اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

سایه سنگین بی‌آبی و نبود راه ارتباطی بر روستای «ورمله»/ امکان آبرسانی به روستا نیست !

روستای «ورمله» یکی از محرومترین روستاهای استان ایلام است که مردم آن از نبود آب و برق و عدم راه ارتباطی رنج می‌برند، این موضوع در حالی است که امکان آبرسانی به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب وجود ندارد.

سایه سنگین بی‌آبی و نبود راه ارتباطی بر روستای «ورمله»/ امکان آبرسانی به روستا نیست !

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، فقر و محرومیت با تمام تلخی هایش این روزها در برخی از نقاط پدیدار است، یکی از این مناطق شهرستان هلیلان است. روستای ورمله با ۱۲ خانوار یکی از محروم‌ترین روستاهای استان ایلام در شهرستان هلیلان است که در ۴۰ کیلومتری آن قرار دارد و از نعمت آب آشامیدنی و راه ارتباطی محروم است. 

آفتاب سوزان خرداد ماه آن هم در دل محرومیت مشکل بی‌آب را چند برابر کرده، اما امید است این روال تا ماه‌های اوج گرما ادامه نداشته باشد.

اینجا در روستای ورمله، مردان و زنان رنجوری را دیدم که سیمای تکیده‌شان خبر از سر درون می‌دهد، گویا چشم انتظار آمدن کسانی بودند که حداقل به آنها گوش بدهند، حتی اگر مشکلاتشان را حل نکنند آنها فقط می‌خواستند درد دل کنند؛ دردی که شاید شنیده شود.

بیداد بی‌آبی و بی‌برقی در روستای ورمله

توران کاکایی یکی از اهالی روستای ورمله از دردهایش به من گفت: من در یک خانواده 5 نفره زندگی می‌کنم، همسرم یک پایش قطع شده است و چرخ زندگی ما تنها با یارانه می‌چرخد و چشم انتظار هستیم که کی یارانه واریز می‌شود؟ نه سقف درست حسابی داریم و نه حتی یخچال مناسبی.

وی افزود: فکرش را بکنید این زندگی است واقعا، ولی باز خدا رو شکر می‌کنم و امیدوارم شاید فرجی حاصل شود، گرچه از آینده فرزندانم می‌ترسم. شب‌ها برق نداریم، تانکر آب هم هفته‌ای یک بار روی اینجا را نمی‌بیند، آب چشمه‌ها هم بعضا مناسب نیست.

برای استحمام هم آبی نیست !

الناز 13 ساله با اینکه درد داشت ولی با من به گفت‌وگو پرداخت و گفت: خانم خبرنگار صورت من  و امثال بچه های این روستا در زیر این آفتاب سوزان سوخته، لباس‌های کهنه تن من شاید گویای همه چیز باشد ولی اگر من حمام کنم قشنگ و زیبا می شوم ولی اینجا خبری از آب آشامیدنی نیست و ما مجبوریم برای استفاده از آب مسافت ها راه را طی کنیم.

او می‌گفت: گاهی وقت ها صدای خش خش و حرکت مارها و عقرب‌ها را در سقف خانه‌های ورمله به گوش می‌رسد و من می ترسم از اینکه به همین سادگی با نیش عقرب و مار بمیرم.

ایجاد راه ارتباطی، امید به زندگی را در روستا افزایش می‌دهد

در ادامه امید تاتاری 34 ساله همسر توران که از درد قطعی پاهایش رنج می‌برد هم بیان کرد: قطعی پاهایم باعث شده نتوانم کار کنم و درآمدی داشته باشم، الان ستون فقراتم نیز به شدت مرا اذیت می‌کند.

وی افزود: مشکلات ما خیلی زیاد است، ولی شاید اگر راه ارتباطی ما درست شود امید بیشتری برای بهبود زندگی داشته باشیم، درخواست می‌کنیم که راه ارتباطی را اصلاح کنند.

راه ارتباطی و آب آشامیدنی مناسبی برای روستا نیست

غلامی رئیس کمیته امداد امام خمینی شهرستان هلیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، اظهار داشت: این روستا نه راه ارتباطی مناسبی دارد و نه حتی آب آشامیدنی مناسب، اینجا مردم واقعا در رنج هستند.

وی افزود: ما بصورت ماهانه با شناسایی خانواده‌های ضعیف به غیر از مستمری با اهداء لوازم خانگی از جمله یخچال،کولر، اجاق گاز، و کمکهای نقدی 5 میلیون ریالی در حد توان کمک می‌کنیم.

رئیس کمیته امداد هلیلان تصریح کرد: احداث سرویس بهداشتی، کمک 3 میلیون تومانی جهت تعمیرات منزل،کمک 700 هزارتومانی جهت تهیه وسایل خانگی و توزیع سبد غذایی از جمله اقداماتی است که به این خانواده صورت گرفته است.

مشکل راه‌ ارتباطی در روستای ورمله نیز از جمله مشکلاتی بود که خبرنگار فارس را بر آن داشت تا با معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ایلام  مصاحبه‌ای داشته باشد.

احداث راه روستایی ورمله تا پایان سال 99

محمد رضا رضایی معاون اداره کل  راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: موضوع راه‌ها خصوصا در روستاهای محروم زردلان ورمله از برنامه‌های مهم و اساسی اجرایی است.

وی افزود: احداث راه روستایی ورمله جزو برنامه‌های این اداره کل است و تا پایان سال توسط اکیپ‌های امانی و پیمانی عملیاتی می‌شود.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام، تصریح کرد: بعضی از راه‌ها نیاز به اعتبارات کافی دارند و به محض تزریق این اعتبارات سریعا عملیاتی می‌شوند. 

توزیع بسته سبد غذایی به ارزش 500 هزار تومان 

در ادامه احمد صمدانی مدیر قرارگاه جهادی حضرت مهدی(عج) نیز در تماس تلفنی با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: رسالت و هدف این قرارگاه کمک به نیازمندان و شناسایی نیازمندان است و ما نیز در حد توان خود به این خانواده کمک خواهیم کرد.

وی افزود: در این راستا تعدادی بسته غذایی به این خانواده اهدا می‌شود، این بسته غذایی شامل برنج، قند، روغن، گوشت، رب، ماکارونی و دیگر مایحتاج غذایی به ارزش 500 هزار تومان است.

مدیر قرارگاه جهادی حضرت مهدی(عج) تصریح کرد: انشاءالله که بتوانیم به محض تامین مالی این قرارگاه در ماه‌های آینده به این خانواده کمک کنیم.

کمک 2 میلیونی قرارگاه شهید علمدار استان ایلام

در ادامه مدیر قرارگاه شهید علمدار استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، بیان کرد: این قرارگاه نیز مبلغ 2 میلیون تومان برای تهیه لوازم خانگی از قبیل فرش و ارسال آن به درب منزل این خانواده در نظر دارد.

نمی‌شود مشکل آب در این روستا را حل کرد !

به منظور پیگیری مشکل آب آشامیدن در این روستا نیز نوراله تیموری مدیرکل آب و فاضلاب ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: روستای عشایری ورمله چون کمتر از دوازده خانوار است تحت پوشش ما نیست و نمی‌شود آبرسانی در آن منطقه را انجام دهیم.

وی افزود: این روستا نیازمند توجه بیشتر مسوولان در راستای ایجاد زیر ساخت‌های اولیه از جمله راه، طرح هادی، آنتن دهی، برق و آب است.

خبرگزاری فارس استان ایلام، همچنان پیگیر کمک و مساعدت توسط موسسات خیریه به خانواده‌های نیازمند در روستای محروم ورمله است. 

 خبرنگار: کبری هواسی
انتهای پیام/970813/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول