اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مخالفت قاطع لبنان با طرح آمریکایی- صهیونیستی درباره «نیروهای حافظ صلح»

رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر لبنان به طور قاطع به هر گونه طرحی برای تغییر در وظایف و کارکرد نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) در مرز با فلسطین اشغالی مخالفت کردند.

مخالفت قاطع لبنان با طرح آمریکایی- صهیونیستی درباره «نیروهای حافظ صلح»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میشل عون» رئیس‌جمهور و «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان روز چهارشنبه (دیروز) در یدار با سفرای پنج کشور عضو دائم شورای امنیت با هرگونه تغییری در شرح وظایف نیروهای حافظ صلح (یونیفیل) که در مرز با سرمزین اشغالی مستقر هستند، مخالف کردند.

به نوشته الاخبار، هر دو مسئول ارشد لبنانی، در نشست‌های دیروز تأکید کردند که حضور این نیروها باید بدون تغییر و به همان سیاق پس از جنگ ۲۰۰۶ و طبق قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت ادامه یابد. روسیه نیز با دولت لبنان هم‌نظر است.

در حالیکه رژیم صهیونیستی بر خلاف قطعنامه جنگ سی‌وسه روزه، مکرر حریم لبنان را نقض و تنش‌زایی می‌کند، دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی مدعی هستند که این نیروها نتوانسته‌اند به وظیفه خود برای ممانعت از ایجاد تنش عمل کنند.

«دوروثی شیا» سفیر آمریکا در لبنان روز گذشته موضع رژیم صهیونیستی را در این باره تکرار کرد و مدعی شد که باید در خصوص ثمر بخش بودن حضور نیروهای یونیفیل در طولانی مدت تجدید نظر صورت گیرد.

در مقابل اما «الکساندر زاسبیکین» سفیر روسیه در بیروت، موضع لبنان را کاملا تأیید کرد و گفت که عدم تغییر در کیفیت حضور نیروهای یونیفیل با منافع تمامی طرف‌ها همخوانی دارد و در راستای صلح و ثبات است. او بر توقف تجاوزات رژیم صیهونیستی به خاک لبنان و حمایت از این کشور تأکید کرد.

سفرای انگلیس و چین نیز مواضع کلی گرفتند؛ اما فرانسه که نیروهایش در میان یونیفیل حضور دارند جانب لبنان را گرفت و سفیر این کشور گفت که جنوب لبنان در آرامش به سر می‌برد و نیروهای سازمان ملل تا کنون به خوبی توانسته‌اند وظایف خود را به انجام برسانند.


نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان

 

نشست روز گذشته در بیروت پس از آن برگزار شد که نیروهای رژیم اسرائیل دو روز پیش پس از سال‌ها، با تانک وارد خاک لبنان در منطقه «عدیسه» شدند و نیروهای ارتش لبنان نیز بسرعت حالت آماده‌باش به خود گرفته و گلوله‌های آر.پی.چی را به سمت تانک‌ها نشانه رفتند و تمامی این رخداد در برابر چشم نیروهای حافظ صلح (یونیفیل) صورت گرفت.

رژیم صهیونیستی مدعی است که ماه پیش فنس‌های کار گذاشته شده در خط مرزی با لبنان بریده شده و چند شهروند سودانی تلاش کرده‌اند وارد سرزمین اشغالی شوند که این اتفاق موجب نگرانی وسیعی در میان شهرک‌نشینان در مناطق شمالی فلسطین شده است.

«حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان در نشست دیروز خود به سفرای پنج کشور عضو شورای امنیت گفت که اسرائیل در سال گذشته میلادی ۲۵۵۱ بار حاکمیت لبنان را نقض کرده و در سال جاری نیز تا کنون ۳۷۴ بار به صورت زمینی و ۳۸۶ بار  از طریق دریا و ۲۵۰ بار نیز از راه هوایی تمامیت ارضی لبنان را زیر پا گذاشته است.

«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان نیز حضور نیروهای حافظ صلح را نه تنها یک نیاز منطقه‌ای بلکه بین‌المللی توصیف کرد و گفت که ای نیروها تا کنون به خوبی به وظایف خود عمل کرده‌اند.

او اما تأکید کرد، آنچه موجب ثبات در این منطقه شده در درجه اول توازنی است که مقاومت با خون و نیروی نظامی و مردمی خود ایجاد کرده است.

هم‌اکنون حدود ده هزار و پانصد صلح‌بان سازمان ملل در مناطق مرزی جنوب لبنان با فلسطین اشغالی حضور دارند که آیین‌نامه ماموریت آنها تا پانزده هزار نفر را نیز پوشش می‌دهد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول