید به طور الزام به ایران آمده باشند، نسبت به آنان، در صورتی که جاسوسی آن‌ها ثابت نشده باشد، تخفیف دهید. دانشجویان عزیز، سیاه‌پوستان و زنانی که جاسوسی آنان معلوم نیست، به وزارت امور خارجه تحویل دهید، که فورا آن‌ها را از ایران خارج نمایند.»

حالا ۳۱ سال از رحلت حامی سیاهپوستان عالم می‌گذرد. جالب اینکه در روزهای اخیر آتش خشم سیاهان آمریکا، دامان این حکومت استبدادی را گرفته است.

در سالگرد رحلت امام خمینی، برخی نقاشی‌هایی را که پیرامون این شخصیت بزرگ توسط هنرمندان انقلابی تصویر شده است، مرور می‌کنیم. 

 


اثر کاظم چلیپا، سال خلق اثر: ۱۳۶۸، رنگ و روغن روی بوم، ۱۵۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر

 

چلیپا درباره این اثر که چهره‌های پایین بوم نقاشی اشاره‌ای به فرمان امام مبنی بر آزادی سیاهپوستان دارد، گفته است: این اثر را پس از ارتحال امام در حوزه هنری کارکردم. ایده من در این تابلو، رحلت امام نبود بلکه نظرات، آراء و افکار ایشان مورد توجهم قرار گرفت. در واقع این اثر برگرفته از شخصیت عرفانی امام خمینی(ره) است.

 


اثر ایرج اسکندری، سال خلق اثر: ۱۳۶۸، رنگ و روغن روی بوم، ۸۰ در ۷۰ سانتی‌متر

 ایرج اسکندری بـا آغاز جریان‌های انقـلاب و پیروزی انقب اسلامی، تحصیلات خود در دانشکده بوزار پاریس را رها کرد و به ایران آمد. در این زمان وی مانند بسیاری دیگر از هنرمندان آن دوران تحت تأثیر آثار هنری کلاسیک انقلاب‌های فرانسه، اســپانیا، مکزیک و ... آثاری کلاسـیک با گرته‌برداری از آثار هنرمندان غربی اما با موضوع انقلاب اسـلامی ایران خلق کرد. با وقوع جنگ تحمیلی، او آثار بسیاری را با این موضوع خلق کرد. ماکت نماد پیشین انقلاب نیز حاصل ذهن خلاق اسکندری است.

 


اثر حسین خسروجردی، سال خلق اثر: ۱۳۶۸، اکریلیک روی بوم، ۲۰۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر

حسین خسروجردی در کنار حبیب‌الله صادقی، کاظم چلیپا، ناصر پلنگی، ایرج اسکندری و تنی چند از هنرمندان موسوم به نقاشان انقلاب در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت داشت. او لوح زرین و دستخط حضرت امام خمینی (ره) را از مجتمع هنر و ادبیات هفته دفاع مقدس دریافت کرده است. از جمله کارهای گرافیکی خسروجردی می‌توان به لوگوی روزنامه همشهری، آرم دانشگاه آزاد اسلامی و شبکه پنج  اشاره کرد.

 


اثر مرتضی افشاری فرکی، سال خلق اثر: ۱۳۶۹، رنگ و روغن روی بوم، ۱۳۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر

 بخش عمده‌ای از آثار مرتضی افشاری تا پیش از رحلت امام خمینی به دفاع مقدس و شهدا اختصاص داشت. او تابلوی مشهوری به نام «کرخه» دارد که در آن امام در حال قدم زدن است و در ادامه به کرخه محل اردوی رزمندگان وصل می‌شود. خودش می‌گوید: وقتی دوستان این تابلو را ـ که یک تابلو ساده‌ای بود ـ می‌دیدند، می گفتند احساس می‌کنیم امام در فضای جبهه حضور دارد. او بیش از ۱۵ اثر درباره امام خمینی خلق کرد که اکثراً در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) است. خودش می‌گوید: در اواخر حیات حضرت امام چند تا کار کشیدم، چند پُرتره از حضرت امام. بعداً بیشترین کار را در رابطه با حضرت امام کشیدم. 

 


اثر مرتضی افشاری فرکی، سال خلق اثر: ۱۳۶۵، رنگ و روغن روی بوم، ۱۰۰ در ۱۳۰ سانتی‌متر

 


اثر علی اسلامی مقدم، رنگ و روغن روی بوم، ۱۱۰ در ۱۱۰ سانتی‌متر

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول