اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دوحه: حفظ حاکمیت مستقل شرط ورود به گفت‌وگو برای حل بحران شورای همکاری است

نماینده دائم قطر نزد سازمان ملل بر آمادگی کامل کشورش برای گفت‌وگوی بدون پیش شرط درباره حل بحران خلیج فارس در چارچوب حفظ احترام به حاکمیت قطر و دخالت نکردن در امور داخلی آن تاکید کرد.

دوحه: حفظ حاکمیت مستقل شرط ورود به گفت‌وگو برای حل بحران شورای همکاری است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، قطر بار دیگر بر آمادگی کشورش برای همکاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و نهادهای بین المللی به منظور حل بحران خلیج فارس از طریق گفت‌وگوی بی قید و شرط، احترام به حاکمیت کشور قطر و عدم دخالت در امور داخلی آن تاکید کرد.

پایگاه خبری «الشرق» قطر نوشت:« قطر حمایت کامل خود را از تلاش‌های صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کشور برادر کویت برای حل بحران  اعلام کرد».

«علیاء احمد بن سیف آل ثانی» نماینده دائم کشور قطر نزد سازمان ملل در نشستی مجازی که سفارت کشورش قطر در واشنگتن با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات استیمسون واشنگتن با عنوان «چشم انداز قطر به امنیت جهانی و منطقه‌ای»  برگزار کرده بود، این سخنان را بیان داشت.

آل ثانی گفت: «کشور قطر از زمان تاسیس خود در ۲۵ ماه مه ۱۹۸۱ نقشی محوری در شورای همکاری خلیج فارس داشته است، از همین رو در تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای در منطقه خلیج (فارس) و تامین منابع انرژی جهانی برای کل دنیا سهیم بوده است».

وی افزود: «در ۲۳ ماه مه ۲۰۱۷ معنای یکپارچگی و اتحاد در کشورهای شورای همکاری از بین رفت و این نهاد چند پاره شد، آن هم با بحرانی مدیریت شده که از طریق ارتکاب یک حمله سایبری تحت نظارت یک کشور علیه پایگاه خبری خبرگزاری قطر انجام شد و از این طریق، اظهارات مربوط به رهبری کشور قطر جعل شد».

نماینده قطر در پایان آورده است: «با این وجود، قطر در همه مناسبات بر آمادگی خود برای همکاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) و نهادهای بین المللی دیگر به منظور حل بحران فعلی از طریق گفت‌وگوی بدون پیش شرط و احترام به حاکمیت قطر و دخالت نکردن در امور داخلی آن  تاکید کرده است و همچنین از تلاش‌های امیر کویت برای حل بحران کاملا حمایت خواهد کرد».

در شب ۲۳ مه ۲۰۱۷ اظهاراتی در حمایت از ایران و علیه آمریکا منصوب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطردر خبرگزاری رسمی قطر منتشر شد. این اظهارات در مدتی کوتاه در رسانه‌های جهان بازتاب داشت.

شیخ صیف بن احمد آل ثانی رئیس اداره ارتباطات دولت قطر و همچنین وزارت امور خارجه این کشور چند ساعت پس از انتشار این خبر اعلام کردند که خبرگزاری رسمی قطر مورد حمله هکرها قرار گرفته است.

رسانه‌های عربستان سعودی و امارات عربی متحده از حملات سایبری به عنوان کمپینی علیه این کشور استفاده کردند و پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی قطر، شبکه تلویزیونی دولتی قطر، برخی سایت‌های خبری و همچنین سایت خبری شبکه الجزیره در عربستان سعودی و امارات از دسترس کاربران خارج شد.

در تاریخ پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۱۳۹۶) کشورهای عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرده و قطر را در محاصره همه جانبه قرار دادند. این کشورها ۱۳ شرط را برای احیای دوباره روابط اعلام کرده‌اند که قطر هیچ کدام از آن‌ها را تا کنون نپذیرفته است.

تعطیلی پایگاه‌های نظامی ترکیه، کاهش روابط با ایران و تعطیلی شبکه الجزیره از اصلی‌ترین این شروط هستند.

بحران سیاسی مذکور در حالی وارد چهارمین سال خود شده است که تا کنون بارها دولت کویت و کشورهای غربی برای آشتی میان طرف‌های دخیل در این بحران اقدام کرده و نا موفق بوده‌اند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول