اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

آتش در کمین است؛ تدبیر کنیم!

آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها در روزهای گرم تابستان در کمین است و برای پیشگیری و اطفای حریق احتمالی در کمترین زمان ممکن تدبیر شود.

آتش در کمین است؛ تدبیر کنیم!

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اجتماعی: در ماه‌های اخیر، با افزایش بارندگی‌ها، پوشش گیاهی و طبیعی در مراتع و دشت‌های استان سمنان نیز تا حد زیادی افزایش یافته است.

هر ساله با افزایش پوشش گیاهی و گرمای هوا در استان سمنان، احتمال آتش‌سوزی‌ها نیز بیشتر می‌شود و از این‌رو، همه مسؤولان استان سمنان باید آمادگی کامل برای برخورد و مقابله با آتش‌سوزی‌های اخیر داشته باشند.

بنا بر آمارهای اعلام‌شده از سوی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، طی 74 روز نخست سال جاری، 240 مورد آتش‌سوزی در سطح کشور رخ داده و بیشترین فراوانی آتش‌سوزی مربوط به مراتع و محیط‌های جنگلی بوده است.

بالگرد می‌آید

ایرج رئیسیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان در همین زمینه می‌گوید: سال گذشته و همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون، شاهد بارش‌ها و نعمت‌های الهی فراوانی در استان بوده‌ایم؛ اما با این وجود و با توجه به آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده در کشور، باید به بحث حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع در استان توجه ویژه داشته باشیم.

وی بیان کرد: در خصوص حراست از جنگل‌ها و مراتع در کشور جلسات مطلوبی به ریاست معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران برگزار و مقرر شد تا در زمان بروز حادثه و آتش‌سوزی در صورت اعلام نیاز مدیرکل منابع طبیعی استان، بالگرد اعزام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان بیان کرد: در استان سمنان تاکنون اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته و با توجه به اینکه عشایر با بیشترین عرصه بهره‌برداری از مراتع سروکار دارند، در خصوص حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع می‌توانند کمک شایانی داشته باشند.

رئیسیان اضافه کرد: نیاز است تا بازدارندگی قوانین در خصوص آتش زدن جنگل‌ها و مراتع بیشتر شده و اطلاع‌رسانی برای آحاد جامعه در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم از مساعدت و همراهی خود مردم در این خصوص بهره‌مند شویم.

وی بیان کرد: منابع طبیعی استان سمنان با توجه به آب‌وهوای مناسب و طبیعت مطلوب در مناطق کوهستانی و ییلاقی استان و حضور گردشگران، توجه به حفظ جنگل‌ها و مراتع را در دستور کار خود قرار دهد.

تجهیزات آتش‌نشانی می‌خریم

مهدی صمیمیان، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان هم از استقرار ۱۳ پایگاه آتش‌نشانی در محدوده روستاهای استان سمنان خبر می‌دهد و می‌گوید: ۱۱ خودروی آتش‌نشانی برای اطفای حریق و مدیریت بحران در مواقع ضروری در این ۱۳ پایگاه آتش‌نشانی وجود دارد.

وی بیان کرد: این پایگاه‌ها، ۸۰ روستای استان سمنان را در خصوص مدیریت بحران و اطفای حریق زیرپوشش قرار می‌دهند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان بیان کرد: خرید تجهیزات و افزایش امکانات در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستاهای استان برای سال آینده نیز در دستور کار قرار دارد.

صمیمیان گفت: در سال ۹۸ بر اساس آمار و اطلاعات ۵۷ مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاده که ۳۷ مورد آن در خصوص مراتع بوده است و از آمادگی و همراهی دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی روستاها و روستائیان و افراد محلی در این خصوص می‌توان به‌خوبی بهره برد.

پیشگیری و مقابله می‌کنیم

علی‌نقی حیدریان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هم گفت: ۳۵۲ هزار هکتار جنگل، سه هزار و ۷۴۱ هزار هکتار مرتع و ۵ هزار و ۲۷۴ هزار هکتار بیابان در استان وجود و ۹۷.۲ درصد از پهنه استان تحت مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار دارد.

وی تصریح کرد: ۵۸۰ هزار هکتار جنگل پهن‌برگ هیرکانی، ۱۵۲ هزار هکتار جنگل‌های سوزنی‌برگ اُرس و ۱۴۲ هزار هکتار جنگل‌های کویری از قبیل تاغ و گز در استان وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: این جنگل‌ها و مراتع در استان مناطقی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند؛ چراکه به‌صورت مستقیم در معرض آتش‌سوزی و حریق قرار دارند.

حیدریان ادامه داد: تمام منابع طبیعی و آبخیزداری استان جهت سهولت در کار مراقبت از مناطق، پهنه‌بندی شده و با همکاری محیط‌زیست و شوراهای اسلامی روستاها تحت مدیریت و حفاظت قرار دارد.

وی افزود: راه دسترسی نامناسب و عدم شناخت از محیط پیرامونی و منابع آبی منطقه‌های پوشیده از جنگل و مراتع، از آسیب‌های حوزه مراقبت و پیشگیری از آتش‌سوزی در استان است و در دو سال گذشته، رصد و بررسی این مناطق و تهیه نقشه از راه‌های دسترسی و محیط پیرامونی و منابع آبی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: به دلیل توانایی، آشنایی و شناخت افراد محلی و روستاییان منطقه، طی عقد تفاهم‌نامه‌ای با روستاها، از این ظرفیت برای حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع در دستور کار قرار دارد.

حیدریان ادامه داد: پیشگیری و مقابله با حریق قبل از اطفا به‌صورت ویژه با اقداماتی همچون شناسایی کانون‌های بحرانی حریق، انجام اقدامات پیشگیرانه، اجرای مانورهای اطفای حریق و نصب تابلوهای هشداردهنده در دستور کار بوده و چهار پایگاه اطفای حریق و ۹ انبار نگهداری از لوازم و تجهیزات اطفای حریق در استان وجود دارد.

با بیل و کلنگ نمی‌شود!

منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان هم با بیان اینکه امروز سوختن جنگل‌های زاگرس در زبانه‌های آتش اتفاقات ناگواری است که دل هر ایرانی را به درد می‌آورد، بر لزوم توجه به بحث پیشگیری از آتش‌سوزی تأکید کرد.

وی گفت: بیل و کلنگ در جامعه امروز ما و با توجه به توسعه‌یافتگی جوامع و ظهور تکنولوژی‌های روز و فناوری‌های نوین، در بحث حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از آتش‌سوزی، ابزار کارآمد و مناسبی نخواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با تأکید بر این‌که هیچ منبع اعتباری خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها، مراتع و از بین رفتن منابع طبیعی را جبران نخواهد کرد، افزود: مقوله تأمین اعتبار تنها بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از زیر بار مسؤولیت مدیران دستگاه‌های اجرایی است؛ منابع طبیعی، محیط‌زیست و سایر دستگاه‌های متولی در این امر سال‌هاست که حضور دارند و اگر تنها هر سال ۱۰ درصد از این اعتبارات تأمین و به‌درستی هزینه می‌شد، امروز به‌واقع ما نباید مشکلی در خصوص حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع می‌داشتیم.

فخری تأکید کرد: همه امکاناتی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و شهرستان‌ها وجود دارد، باید بروز و آماده شوند و در مواقع بحران و آتش‌سوزی به‌صورت ویژه و همه‌جانبه برای مدیریت بحران پای کار بیایند.

وی افزود: ما باید پیش از پیش آمادگی داشته باشیم تا در آینده با آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خود مواجه نشویم و در صورت بروز این مقوله، بتوانیم با مدیریت و مقابله و اطفاء حریق از وارد آمدن خسارت جبران‌ناپذیر جلوگیری کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بر نقش دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در این زمینه اشاره و اظهار کرد: شهرداری‌ها نیز باید در خصوص حفظ و حراست از جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی استان پای کار باشند و تمام تجهیزات و امکانات خود را در مواقع بحرانی برای پیشگیری از بروز حوادث و خسارت‌های جبران‌ناپذیر وارد عملیات کنند.

فخری با بیان اینکه نیاز است تا تفاهم‌نامه‌ای مابین دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها و منابع طبیعی، محیط‌زیست و سایر دستگاه‌های متولی بسته شود تا در بحث‌های پیشگیری از آتش‌سوزی و اتفاقات ناگوار و همچنین نوع مدیریت و برخورد با بحران آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی اضافه کرد: دهیاری‌ها نیز با توجه به اینکه پهنه وسیعی از جنگل‌ها و مراتع در حوزه روستاها قرار دارد، می‌توانند در این خصوص نقش به سزایی ایفا کنند و امکانات خود را با استفاده از افراد محلی و روستاییان برای پیشگیری و مقابله با بحران به کار گیرند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با بیان اینکه می‌توان از محل اعتبارات ماده ۱۸ نیز در این خصوص بهره گرفت، گفت: تیم‌های نظارتی و حفاظتی با حضور محیط‌زیست، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های متولی امر در مبادی ورودی و خروجی شهرها و مناطقی که جنگل و مرتع وجود دارد، مستقر شوند.

انتهای پیام/2568/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول