اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آغاز سنجش سلامت جسمانی کلاس اولی‌ها از 15 تیر/ مکاتبه برای حذف جهش تحصیلی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از آغاز سنجش سلامت جسمانی کلاس اولی‌ها از 15 تیر خبر داد.

آغاز سنجش سلامت جسمانی کلاس اولی‌ها از 15 تیر/ مکاتبه برای حذف جهش تحصیلی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که امروز در ساختمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، اظهار کرد: دستورالعمل سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان به ادارات‌کل آموزش وپرورش استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با طرح این پرسش که «چرا سنجش سلامت انجام می‌شود؟»، گفت: این طرح از سال ۷۲ آغاز شد ولی از سال ۷۵ هیأت دولت، آموزش و پرورش را به انجام آن مکلف کرده است؛ ضمن اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از جمله اهداف و وظایف سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مطابق اساسنامه مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

حسینی، دلیل دیگر اجرای طرح سنجش را تأکید این موضوع در قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه عنوان کرد و افزود: آیا همه دانش‌آموزان در بدو ورود به مدرسه متناسب با شرایط هوش شناسایی می‌شوند؟ و اگر شناسایی شدند، به صورت قابل قبول تحت پوشش قرار می‌گیرند؟ و آیا مداخله به‌هنگام صورت می‌گیرد و همچنین آیا مداخلات از امکانات کیفی برخوردار است؟

وی با بیان اینکه سنجش نوآموزان پیش دبستانی از اول مهر انجام خواهد شد، اضافه کرد: در سال ۷۲ طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان با پوشش 1.5 درصد دانش‌آموزان آغاز شد و در سال ۹۸ این رقم به 97.6 درصد رسید که پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۹، پوشش نوآموزان بدو ورود به دبستان به ۹۹ درصد برسد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر همین اساس تلاش می‌کنیم شناسایی و مداخله به‌هنگام در دوره پیش دبستانی نسبت به سال گذشته ۸ درصد بیشتر شود؛ به عبارت دیگر در دوره پیش دبستانی پوشش نوآموزان در سال گذشته ۵۰ درصد بود که امسال پیش‌بینی می‌کنیم به ۶۰ درصد برسد.

* ۳.۴ درصد پدران و ۴.۴ درصد مادران دانش‌آموزان کلاس اولی بی‌سوادند

حسینی به ارائه آمار سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال گذشته پرداخت و گفت: در ارجاع تخصصی هوش در پیش‌دبستانی 10.9 درصد و در بدو ورود به دبستان 10.3 درصد، در ارجاع تخصصی شنوایی سنجی در پیش‌دبستانی و در بدو ورود به دبستان 2.1 درصد، در بینایی سنجی ارجاع تخصصی در پیش‌دبستانی 5.7 درصد و در بدو ورود به دبستان 4.3 درصد و در ارجاع تخصصی جسمی- حرکتی در پیش‌دبستانی و در بدو ورود به دبستان 0.2 درصد است.

وی افزود: بر اساس این آمار ۵.۹ درصد نوآموزان پیش‌دبستانی و ۶.۲ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان، چپ دست هستند؛ همچنین ۲۳.۸ درصد نوآموزان پیش دبستانی و 70.4 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان دوره پیش دبستانی را گذراندند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در طرح سنجش متوجه شدیم که به طور میانگین ۳.۴  درصد پدران و ۴.۴ درصد مادران دانش‌آموزان بدو ورود به دبستان بی‌سواد هستند.

* ۱.۴ درصد کلاس اولی‌ها لاغری شدید و ۵.۵ درصد چاقی شدید داشتند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در طرح سنجش سلامت کلاس اولی‌ها، شناسنامه سلامت آنها نیز ایجاد می‌شود، گفت: ۲۲.۸ درصد والدین کلاس اولی‌ها ازدواج خویشاوندی داشته‌اند.

وی اضافه کرد 0.3 درصد دانش‌آموزان کلاس اولی، کوتاه قدی شدید، ۱.۴ درصد کلاس اولی‌ها لاغری شدید و ۵.۵ درصد کلاس اولی‌ها چاقی شدید داشتند.

* آغاز سنجش کلاس اولی‌ها از ۱۵ تیر

حسینی با بیان اینکه ۶۰ هزار پایگاه در مدارس ابتدایی کار نوبت دهی را انجام می‌دهند، گفت: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از 15 تیر آغاز می‌شود و تا آخر شهریور ادامه دارد؛ همچنین ارزیابی‌های مراقب سلامت شامل قد، وزن، مشکلات جسمی حرکتی، پوست، مو، دهان و دندان، ارزیابی بینایی، ارزیابی شنوایی و ارزیابی آمادگی تحصیلی است.

وی با اشاره به اینکه  ۱۲۰۰ پایگاه سنجش اولیه نوع «ب» که ۶ نفر را شامل می شود، ۱۱۰۰ پایگاه سیار، پایگاه های تخصصی و ۸۰۰ پایگاه پذیرش جهش تحصیلی کار سنجش را عهده‌دار هستند. تصریح کرد: در صورت مشکوک بودن، نوآموز به یکی از ۵۰۰ پایگاه تخصصی جهت ارزیابی تخصصی ارجاع خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش به مدارک سنجش اشاره کرد و افزود: از جمله مدارک لازم برای انجام سنجش، اصل شناسنامه دانش‌آموز و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل‌شده، یک قطعه عکس ۳ در ۴ و پرداخت مبلغ ۴۰۰ هزار ریال است.

وی افزود برای هر استان ۱۰ درصد هزینه نیم بهای طرح سنجش پیش‌بینی شده است همچنین اجرای این طرح در مناطق سیل‌زده، عشایری و محروم، رایگان است.

* رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه‌های سنجش سلامت کلاس اولی‌ها

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اجرای طرح سنجش در شرایط کرونا، گفت: زمان شروع طرح سنجش را یک ماه به عقب انداختیم، تعداد پایگاه های اولیه سنجش را افزایش دادیم، تعداد پذیرش نوآموزان در هر پایگاه را از ۴۲ نفر به 20 نفر کاهش دادیم، ساعت حضور نوآموزان در پایگاه را با فاصله ۳۰ دقیقه از یکدیگر پیش‌بینی کردیم، زمان فعالیت پایگاه‌ها را از ۴ ساعت به ۵ ساعت افزایش دادیم و از ساعت ۸ لغایت 13 است، اتاق انتظار ویژه والدین نوآموزان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی پیش‌بینی کردیم و همچنین تمام پرسنل پایگاه باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و ماسک و دستکش داشته باشند.

وی با بیان اینکه مقدمات نوبت‌دهی غیر حضوری را در طرح سنجش پیش‌بینی کردیم، افزود: ضدعفونی کردن دست‌های نوآموزان با الکل ۷۰ درصد در زمان ورود و خروج به پایگاه، همچنین تخصیص ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تهیه امکانات مورد نیاز انجام شده است.

* کمبود معلم در مدارس استثنایی

حسینی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای تجهیزات و امکانات پایگاه‌های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان تخصیص یافته است، گفت: از ورود سازمان‌های غیرقانونی و حتی قانونی که نباید در طرح سنجش حضور یابند به پایگاه‌ها جلوگیری می‌شود؛ همچنین به خانواده‌ها توصیه می‌شود در زمان حضور در پایگاه‌های سنجش تنها یک نفر از والدین همراه نوآموز باشد.

وی در مورد کمبود نیروی انسانی و مشکلات معلمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: در شورای سازمان، تمام مشکلات و مطرح کردیم عنوان شد که باید به ازای هر 6 دانش‌آموز، یک معلم داشته باشیم که در حال حاضر به ازای هر ۱۱ دانش‌آموز،  یک معلم داریم؛ همچنین باید به ازای هر ۲۶ دانش‌آموز یک نیروی گفتار درمان داشته باشیم که در حال حاضر به ازای هر ۱۴۹ دانش‌آموز، یک نیروی گفتاردرمان داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش با کمبود ۱۹۷ هزار معلم مواجه است، افزود: ۱۲ هزار نفر از این کمبود به آموزش و پرورش استثنایی بر می‌گردد که امسال بیش از ۱۵۰۰ ردیف استخدامی برای جذب نیرو گرفتیم ضمن اینکه ۵۰۰ نیروی توانبخشی نیز جذب کردیم.

وی در خصوص برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای اول مهر در صورت تداوم کرونا گفت: سناریوهای مختلف را پیش بینی کردیم تا فعالیت‌ها در بستر فضای فیزیکی و مجازی انجام دهیم همچنین در سال ۹۹ در هر استان یک پایگاه مجازی دایر می‌کنیم.

حسینی در خصوص کیفیت بخشی به طرح تلفیقی نیز گفت: ۶۴ مدرسه در سال آینده متناسب‌سازی می شود به عبارتی دیگر در هر استان، دو مدرسه با شرایط توانبخشی را کاملا مناسب سازی می‌کنیم.

وی درباره شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان مدارس استثنایی گفت: جشنواره‌های مختلف در حال شناسایی دانش‌آموزان با استعدادهای مختلف هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص طرح جهش تحصیلی نیز گفت: بنده از نظر نظری و عملی موافق طرح جهش تحصیلی نیستم چراکه دانش‌آموزان را از شخصیت ارگانیسم خودشان به شخصیتی دورتر پرتاب می‌کنیم؛ قرار است بنده و خانم حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی، نامه‌ای را در جهت حذف طرح جهش تحصیلی آماده کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول