اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

سبزه‌میدان «عقب‌مانده»!

پروژه سبزه‌میدان شهریورماه سال قبل آغاز شده و طبق گفته مسؤولان علاوه بر مشکل تملکات، از لحاظ پیشرفت فیزیکی نیز از زمان‌بندی تعیین شده عقب مانده است.

سبزه‌میدان «عقب‌مانده»!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، «سبزه‌میدان» منطقه‌ای واقع در بافت مرکزی شهر در جوار بازار تاریخی، مسجد جامع، خانه‌های تاریخی ذوالفقاری است که تقریباً برای همه مردم شهر زنجان نام آشناست، در واقع سبزه‌میدان بخش مهمی از هویت شهر زنجان را شامل می‌شود.

به لحاظ اهمیت سبزه‌میدان و تاریخی بودن این منطقه، 30 سال پیش یعنی در سال 1367  اجرای پروژه سبزه‌میدان با تصمیم مدیران شهری تصویب شد، اما در طول این سال‌ها کاری به جز تملکات سبزه‌میدان در این محل انجام نشد و همه اقدامات تقریباً مربوط به یک کلنگ‌زنی بود تا اینکه عملیات اجرایی آن به طور رسمی شهریور سال 1393 با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

ساخت پروژه سبزه‌میدان که از ابتدا قرار بود، با زیربنای 130 هزار متر مربع با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا شود و 59 هزار متر برای میدان اصلی شهر و 16 هزار متر مربع به کاربری تجاری پروژه اختصاص یافته بود، پس از فسخ قرارداد با سرمایه‌گذار پروژه که در سال 1395 رخ داد، تقریباً مسکوت بود تا اینکه با روی کار آمدن شورای شهر دوره پنجم و انتخاب شهردار جدید تصمیمات جدیدی برای ساخت آن اتخاذ شد.

طبق تصمیم شورای پنجم قرار شد که گستره سبزه‌میدان کمتر شده و اجرای این پروژه به شکل باغ ایرانی باشد، در نهایت پس از برگزاری سه بار مناقصه برای پروژه سبزه‌میدان و ایراداتی که سازمان بازرسی به آن وارد کرد، در بار سوم مناقصه از بین شرکت‌های «جهاد نصر اصفهان، جهاد نصر زنجان، اوکسین صنعت»، با توجه به شاخص‌های تعیین شده نخستین شرکت شرکت پیشگامان فن اندیش برنده مناقصه شد.

پس از سه بار برگزاری مناقصه، در حال حاضر پروژه سبزه‌میدان توسط شرکت «پیشگامان فن‌اندیش» در حال ساخت است.

 این پروژه به صورت میدان عمومی و باغ ایرانی اجرا خواهد شد و مساحت سبزه‌میدان کنونی حدود ۶.۵ هکتار است.

مبلغ قرارداد پیمانکار پروژه ۶۴ میلیارد تومان است و طبق تعهدات قرار است که این پروژه در مدت دو سال به پایان برسد، طبق قرارداد شهرداری با پیمانکار  برای هر ماه تاخیر در روند اجرای این طرح پیمانکار جریمه و به ازای هر ماه تاخیر، جریمه از قرار داد پیمانکار کسر خواهد شد. 

با توجه به اهمیت پروژه و مطالبات مردمی در این زمینه، استانداری زنجان نیز برای پیشبرد بهتر پروژه ۲۰ میلیارد تومان از محل ستاد بازآفرینی برای پروژه سبزه‌میدان اختصاص داده است.

اما با توجه به مشکلاتی که طی 30 سال گذشته برای سبزه‌میدان ایجاد شده بود، با تصمیم شورای پنجم روزشمار بر این پروژه نصب و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

آنطور که اعضای شورای شهر در ماه‌های نخست ساخت این پروژه عنوان می‌کردند، پیشرفت پروژه قابل توجه بوده و طبق روزشمار پیش می‌رفت، اما روزهای خوش سبزه‌میدان به همین شکل ادامه پیدا نکرد و با حواشی که در شهرداری و شورای شهر به وجود آمد و پس از آن شیوع کرونا سبزه‌میدان از آن هدف تعیین شده عقب ماند.

شهردار زنجان در ارتباط با آخرین اقدامات انجام شده در پروژه سبزه‌میدان گفت: متاسفانه با وجود اینکه پروژه سبزه‌میدان از شهریور سال قبل آغاز شده بود، اما پیشرفت فیزیکی آن تا فروردین ماه فقط 7 درصد یعنی یک درصد در هر ماه بوده است.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری انجام شده در مدت زمان اخیر پیشرفت این پروژه به 15 درصد رسیده است، اضافه کرد: با این حال این پروژه نسبت به زمان‌بندی تعیین شده عقب است.

حبیب یگانه با بیان اینکه طبق زمان‌بندی تعیین شده سبزه‎میدان باید در مدت دو سال به پایان برسد، افزود: فعالیت در این پروژه به صورت جدی در حال انجام است و تلاش کردیم که تعطیلی کرونا، روی پیشرفت فیزیکی آن تاثیری نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادات برای پیشبرد بهتر این پروژه تزریق مالی از سوی دولت و دو شیفته کردن فعالیت‌ها بود، اضافه کرد: در صورتی که این اتفاق بیفتد شهرداری نیز آمادگی دارد که دو شیفته کار را به پیش ببرد.

شهردار زنجان در ادامه یکی از مشکلات کنونی پروژه سبزه‌میدان را بحث تملکات آن عنوان کرد و گفت: مشکل تملکات حل شود، پیشرفت فیزیکی پروژه نیز شتاب می‌گیرد.

یگانه با اشاره به مشکل درآمدی شهرداری به خاطر موضوع کرونا و نبود نقدینگی برای تملک پلاک‌های باقی‌مانده افزود: با وصول درآمدها تملکات یک به یک انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد پلاک‌های باقی‌مانده در پروژه سبزه‌میدان حدود 12 یا 13 عدد است، تصریح کرد: برآورد ارزش تقریبی این پلاک‌ها حدود 40 میلیارد تومان است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز درباره آخرین پیشرفت پروژه سبزه‌میدان گفت: از بخش‌هایی که شورای شهر فعالیت خوبی در آن زمینه داشته مربوط به پروژه سبزه‌میدان است که وارد فاز عملیاتی شده و بیش از 15 درصد پیشرفت فیزیکی است.

عباس راشاد از قول مساعد استاندار و وزیر کشور به نقل از شهردار زنجان برای کمک مالی به پروژه سبزه‌میدان به منظور اتمام آن تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: طبق گفته شهردار، وزیر کشور قول داده است که اگر شورا و شهرداری بتوانند سبزه‌میدان را تا پایان سال تمام کنند، وزارت کشور نیز اعتبار مورد نیاز آن را در اختیار مجموعه قرار خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارگاه سبزه‌میدان به صورت 12 ساعته فعال است، تصریح کرد: شورا و شهرداری آماده 24 ساعته کردن فعالیت کارگاه در صورت تامین اعتبار آن از سوی وزارت کشور است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه هم اکنون پیشرفت پروژه سبزه‌میدان در جبهه‌های مختلف متفاوت است، گفت: تلاش شورای شهر این است که پروژه از زمان‌بندی تعیین شده عقب نماند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز با اشاره به اختصاص 20 میلیارد تومان از محل ستاد بازآفربنی شهری برای ساخت پروژه سبزه‌میدان گفت: نظارت مستمر بر مراحل پیشرفت پروژه وجود دارد.

مهرداد سلطانی گفت: در حال حاضر جلسات کمیته راهبردی پروژه سبزه میدان به ریاست شهردار زنجان برگزار می‌شود تا این پروژه در زمان‌بندی اعلام شده به اتمام برسد.

با این اوصاف هنوز هم پروژه سبزه‌میدان از زمان‌بندی و از روزشمار نصب شده عقب مانده است، پروژه‌ای که حالا بیش از 30 سال دارد.

امید است، با وعده مسؤولان ساخت پروژه سبزه‌میدان تا پایان شورای پنجم به پایان برسد و همانند ادوار گذشته یک پروژه نیمه‌تمام، هزینه هنگفت و قرارداد پیمانکار برای دوره بعدی به ارث گذاشته نشود.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول