اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

برقراری صادرات گاز ایران به ترکیه در ماه آینده/تعمیرات خط لوله در دست انجام است

روابط عمومی شرکت ملی گاز در جوابیه به خبرگزاری فارس، توضیحاتی را درباره آخرین تحولات صادرات گاز ایران به ترکیه ارائه نمود.

برقراری صادرات گاز ایران به ترکیه در ماه آینده/تعمیرات خط لوله در دست انجام است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روابط عمومی شرکت ملی گاز در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «تناقض‌گویی وزارت نفت درباره تعلل ترکیه در تعمیر خط لوله/دست برتر آنکارا در قرارداد گازی با ایران در سال‌های آتی» در مورخ 99/03/11‌ توضیحاتی را ارائه نمود. در جوابیه شرکت گاز آمده است:

«همانطوری که قبلا بارها به استحضار مردم شریف ایران رسیده است شرکت ملی گاز ایران با ترکیه یک قرارداد صادرات گاز بلندمدت دارد که از سال ۲۰۰۱ آغاز شده و مدت آن ۲۵ سال و تا سال ۲۰۲۶ اعتبار دارد.

بر اساس این قرارداد، ترکیه باید هر سال حداقل حدود 8.5 میلیارد مترمکعب گاز برداشت کند. اگر برداشت گاز کمتر از این مقدار باشد، باید بر اساس شرط Take & Pay بخش عمده ای از پول آن را پرداخت کند. بنابراین عدم برداشت گاز به معنی عدم دسترسی به منافع قراردادی نمی‌باشد.

۱۲ فروردین ماه، یک انفجار در خط لوله در خاک ترکیه رخ داد که گروه PKK این خرابکاری را بر عهده گرفت. البته چنین اقدامی پیش از این نیز سابقه داشته و خطوط لوله صادرات گاز به ترکیه چندین بار طی سالیان گذشته مورد تهاجم تروریستی قرار گرفته است. پس از آن، شرکت بوتاش ترکیه اعلام وضعیت فورس‌ماژور کرد.

شرکت ملی گاز ایران از ابتدا با بوتاش تماس مستقیم داشت و برای رفع مشکل، اعلام آمادگی کرد و در این راستا، مکاتبات مستمری با شرکت ترکی طرف قرار داد انجام داده است. شرکت بوتاش با استناد به شیوع ویروس کووید 19 و اثرات آن در تهیه اجناس موردنیاز که اعلام نموده به ایتالیا سفارش داده و منتظر دریافت آن‌ها می‌باشد.

همچنین مشکلات ناشی از محدودیت‌های حمل و نقل و اعزام نیرو و تجهیزات به محل، از همان ابتدا زمان غیرمتعارفی را برای انجام تعمیرات و بازسازی خط لوله اعلام نمود که مورد قبول ایران قرار نگرفته است. در این بین کاهش تقاضا ناشی از تاثیرات کرونا در بخش های صنعتی و تجاری که در سایر کشورها نیز اتفاق افتاده در تعلل بوتاش برای بازسازی بی‌تاثیر نبوده است.

*امیدواریم صادرات گاز ایران به ترکیه در ماه آینده برقرار شود

در این راستا شرکت ملی گاز ایران نیز علاوه بر حفظ حقوق قراردادی خود، برای بازسازی و تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز بوتاش اعلام آمادگی نموده است. بنابراین عدم برداشت گاز در این شرایط به معنی محرومیت شرکت ملی گاز ایران از منافع قرارداد نخواهد بود و در پایان سال میلادی در محاسبات فی ما بین منظور خواهد شد.

با این حال، پیگیری این مساله به هیچ‌ وجه قطع نشد و از کانال‌های مختلف مثل وزارت خارجه و ریاست‌جمهوری نیز پیگیری شد و نهایتاً اکنون بر اساس گزارشات رسیده، تعمیرات در حال انجام است و امیدواریم که در ماه جاری، کار به انجام برسد.

البته لازم به ذکر است که رویکرد شرکت ملی گاز ایران، رویکردی تعاملی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های تجاری و قراردادی است و این موضوع را در نظر دارد که پس از سال ۲۰۲۶ نیز، قرارداد را با شرایط مطلوب ادامه دهد.

نکته دیگری که در گزارش‌ خبرگزاری فارس آمده، آن است که تعلل شرکت ملی گاز ایران باعث شده، آمریکا یا ترکیه از این فرصت طلایی استفاده کنند. همانطور که می‌دانید ترکیه کشوری مستقل است و سیاست‌گذاری کلان در بخش‌های مختلف من‌ جمله انرژی دارد و چون منابعی در اختیار ندارد، طبیعتاً به دنبال آن است که به منابع انرژی خود تنوع دهد.

ضمن آنکه ترکیه در حال حاضر با ۳ کشور، قرارداد واردات گاز از طریق خط لوله دارد و بخش دیگری از واردات گاز این کشور از طریق LNG و قراردادهای بلندمدت و یا بصورت تک‌محموله Spot انجام می‌شود و ایران با توجه به دارا بودن حجم بالای مخازن گازی و ظرفیت بالای تولید گاز قطعا به عنوان یک تأمین‌کننده مطمئن دربرنامه های تأمین گاز ترکیه قرار دارد. 

در ادامه شرکت ملی گاز ایران ضمن درخواست از کلیه صاحب‌نظران، نویسندگان، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در خصوص اعتماد به قواعد قراردادهای بین‌المللی و داخلی، به مردم این اطمینان را می‌دهد که با تمام توان و با استفاده از تمامی امکانات از حقوق قراردادی دفاع نموده و اجازه سوء استفاده و یا خدشه به اصول قراردادی را به طرف مقابل نخواهد داد».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول