اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نظارت پس از اجرا،‌ نوش دارویی پس از مرگ سهراب/ باید قبل و پس از اجرا نظارت اعمال شود

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل امروز‌ کشور نظارت پس از اجرا است، لازمه هوشمندسازی و کارآمدی، نظارت بر قبل، حین و پس از اجرای قانون است و نظارت پس از اجرا سودی برای ما ندارد.

نظارت پس از اجرا،‌ نوش دارویی پس از مرگ سهراب/ باید قبل و پس از اجرا نظارت اعمال شود

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص اظهارات رئیس مجلس یازدهم مبنی بر این‌که شفاف‌سازی، هوشمندسازی، کارآمدسازی و مردمی‌سازی، چهار رویکرد اصلی در تحول مجلس و لازمه قوی و کارآمد شدن آن است، اظهار داشت: شفاف‌سازی هم به نفع کارگزاران نظام‌ و هم به نفع مردم است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: شفافیت از طرفی موجب می‌شود که اگر کسی اتهام نا به جا به شخصی وارد کرد به دلیل شفاف بودن همه مسائل، خود مردم مدافع شخص شوند؛ شفاف‌سازی جلوی‌ ویژه‌خواری، فساد و رانت را می‌گیرد و گویی یک نظارت هشتاد میلیون نفری بر امور وجود دارد و این‌گونه دست رانت‌خواران بسته می‌شود.

وی بیان داشت: اولین قدمی که مجلس یازدهم برداشت در بحث شفافیت آرای بود که طرح آن امضا شد؛ در ایام انتخابات، برخی از نمایندگان از جمله بنده پیرامون مسائل مالی شفاف‌سازی کردند و بنده در ادامه نیز دریافتی‌هایی که از مجلس خواهم داشت را به‌ طور کاملاً شفاف بیان خواهم کرد.

نقدعلی افزود: درصدد هستیم که مراحل بعدی شفاف‌سازی نیز به همین شدت پیش رود، یعنی هیچ یک از مراحل مجلس پنهان نباشد مگر مواردی که جنبه امنیتی پیدا کرده و یا مصلحت نظام به مخفی بودن وجلسه غیرعلنی آن است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی پیرامون مردمی سازی و ارتباط با مردم عنوان کرد: همان‌طور که در حوزه اقتصاد اعتقاد داریم که باید مردم وارد اقتصاد شوند، عرصه تقنین نیز به همین شکل باید مردمی شود؛‌ در همین راستا بنده از روز اول اعلام نتایج انتخابات با مجموعه‌های مردمی بی‌شماری دیدار داشتم که یکی از این دیدارها با شبکه تحلیل‌گران اقتصاد مقاومتی بود که در دانشگاه علم و صنعت فعالیت داشته و طرح های خوبی پیرامون اقتصاد، فرهنگ، مالیات، بانکداری و ... دارند.

وی اظهار داشت: در این خصوص لازم است برخی از سازوکارها در مجلس مشخص شود که باید به چه شکل از انظار عمومی استفاده شود تا این انظار به شکل قانون در آید.

توقف بسیاری از قوانین تصویب‌شده در مراحل پیش از اجرا

نقدعلی در خصوص هوشمندسازی و کارآمدسازی تصریح کرد: در طول اعصار گذشته که بحث تقنین و قانونگذاری در کشور ما رایج شده است، غالباً قوانین در مجلس تصویب می‌شود ولی در عرصه اجرا به‌ ویژه در مرحله آیین‌نامه‌نویسی تا به مرحله اجرا برسد، بسیاری از مفاد قانونی روی زمین می‌ماند، حتی بسیاری از قوانین از روزی که به شکل بسته‌بندی‌شده به قوه مجریه ارسال شده هنوز دست نخورده باقی مانده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از این قوانین، قانون تسهیل ازدواج جوانان است که از سال ۱۳۸۴ که ابلاغ شده فقط در قالب نوشته‌ها باقی مانده و اصلا به آن پرداخته نشده است.

وی بیان داشت: هوشمندسازی یعنی این‌که زمانی که قانون نوشته می‌شود، هشدار دهد که قرار است‌ این قانون تا زمان مشخص به هدف مشخص برسد و اگر اتفاق رخ نداد هشدار دهد تا مجلس مطلع شود.

نظارت پس از اجرا سودی برای ما ندارد

نقدعلی با بیان این‌که مشکل امروز کشور نظارت پس از اجرا است، افزود: لازمه هوشمندسازی و کارآمدی، نظارت بر قبل و حین و پس از اجرای قانون است؛ نظارت پس از اجرا سودی برای ما ندارد و نوش دارویی پس از مرگ سهراب است، مثلا اگر بفهمیم که دولت ۴.۲ میلیارد دلار به واردکننده تحویل داده و به فرض اثبات تخلف و حتی اعدام مجرمان، سودی برای مردم به دنبال ندارد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نظارتی موثر است که در تمام مراحل قبل، حین اجرا و پس از اجرای قانون اجرا شود بنابراین باید سازوکاری تعریف کنیم که این اتفاق رخ دهد.

وی در خصوص طرح شفاف‌سازی آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: در هر قاعده‌ای استثناهایی به جهت مصلحت‌ها وجود دارد، برای مثال اصل بر علنی بودن مذاکرات مجلس است اما اگر موضوع اقتضای غیرعلنی بودن داشته باشد، به‌ صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.

نقدعلی افزود: ممکن است برخی از افراد در برخی استثناها اعتراض داشته باشند که می‌توان در مقام تصویب به آن پرداخت ولی هنوز این طرح به صحن علنی مجلس نیامده است، در هر قانونی تبصره و استثنا وجود دارد، این‌که استثناها در این طرح چگونه باشند در صحن علنی بررسی خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول