اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

کرمان در مرحله هشدار «کرونا» قرار دارد/ شیوع ویروس عمدتا در روستاهای جنوب استان است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و افزایش موارد بستری و فوت در کل استان در مرحله هشدار قرار داریم و ممکن است، کلاً وضعیت قرمز شویم.

کرمان در مرحله هشدار «کرونا» قرار دارد/ شیوع ویروس عمدتا در روستاهای جنوب استان است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مهدی شفیعی بعدازظهر امروز در نشست مجازی با تشریح جزئیات آخرین وضعیت کرونا در استان کرمان اظهار داشت: طی روز گذشته از 640 نمونه آزمایش در سطح آزمایشگاه‌های استان 226 مورد مثبت را شناسایی کردیم، 81 مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 28 مورد رفسنجان، 64 مورد جیرفت، 44 مورد سیرجان و 9 مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم است و از این تعداد 90 نفر مرد و 136 نفر زن بوده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع این بیماران 35 مورد جزو بیماران بستری، 59 مورد سرپایی، 130 مورد اطرافیان بیماران غربالگری شده و دو مورد از کادر درمانی بودند، بیان داشت: از ابتدای اپیدمی تاکنون تست 2‎ هزار و 949 نفر مثبت و از این تعداد 924 نفر بیماران بستری و 2 هزار و 25 نفر بیماران سرپایی و اطرافیان بیمار بوده‎اند.

شفیعی با بیان اینکه قسمت عمده‎ ای از مبتلایان به بیماری کرونا علائم بسیار خفیف دارند و یا در تماس با بیماران مبتلا قرار داشتند، تصریح کرد: پیش از این متذکر شده بودیم که اگر مردم پروتکل‎های بهداشتی را رعایت نکنند، شاهد افزایش موارد در هفته‎های بعد هستیم که آمار این امر را به خوبی نشان می‎دهد، این فراز و نشیب‎ها تنها به رفتارهای مردم بستگی دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: اقدامات کنترلی در مراحل اولیه امکانپذیر بود و اکنون که این اپیدمی استقرار پیدا کرد، باید شرایط به حالت عادی کاری برگردد، اما باید مردم مراقب باشند تا بار دیگر این اتفاق نیفتد در حالی که با ابراز تأسف می‎بینیم، اکنون به دلیل حضور در مراسم‎های ختم و عروسی، خسته شدن از شرایط موجود، عدم رعایت فاصله‎گذاری فیزیکی و ... مردم بسیاری از این پروتکل‎ها را کنار گذاشتند و حساسیت سابق خود را در این زمینه از دست داده‎اند و همین امر موجب شده که انتقال در درون خانواده‎ها بیشتر از محیط‎های بیرونی باشد و و اگر رفتارها کنترل نشوند، آمارها ممکن است، به صورت تصاعدی افزایش یابد و بار دیگر شاهد افزایش مبتلایان باشیم.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و افزایش موارد بستری و فوت در کل استان در مرحله هشدار قرار داریم و ممکن است، کلاً وضعیت قرمز شویم، برخی شهرستان‎ها نیز از نظر الگوی انتقال قرمز هستند، البته اکنون وزارتخانه به دانشگاه‎های علوم پزشکی با توجه به شناختی که از منطقه خود دارند، این اختیار را داده است که وضعیت سفید و قرمز و زرد را مشخص کنند که این کار از هفته آینده انجام می‎شود و ممکن است، این وضعیت تغییر کند.

شفیعی آمار جنوب کرمان را نگران‎کننده ذکر و عنوان کرد: عمده درگیری در این منطقه در روستاها رخ داده که به دلیل حضور در مراسم‎های مختلف بوده است و همچنین تردد مسافران از استان‎های هرمزگان و سیستان و بلوچستان به جنوب کرمان موجب شیوع این بیماری شد، همچنین شاهد افزایش افزایش آمار حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در منطقه مهانشهر هستیم و در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در برخی از شهرستان‎های سردسیر نیز این اتفاق رخ داده که در پی تعطیلات هفته گذشته مردم از استان‎های فارس و هرمزگان به ویژه در مناطق بافت و اروزئیه بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌ درمانی کرمان در بحث فوت جوانان بدون هیچ بیماری زمینه‌ای، ادامه داد: وقتی فردی به بیماری کرونا مبتلا شد، هیچ فرم پیش‎بینی شده‌ای برای آن نمی‌‎‌‌توان تعریف کرد، البته ممکن است، اینگونه مرگ‌های غیرمنتظره اتفاق بیفتد، اما کسانی که از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار هستند، طبیعتاً کمتر مبتلا می‎شوند.

وی تعداد مبتلایان به بیماری کووید 19 را در ادارات را متفاوت دانست و ابراز داشت: اما یک نکته جای نگرانی دارد و آن اینکه در ادارات دولتی بیش از حد ازدحام وجود دارد با وجود اینکه آنها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‎‌کنند، اما ارباب رجوع‌ها برخلاف آن عمل کرده و به دلایل غیر ضروری موجب ازدحام می‌شوند، بنابراین ادارات باید سعی کنند از تراکم افراد جلوگیری کرده و مردم هم کارهای عادی خود را از خانه پیگیری کرده و یا در ساعت‌های خلوت به این مراکز مراجعه کنند.  

شفیعی با بیان اینکه ما از عملکرد بسیاری از ادارات در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناراضی هستیم، خاطرنشان کرد: از این پس ناظران و بازرسان علوم پزشکی، استانداری، صنعت و معدن و ... از ادارات بازدید می‎کنند و پس از تدوین پروتکلی در این زمینه اگر خطاکار باشند در مورد صنوف نسبت به لغو جواز اقدام کرده و در ادارات کارمندهای متخلف به سازمان‎های مربوطه معرفی می‎شوند.

وی با تأکید بر اینکه تمام هدف و برنامه ما قطع کردن زنجیره انتقال است، اذعان داشت: در راستای اجرای گام دوم، صنوف بازگشایی شدند، اما اهرم ادارات متخلف سازمان‎های دیگر است و در مورد صنوف از آنجا که ما ضابط قضایی نیستیم، پس از معرفی متخلفان به مراجع قضایی با آنها برخورد می‎شود.

شفیعی در مورد ادعای چین مبنی بر عدم انتقال بیماری کرونا از مبتلایان خاموش تأکید کرد: هنگامی که فرد علامت ندارد، شانس اینکه تعداد ویروس در بدن وی کمتر باشد، وجود دارد، ما زمانی این ادعا را می‎پذیریم که از سوی آزمایش کشورهای دیگر نیز به تأیید رسیده باشد.

وی با تأکید بر اینکه هرگز در بیماری‎های واگیردار و غیرواگیر تمام مبتلایان بستری نمی‎شوند و تنها کسانی که نیاز به بستری داشته باشند، این کار در مورد آنها صورت می‌گیرد، بیان داشت: در بخشنامه‎ جدید برای عدم رعایت پروتکل بهداشتی از سوی مبتلایان به بیماری کووید 19 سختگیری بیشتری آمده است که بر اساس آن تمام بیماران بستری با امضای یک تعهدنامه باید بپذیرند، قرنطینه خانگی و نقاهتگاه را رعایت کرده و در صورت تخلف با وی برخورد قانونی صورت گیرد و در نتیجه از یک سری حقوق اجتماعی محروم می‎شوند. 

شفیعی با تأکید بر اینکه ویروس در همه جا در کمین است، ما باید همواره نقاط خطر را در نظر داشته و پروتکل‎های بهداشتی را رعایت کنیم، تصریح کرد: می‎طلبد، رسانه‎ها در زمینه رفتارهای نادرست برخی خانواده‎ها که مبتلا به کرونا شدند، ورود پیدا کرده و با تهیه گزارش از آنها دلایل ابتلایشان را جویا شوند تا مردم از این طریق نسبت به اوضاع موجود آگاه‎تر شوند، زیرا اکنون واژه کرونازیستی در حال نهادینه شدن است که باید همزیستی محتاطانه با آن انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه کودکان کار، معتادان و کارتن‎خواب‎ها گروه‎های آسیب‎پذیر هستند، افزود: به نهادهای متولی تأکید شده است که این افراد را مدیریت کند، فعالیت عادی ما در حوزه بهداشت نیز تعطیل نشده است و از اواخر اسفند ماه بحث بیماری کریمه کنگو را به شدت پیگیری کردیم که تاکنون مورد مثبتی در این زمینه گزارش نشده است و همچنین به پزشکان توصیه کردیم در مورد بیماری‎های فصل گرما با توجه به همپوشانی علائم ویژه بیماری‎های گوارشی با دقت بیشتری شرح حال بیماران را بگیرند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی کرمان با اشاره به اینکه سیر افزایشی در برخی روزها به معنای افزایش این بیماری نیست، اظهار داشت: این آمار بسته به ظرفیت آزمایشگاه‎ها، تعداد کیت خریداری شده و تمایل افراد به انجام آزمایش متغیر است، البته از مردم تقاضا می‎شود، اگر از شماره 4030 با آنها تماس گرفته شد، حتماً به آن پاسخ دهند و بدون هیچ واهمه‎ای برای تست دادن مراجعه کنند و این تست به صورت رایگان بوده است، بنابراین می‎طلبد با مجموعه کادر درمان همکاری لازم را برای مداوا انجام دهند.

وی در مورد دلیل عدم اعلام آمار شهرستان‎های حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان  به تفکیک ابزار داشت: عمده شهرستان‎های زیر نظر حوزه این دانشگاه عمدتاً مناطق سردسیر گردشگری هستند به همین دلیل اگر آمار آن کمتر باشد، ممکن است، مردم برای تفریح در آنجا حضور پیدا کرده و شاهد افزایش آمار باشیم، با توجه به اینکه قرنطینه‎های محدودکننده در سیاست‎ دنیا و کشور دیگر جوابگو نیست، باید رسانه‎ها با مطالبه‎گری از سوی ارگان‌ها، صنوف و افراد متخلف به کمک ما بیایند.

انتهای پیام/80001/ق/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول