اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سند بالادستى همه‌ اسناد و چشم‌اندازهای کشور می‌شود

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یک سند بالادستى نسبت به همه اسناد برنامه‌اى کشور و چشم‌اندازها و سیاستگذارى‌هاى کلان کشور خواهد بود.

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سند بالادستى همه‌ اسناد و چشم‌اندازهای کشور می‌شود

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی جعفرپیشه‌فرد در نهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به صورت برخط برگزار شد، چالش‌ها و الزامات پیاده‌سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تبیین کرد.

وی ادامه داد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یک سند بالادستى نسبت به همه‌ اسناد برنامه‌اى کشور و چشم‌اندازها و سیاستگذارى‌هاى کلان کشور خواهد بود. یعنى حتّى چشم‌اندازهاى 20 ساله، اسناد برنامه‌ای و سیاست‌هاى کلان کشور، باید از این الگو پیروى کند و در درون این الگو تعریف و تدوین شود. سند الگوی پایه در حال گذار از فرایندی است که حاصل آن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواهد بود. در این فرایند، دستگاه سیاست‌گذاری کلان کشور، بخش قانون‌گذاری، دستگاه اجرایی، شوراهای عالی و جامعه نخبگانی و آحاد مردم بازیگران اصلی هستند و در مرحله پیاده‌سازی و اجرا نیز همین بازیگران نقش‌آفرینی خواهند کرد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موثر بر موفقیت و کار آمدی این فرایند، بازآرایی و چینش مناسب مخاطبان کلیدی و تعیین نقش و جایگاه و رابطه هریک با دیگری و نیز باز تعریف نقش راهبردی آن‌ها در شکل‌گیری دولت اسلامی و جامعه اسلامی به معنای واقعی کلمه است و با توجه به اهمیت جایگاه نظارت همگانی در شکل‌گیری و استمرار نظام اسلامی، تضمین موفقیت این روند، خود مستلزم نظام نظارت همگانی مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر بر روند اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سوی آحاد مردم است. بازیگران اصلی در دو گروه عمده کارگزاران نظام اسلامی و مردم قرار می‌گیرند و دو رکن مهم کارگزاران نظام اسلامی و مردم را در کنار رکن سوم یعنی نظام اسلامی شکل می‌دهند.

جعفرپیشه‌فرد تصریح کرد: با بهره‌گیری از سیره علوی علیه السلام و منابع اسلامی رویکرد تلفیقی مرکب از رویکردهای تحلیلی و استنباطی، چالش‌ها و الزامات اساسی که متوجه بیان جایگاه و رابطه متقابل سه رکن به هم پیوسته نظام اسلامی، کارگزاران نظام و مردم است، بیان و تحلیل می شود. نتایج حاصل می‌تواند هم در مرحله نهایی سازی سند الگو، به عنوان تدابیر اساسی و سیاست‌های کلان و هم در مرحله پیاده‌سازی آن مورد توجه قرار گیرد.

وی واژه‌های کلیدی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، چالش‌ها و الزامات اساسی، سیره علوی علیه السلام، نظارت همگانی، امر به معروف و نهی از منکر را از جمله کلیدواژه‌های مهم دانست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول