اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

دروس دانشگاهی به زخم بازار کار نمی‌خورند

در حال حاضر دغدغه اصلی دانشجویان پس از فارغ‌ التحصیلی جذب در بازار کار است؛ اما متاسفانه شاهدیم عده‌‌ای متخصص بدون اینکه ارتباطی با بازار کار و صنعت داشته باشند به صورت تک بعدی رفتار می‌کنند و فاصله زیادی بیان صنایع و دانشگاه‌ها بوجود می‌آورند که دانشجویان را با مشکلاتی مواجه می‌‌کند بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود تا دروس دانشگاهی مبتنی بر صنعت و بازار کار تدوین شود.

دروس دانشگاهی به زخم بازار کار نمی‌خورند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان بحث کار و ‌آینده پیش‌رویشان بعد از فارغ‌التحصیلی است. این دانشجویان معتقدند که مطالب و واحدهای درسی ارائه شده در دانشگاه فاصله زیادی با بازار کار‌شان دارد و بعد از فارغ‌التحصیلی با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند و خواستار این هستند که صرفاً دروس دانشگاهی به صورت نظری ارائه نشود؛ بلکه دوره‌های مهارتی و عملی گسترده‌تر و به روزتر ارائه شود تا پس از فارغ‌ التحصیلی بتوانند به راحتی جذب بازار کار شوند. 

در این بین گفت‌وگویی با مسؤولان و رؤسای دانشگاه‌ها داشتیم تا درباره شکافی که بین دروس دانشگاهی و بازار کار این دانشجویان ایجاد شده نظرات خود را ارائه  دهند که در زیر می‌خوانید. 

* نظارت دقیق دانشگاه‌ها بر بخش‌‌های کارورزی، پروژه و دروس عملی

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید که ارتباط مداومی بین دانشگاه، بازار کار، صنعت و بخش‌های بیرونی وجود دارد که نباید از بین برود. تحولاتی مانند فناوری‌‌، تکنولوژی و صنعت در برخی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد که باید به صورت مداوم با یکدیگر حرکت کنند؛ همچنین نباید برنامه‌های درسی در اتاق‌های در بسته دانشگاه‌ها توسط افراد دانش‌آموخته نوشته شود که متاسفانه گاهی اوقات شاهد چنین کاری در دانشگاه‌ها هستیم. 

وی معتقد است که دانشگاه باید روی بخش‌های کارورزی، پروژه و دروس عملی به صورت دقیق نظارت داشته باشد به طوری که ماهیت اکثر دروس دانشگاهی نظری و در چارچوب کلاس‌های دانشگاه‌ است و  اگر فایلی ایجاد کنیم تا دانشجو و استاد همراه با هم در صنعت حضور پیدا کنند تا ارتباط مداوم پیدا شود و به شناخت مسائل بپردازند قطعاً  این مساله‌شناسی به بهترین نحو ممکن پیش خواهد رفت. 

* برنامه‌های درسی باید مبتنی بر نیازهای بازار کار تدوین شود 

رئیس دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای می‌گوید: متاسفانه عد‌ه‌ای متخصص بدون اینکه ارتباطی با بازار کار،  صنعت و تحولات فناوری و بیرون از دانشگاه‌ها‌ داشته باشند به صورت تک بعدی رفتار می‌کنند و فاصله زیادی بین صنایع و دانشگاه‌ها بوجود می‌آورند؛ بنابراین باید بین دانشگاه‌ها، بازار کار علی‌الخصوص بخش‌های خصوصی و افرادی که فناوری‌های پیشرو را در اختیار دارند و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام می‌دهند ارتباط مداوم برقرار باشد و برنامه‌های درسی به درستی نوشته شود. 

صالحی عمران می‌افزاید: در کشورهای صنعتی دانشجو  و استاد در دانشگاه‌ها، مرزهای دانش‌ و داخل سیستم آموزشی با یک برنامه‌ریزی مدون به سمت صنعت می‌روند و از نزدیک با فناوری‌های جدید آشنا می‌شوند و این چرخه دائمی باعث می‌شود از این طریق بلافاصله رفع ایرادات و مشکلات حوزه صنعت نمایان و برنامه‌های درسی باید مبتنی بر نیازهای بازار کار تدوین شود. 

* بازنگری در برنامه‌های آموزشی و مباحث روز صورت گرفته است

در ادامه سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این باره به خبرنگار فارس، می‌گوید: حدود ۲ سال پیش یک بازنگری در برنامه‌های آموزشی و مباحث روز دانشگاه انجام داده‌ایم و در حال اجرایی کردن مهارت افزایی و کارآفرینی برای دانشجویان هستیم تا بعد از فارغ‌التحصیلی مهارت مناسب برای ورود به بازار کار داشته باشند.

وی معتقد است: این نقصی است که در همه جای دنیا روی آن کار می‌شود و کسی نمی‌تواند صددرصد ادعا کند که با بازار کار انطباق دارد. مهارت افزایی و کارآفرینی بحث جدیدی است که به صورت جداگانه دنبال می‌کنیم و شامل همه دانشجویان می‌شود و امیدوارم با اجرایی شدن این طرح دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند یک مهارت مناسب برای ورود به بازار کار داشته باشند؛ البته در این بین بحث کارآفرینی مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز داریم که طرح موفقی بوده و بخوبی پیش می‌رود.  

* نمی‌توان متناظر با هر شغل یک رشته دانشگاهی داشت

اما محمد سعید سیف  مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است که تحصیلات و رشته‌های دانشگاهی نسبتاً کلی و در جهت آماده‌سازی و توانمندسازی دانشجویان است. آمادگی برای قبول یک شغل خاص، نیازمند مهارت‌ها و آموزش‌های تکمیلی خواهد بود؛ لذا نمی‌توان متناظر با هر شغل یک رشته دانشگاهی داشت. 

آمادگی برای قبول یک شغل خاص، نیازمند مهارت‌ها و آموزش‌های تکمیلی خواهد بود؛ لذا نمی‌توان متناظر با هر شغل یک رشته دانشگاهی داشت. 

وی می‌گوید: طی سال‌های اخیر سعی شده مهارت‌ها و هدایت شغلی در دانشگاه‌ها به صورت تکمیلی و با یکسری دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی علاوه بر دروس معمولی تقویت شود و دانشجویان علاوه بر کسب توانایی‌های پایه با مهارت‌ها و توانمندی‌های شغلی نیز بهتر آشنا شوند. خوشبختانه در اکثر دانشگاه‌ها این حرکت در حال انجام است و هم اکنون حدود ۴۰ دانشگاه آمادگی لازم برای راه اندازی مراکز هدایت شغلی را دارند.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری معتقد است: مساله دیگر علم این است که مراکز و دستگاه‌های اجرایی نیز باید برای آشنایی بیشتر دانشجویان فرصت‌های مناسبی برای کارآموزی و کارورزی فراهم کنند تا دانشجویان در حین تحصیل درک بهتری از مشاغل و مهارت‌های مربوطه پیدا کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول