اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اکثر بد‌حجابی‌ها‌ در دانشگاه‌ها به‌دلیل دین‌ستیزی نیست/ معطل مسئولان دانشگاه نمانیم

مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه بد‌حجابی‌ در دانشگاه‌ها اکثرا به‌دلیل دین‌ستیزی نیست، گفت: برای احیای حجاب و حیای اسلامی نباید منتظر مسئولان دانشگاه بمانیم.

اکثر بد‌حجابی‌ها‌ در دانشگاه‌ها به‌دلیل دین‌ستیزی نیست/ معطل مسئولان دانشگاه نمانیم

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، مریم آخوندی عضو شورای مرکزی و مسئول دفتر خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در میزگرد « بررسی وضعیت حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها» که با حضور نمایندگان تعدادی از تشکل‌های دانشجویی در این خبرگزاری برگزار شد، گفت: همانطور که می‌دانیم مقام معظم رهبری در دیدار اخیر دانشجویان از دغدغه خود در رابطه با بحث حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها گفتند و از مسئولان آموزش عالی و دانشجویان، بخصوص دانشجویان خواستند به مسئله‌ حجاب و فاصله‌گذاری بین زن و مرد اهمّیّت بدهند و موازین شرعی را در دانشگاه رعایت کنند.

* در بحث حجاب شاهد یک رهاشدگی در دانشگاه‌ها هستیم

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در گذشته نیز در این رابطه تاکیداتی را داشتند و اینکه مجدداً این مسئله را مطرح کردند و بر اساس آنچه که در دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم، نشان می‌دهد که حرکت خاص و اصلاح خیلی اساسی در این زمینه در دانشگاه ها صورت نگرفته است.

وی افزود: متاسفانه نه تنها در بحث حجاب بلکه در مباحث فرهنگی دیگر هم یک حالت رهاشدگی از سوی مدیریت فرهنگی دانشگاه ها حاکم شده است و به نظر می رسد برنامه خاصی در این زمینه وجود ندارد.

آخوندی اظهار داشت: به اعتقاد بنده این موضوع ناشی از دو مورد است، مورد اول بحث نگاه حداقلی، سطحی و ناقصی است که برخی مسئولان مربوطه نسبت به این موضوع دارند.

 مسئول دفتر خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: همانطور که می دانید حجاب یک مسئله فرهنگی است و برخورد انتظامی و قانونی صرف خیلی نمی‌تواند برای حل مشکلات این حوزه اثرگذار باشد برای همین پرداختن به مسئله ای مانند حجاب نیاز به یک برنامه ریزی جامع در ابعاد مختلف دارد اما متاسفانه این نگاه در سطح مدیران دانشگاهها وجود ندارد.

وی افزود: در این راستا ما می بینیم که متاسفانه صرفاً یک نگاه نظارتی وجود دارد که آن هم با برخورد سلیقه ای انجام می‌شود و خیلی سفت و سخت نیست و در کنار آن نیز آموزش فرهنگی انجام نمی شود و می توان گفت در اکثر دانشگاه ها بحث آموزش و فرهنگ سازی شاید چیزی نزدیک به صفر باشد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: حجاب پدیده مستقلی نیست ما اگر بخواهیم بدحجابی را به عنوان یک پدیده ببینیم موضوعی است که معلول چند علت دیگر است.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولین فرهنگی دانشگاه اینگونه به مسئله حجاب نگاه نمی کنند، و این مسئله را یک پدیده فرهنگی که احتیاج دارد مشکلات آن ریشه یابی شود؛ نمی‌بینند.

*  اکثر بی‌حجابی‌ها در دانشگاه به دلیل دین ستیزی نیست

آخوندی یادآور شد: اگر بررسی کنیم اکثر دانشجویانی که حجابشان در حدی که در شان محیط دانشگاه باشد نیست، اکثریت به این شکل هستند که نمی‌توان گفت حالت دین ستیز دارند و بدحجابی آنها به خاطر مسئله دین ستیزی است.

 مسئول دفتر خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: آنها بیشتر کسانی هستند که یک سری سوالات و شبهات در رابطه با حجاب دارند و چون این سوالات و شبهات تاکنون پاسخ داده نشده و آموزش ها و دانسته هایی که درباره ماهیت حجاب دارند دانسته‌های است که صرفاً از یک سری رسانه های ضد حجاب دریافت کردند و متاسفانه آنچنان که باید هیچ آموزشی درباره ماهیت و چرایی حجاب داده نشده است ضعف بزرگی است و خیلی کم پیش می آید که با دانشجو در این رابطه صحبت کنند.

* نگاه غلطی به بحث حجاب در دانشگاه‌ها وجود دارد

وی اضافه کرد: پس می‌توان گفت یکی از ریشه‌های اصلی این است که نگاه غلطی به بحث حجاب در دانشگاه‌ها وجود دارد، و موارد دیگر به بحث درد نداشتن نسبت به این موضوع از سویی مسئولان مربوطه است یعنی شاید بحث حجاب را اولویت نمی دانند. گاهی ما با مسئولان دانشگاه که صحبت می‌کنیم انگیزه لازم که بخواهیم این موضوع را حل کنیم نمی‌بینیم.

* در بحث حیا و حجاب نباید معطل مسئولان دانشگاه بمانیم

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان وقتی درباره بحث حجاب و حیای اسلامی صحبت کردند هم مسئولان دانشگاه را خطاب قرار دادند و هم دانشجویان مخصوصاً دانشجویان خانم را. قطعاً یکسری وظایف برعهده مسئولان دانشگاه قرار دارد اما ما نباید معطل مسئولان دانشگاه بمانیم.

وی با اشاره به لزوم تمرکز بیشتر در بحث آموزش و پرورش افزود: یک سری از سوالات و هویت سازی ها در دوران پیش از دانشگاه ایجاد می شود یک بخش هم برمی‌گردد به مسائل شخصیتی و روانشناختی که وجود دارد، نیاز به تمایز طلبی و جلب کردن توجه ها از مسائلی است که اگر در قبل از دانشگاه روی افراد در این مورد کار شود خیلی از مسائل حل خواهد شد.

* قوانین مربوط به حجاب در دانشگاه‌ها در مرحله اجرا به مشکل می‌خورند

این فعال دانشجویی با اشاره به قوانین که در رابطه با بحث عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها وجود دارد گفت: با در این رابطه قانون زیاد داریم ولی همه قوانینی است که پشت در اجرا ماندند و اجرا نمی شود.

وی گفت: در قوانینی که وجود دارد صرفا روی بحث نظارتی تاکید نشده و به بحث آموزشی و پرورشی نیز پرداخته شده است ولی چون عزم جدی برای اجرای آن وجود نداشته مشکلاتی ایجاد کرده است.

این فعال دانشجویی افزود: سال ۹۵ ابلاغیه‌ای از سوی وزارت علوم علوم به دانشگاه ها درباره ایجاد کمیته توسعه و صیانت از عفاف و حجاب داشتیم ولی الان ما در چند درصد دانشگاه ها در سطح کشور ایجاد این کمتیه را می بینیم؟

 *  در برنامه های مذهبی مختلف دانشجویان با پوشش های مختلف حضور دارند

آخوندی با اشاره به اقداماتی که تشکل های دانشجویی می‌توانند در رابطه با بحث حجاب و حیای اسلامی داشته باشند، اظهار داشت: ما در برنامه های مذهبی مختلف داریم می بینیم که دانشجویان با پوشش های مختلف حضور دارند و گاهی دیده می شود برخی از آنهایی که پوشش مناسبی هم ندارند اعتقادات خیلی قوی‌ای دارند، این نشان می دهد این دانشجویان دین ستیز نیستند ولی آن گفت‌وگویی که باید در این حوزه شکل بگیرد شکل نگرفته است و آن چرایی برای این افراد تبیین نشده و یک سری سوالات بی جواب دارند. 

این فعال دانشجویی اضافه کرد: می‌بینیم که طرف مقابل ما با جذابیت هایی علیه حجاب تبلیغ می کند دقیقاً این آن چیزی است که ما باید به آن توجه کنید یعنی ما نیز باید با استفاده از جذابیت هایی که در بحث حجاب وجود دارد برای این مسئله تبلیغ کنیم.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری یکی از مسائلی که مطرح کردن این بود که تذکر در رابطه با حجاب با مدارا و محبت داده شود نه با خشونت به نظر می رسد این مسئله چیزی است که یک مقدار از سوی انتظامات در دانشگاه دارد کمرنگ می شود که خودش می تواند به تعداد افرادی که از روی دین ستیزی به بی حجابی روی آوردن را افزایش دهد.

*  دانشگاه باید روی جامعه تاثیر بگذارد

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: گاهی مسئولان دانشگاه برای این که از خود سلب مسئولیت کنند می گویند دانشجویان افرادی هستند که از خود جامعه به دانشگاه وارد شدند برای همین خیلی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم به نظر بنده اینکه به دانشگاه یک نگاه کم اهمیت داشته باشیم درست نیست. چرا نباید از این سمت نگاه شود که دانشگاه باید روی جامعه تاثیر بگذارد.

این فعال دانشجویی گفت: یکی از مسائلی که کمتر به آن توجه می‌شود بحث تربیت پذیری افراد در دانشگاه است وقتی در ابعاد مختلف، در دانشگاه‌ها فضایی حاکم می‌شود این فضا چهره بیرونی دانشگاه را می‌سازد و به مراودات متداول دانشگاه تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: در این صورت نسل جدیدی که وارد دانشگاه می‌شوند و این فضا را می‌بینند همین شکل را به خودشان می گیرند حال اگر این فضا اسلامی باشد خود را با آن تطبیق می‌دهند و اگر مانند شکلی باشد که امروز داریم که که  با مدل اسلامی فاصله دارد باز هم خودشان را با آن تطبیق می‌دهند ،برای همین این دانشجویان در ابتدا نسبت به خیلی از مسائل دید خاصی ندارند و بعد از مدتی رنگ محیط را به خودشان می گیرند برای همین، این مسئله اهمیت موضوع را دو چندان می‌کنند. 

* برای مقابله با گروه هایی که علیه حجاب در دانشگاه تبلیغ می‌کنند کار خاصی برای انجام نمی شود

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه نگاهی که از سوی مسئولان فرهنگی دانشگاه ها در رابطه با بحث حجاب می‌بینیم یک نگاه بی تفاوتی است و واقعاً کاری انجام نمی‌شود، گاهی هم دیده می‌شود که برخی گروه ها علیه حجاب در دانشگاه تبلیغ می‌کنند ولی کار خاصی برای مقابله با این گروه ها انجام نمی شود.

وی افزود: این رفتارها علیه حجاب گاهی در قالب برخی نشریات دانشجویی دیده می شود و گاهی هم به صورت نمادین مانور و حرکاتی در صحن دانشگاه در مخالفت با قوانینی که در رابطه با حجاب وجود دارد انجام می شود ولی در هر دو صورت می‌بینیم برخورد جدی با این اقدامات صورت نمی‌گیرد، حتی زمانی که می بینیم این حرکات تحت عناوین برخی تشکل ها که پسوند اسلامی هم دارند انجام می شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول