اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آغاز برداشت طلای سبز در مشهد

معاون فنی جهاد کشاورزی مشهد از آغاز برداشت زیره سبز در مشهد خبر داد و گفت: با توجه به بارندگی ها در سال زراعی جاری، نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد افزایش سطح زیر کشت و ۱۷۵ درصد افزایش میزان تولید را داریم.

آغاز برداشت طلای سبز در مشهد

به گزارش خبرگاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مشهد، سعید خوش قامت از آغاز برداشت زیره سبز در مشهد خبر داد و اظهار کرد: میزان سطح کشت زیره سبز در سال جاری توسعه یافته و از سطح کشت ۱۳۵ هکتار با تولید ۶۰ تن به ۲۵۵ هکتار با تولید حدود ۱۶۵ تن محصول ( ۶۵۰ کیلوگرم در هکتار ) افزایش یافته است.

معاون فنی جهاد کشاورزی مشهد خاطر نشان کرد:گیاه زیره سبز یک گیاه دارویی ارزشمند و دانه‌ای معطر و ضد نفخ است که این محصول توانسته ۳ هزار و۸۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کند.

وی افزود: مهمترین ویژگی این گیاه که سبب تثبیت آن در الگوی کشت شهرستان و استان شده فصل رشد کوتاه ۱۰۰ تا ۱۲۰ روزه و نیاز آبی کم و کم توقع است.

خوش قامت با بیان اینکه این گیاه دارای مقاومت نسبی به شرایط شوری است از عدم تداخل فصل کاری آن با سایر محصولات خبر داد.

معاون فنی جهاد کشاورزی مشهد یادآور شد: مشهد بندرگاه زیره سبز و دارای ارز آوری مطلوب برای صادرات به کشورهای دیگر از جمله عربستان، قطر، مجارستان، کویت و ژاپن است.

وی اظهار کرد: زیره سبز مصارف متنوعی دارد و مشتقات آن بیش از صد نوع است و در صنایع دارویی ضد نفخ، ضد درد و خاصیت ضد سرطان دارد، همچنین اسانس آن در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

خوش قامت اضافه کرد: زیره سبز در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود، در دامپزشکی کاربرد دارد و همچنین در دامداری‌ها کنجاله زیره که حاوی کبالت، فسفر و آهن است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول