اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اخبار منتشره از اعتراضات آمریکا ‌درصد خیلی کمی از واقعیت‌های این کشور است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اتفاقات اخیر در آمریکا گفت: رسانه‌ها در آمریکا اتفاقات را آنگونه که هست نشان نمی‌دهند و چیزی که ما از اعتراضات آمریکا و برخورد با مردم می بینیم درصد خیلی کمی از واقعیت‌های آمریکاست.

اخبار منتشره از اعتراضات آمریکا ‌درصد خیلی کمی از واقعیت‌های این کشور است

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در نشستی که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه با عنوان " آمریکا بدون روتوش" برگزار شد؛ با بیان اینکه نژادپرستی ساختاری، اختلاف طبقاتی و سیستم سرمایه داری موجب ایجاد مشکلاتی در آمریکا شده و اعتراضات اخیر مردم این کشور هم تنها به دلیل بحث نژادپرستی نیست؛ گفت: ماجرای "جورج فلوید" یک جرقه‌ای برای آغاز اعتراض مردم بود.


وی ادامه داد: سیاه پوستان در آمریکا چون بحث نژادپرستی را تجربه کردند در تجمعات حضور دارند، اما مروز یک تعداد سفیدپوست هم هستند که در اعتراضات سیاه‌پوستان را همراهی می‌کنند و طیف‌های مختلف دیگر هم در تجمعات در آمریکا دیده می‌شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروز یک عده از معترضین در آمریکا می‌خواهند مصونیتی که برای پلیس در این کشور وجود دارد برداشته شود؛ برخی ها هم در این تجمعات به دنبال اسقاط نظام حاکم در آمریکا هستند و متوجه هستند تا سیستم حاکم در آمریکا وجود دارد مشکلات حل نخواهد شد.

ایزدی در ادامه تاکید کرد: ترامپ پیرمردی پرحاشیه و یک شخصیتی‌ست که دنبال دو قطبی کردن جامعه است؛ اما این اعتراضات فقط مختص به دولت ترامپ نیست و در دوران اوباما نیز اعتراضاتی وجود داشت. اوباما ما هم نه تنها مشکل نژادپرستی را حل نکرد بلکه این وضعیت بدتر هم شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز می بینیم با اینکه اسلحه درآمریکا زیاد است ولی مردم در اعتراضات علیه پلیس از اسلحه استفاده نمی کنند و علت این موضوع گاهی پرسیده می شود، این مسئله به این دلیل است که معترضان می دانند اگر چنین کاری انجام دهند حکومت آمریکا آنها را به گلوله می‌بندد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه تنش های نژادی در آمریکا دارد به یک سری دعواهای سیاسی عمیق تبدیل می شود،  تاکید کرد: امروز می بینیم برخی در آمریکا در کنار اعتراضات بحث اعتصاب را هم مطرح می‌کنند این موضوع چیزی است که کمتر در آمریکا دیده شده و نشان می‌دهد موضوع یک موضوع جدی است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی یادآور شد: مشکل رسانه‌های دنیا و البته برخی از رسانه های ما در این است که اخبار خود را از منابع خبری و رسانه‌های آمریکایی می گیرند، رسانه‌های آمریکا هم اتفاقات را آنگونه که هست نشان نمی‌دهند و به سعی دارند اعتراضات را هدایت و مسیر آن را تغییر دهند، آن چیزی هایی هم که ما از اعتراضات در آمریکا و برخورد با مردم می بینیم درصد خیلی کمی از واقعیت‌های آمریکاست. زیرا در جاهایی که درگیری ها شدت بیشتری دارد خبرنگار وجود ندارد و اگر هم باشد شما می بینید که پلیس چگونه با شدت با آنها برخورد می‌کند و به سمت آنها حمله ور می شود.

وی درباره سوالی مبنی بر اینکه نتیجه اعتراضات مردم در آمریکا چه خواهد شد، اظهار داشت: حاکمان آمریکا استفاده از قدرت سخت و نرم را خوب بلدند و اگر بر اساس تاریخ بخواهیم تحلیل کنیم احتمال دارد این حرکت هم سرکوب شود ولی عامل هایی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر حرکت مردم آمریکا سرکوب هم شود در آینده با شدت بیشتری خود را نشان خواهد داد.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه تاکید کرد:  یکی از عوامل این است که تا ۲۵ سال دیگر اکثریت مردم آمریکا را رنگین‌پوستان تشکیل خواهند داد و سفیدپوستان در اقلیت قرار می گیرند، سفیدپوستان  آمریکایی هم به خوبی این را متوجه شده‌اند، ترامپ هم به دلیل ادبیاتی که علیه رنگین‌پوستان داشت در انتخابات ریاست‌جمهوری رای آورد، افزایش جمعیت رنگین‌پوستان با توجه به رفتارهایی که سیستم حاکم در آمریکا دارد، موجب می شود در صورت سرکوب اعتراضات کنونی، در آینده مردم اعتراض خود را  با شدت بیشتری نشان دهند.

وی اضافه کرد: یک عامل دیگر هم حاکم بودن تفکر داروینیسم اجتماعی در آمریکا است، این نگاه در آمریکا مشکلاتی را ایجاد کرده، مثلاً در بحث کرونا دیدیم که این تفکر موجب شد که به بیماران توجهی نشود و بسیاری از مردم با مشکل مواجه شدند، پس وجود این نگاه و تفکر هم یکی از عواملی است که موجب می شود اعتراضات کنونی مردم در صورت سرکوب، در آینده با گستردگی و شدت بیشتری خود را نشان دهد.

ایزدی در ادامه درباره سوالی پیرامون نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا گفت: از الان نمی‌توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی در آمریکا در زمان انتخابات رخ خواهد داد و چه کسی پیروز انتخابات خواهد شد چون عواملی وجود دارد که هنوز مبهم است، عواملی مانند اینکه نتیجه اعتراض مردم به کجا می‌کشد یا بحث وضعیت کرونا در آمریکا به کجا خواهد کشید.

وی درباره سوالی پیرامون بحث حضور آمریکا در منطقه و تهدیداتی که علیه ایران داشته گفت: الان دغدغه اصلی ترامپ بحث پیروزی در انتخابات آینده است و خیلی علاقه درگیری در درون منطقه را ندارد، کرونا هم تاثیرات منفی را در آمریکا داشته است این مسائل و اتفاقات اخیر در این کشور موجب خواهد شد که ترامپ خیلی به دنبال ایجاد درگیری در منطقه ما نباشد.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول