اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  سفر

نمایشگاهی به نفع دختران بلوچ+ عکس

این روزها گالری ملی صنایع دستی واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد میزبان «دست ساخته های دختران بلوچ ایران» است، دست ساخته‌هایی همچون برقع، پابندها و دستبند‌های سوزن‌دوزی، ظروف نقاشی شده، گوشواره، کیف و... که تا 27 خردادماه در معرض نمایش و فروش قرار گرفته است.

نمایشگاهی به نفع دختران بلوچ+ عکس

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، صنایع دستی سیستان و بلوچستان نماد فرهنگ اصیل و تاریخ کهن و هنر بی‌مثال مردم این سرزمین اسطوره‌ای است، گوهر پاکیزه و قیمتی مردمی که نه به وسیله صنعت که به دستِ پرتوان صنعتگران، هنرمندان و بافندگان این دیار کهن تولید شده و برآمده از رنج آدمیزاد است.

سیستان و بلوچستان دارای صنایع دستی متنوع و جذاب بی‌نظیری همچون حصیر، سیاه دوزی، سوزن دوزی، پریوار دوزی و .. است و در این میان سفال کلپورگان از محبوبیت و شهرت فراوانی برخوردار است.

این صنایع حاصل ذوق، خلاقیت و ذهن و دستان توانای زنان و مردان هنرمند این خطه است و از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم و به ویژه اقوام و عشایر برخوردار بوده و پاسخگوی همه سلیقه‌ها است و همین جذابیت‌های خاص باعث شده تا تقریباً هیچ مسافری از این استان دست خالی بر نگردد.

 نقوش به کار رفته بر روی آثار هنری سیستان و بلوچستان از دیرباز تاکنون توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کرده و همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

حالا این روزها گالری ملی صنایع دستی واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد میزبان «دست ساخته های دختران بلوچ ایران» است، دست ساخته‌هایی همچون برقع، پابندها و دستبند‌های سوزن‌دوزی، ظروف نقاشی شده، گوشواره، کیف و... که تا 27 خردادماه در معرض نمایش و فروش قرار گرفته است.

از میدان دربند وارد محوطه اصلی کاخ سعد آباد می‌شوم و کمی جلوتر به گالری ملی صنایع دستی می‌رسم، در سالن اصلی ویترین‌هایی تعبیه شده که در بخشی از آن‌ها دست‌بندهای سوزن دوزی شده و برقع‌های بلوچی جا خوش کرده، ویترین‌های کناری ظروف سرامیکی با نقش و نگارهای بلوچی را در خود جای داده و مابقی ویترین‌ها پته دوزی‌های کرمانی را به نمایش گذاشته است.

روی دیوارهای سالن تصاویری از حصیر بافی بلوچی به چشم می‌خورد اما محصولات حصیری در نمایشگاه دیده نمی‌شود، خبری هم از سفال کلپورگان، پریوار دوزی و باقی صنایع دستی زنان بلوچی نیست.

این محصولات به همت الهام فتح اللهی در این نمایشگاه عرضه شده، وی جوانی زنجانی و متولد ۱۳۷۰ است که با خرید صنایع دستی زنان بلوچ و فروش آنها در بازار، به کسب و کار زنان سوزن دوز رونق بخشیده و امسال توسط سازمان میراث فرهنگی استان زنجان به عنوان جوان موفق گردشگری انتخاب شده است.

حالا هم به مناسبت هفته صنایع دستی کارهای زنان بلوچ را به وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی آورد تا از فروش ساخته‌های فاخر سرانگشتان هنرمند آنها، درآمدی برایشان دست و پا کند.

فتح اللهی سرپرستی دانش آموزان دو مدرسه در روستاهای مرزی بلوچستان را بر عهده دارد و تاکنون بیش از ۶۰۰ قطعه صنایع دستی زنان بلوچ شامل گوشواره، پابند و دستبند را از زنان فاخردوز روستانشین بلوچ خریده و آنها را در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی داخلی عرضه کرده است.

از وی در مورد هدفی که از این کار دارد سوال می‌کنم که می‌گوید: «هدف ما خود محور کردن زنان سوزن دوز بلوچ و برندینگ سوزن‌دوزی منحصر به فرد بلوچی در ایران و جهان است، ما با عنوان «جَنِک» یعنی دختر بلوچ کار خود را آغاز کردیم و سود حاصل از فروش صنایع دستی را صرف توسعه شاخص‌ها در بلوچستان و توزیع بسته‌های آموزشی و تفریحی میان دانش آموزان کردیم.

روستای نوریس بخش دشتیاری شهرستان چابهار را به عنوان روستای پایلوت در نظر گرفتیم و فعلاً هدف ما توسعه شاخص‌های آموزشی در این روستا و بعدها ساخت مدرسه برای آن است.

در چندین نوبت بسته‌های آموزشی و تفریحی شامل لوازم‌التحریر، لباس و پک لوازم ورزشی و بازی این کمپین که از سود فروش و عرضه صنایع دستی خود بلوچستان تهیه شده میان دانش‌آموزان روستای نوریس توزیع شده است.»

از وی در مورد علت عدم ارائه برخی محصولات اصیل بلوچی در این نمایشگاه و عرضه پته دوزی کرمان سوال می‌کنم که می‌گوید: «متأسفانه به دلیل بیماری کرونا خیلی دیر به ما اطلاع دادند که امکان برگزاری نمایشگاه وجود دارد.

من یک هفته بیشتر فرصت نداشتم و به ناچار از محصولاتی که موجود بود استفاده کردم اما کافی نبود، به همین جهت از تعدادی هنرمند زنجانی و کرمانی دعوت کردم تا محصولات خود را به نمایشگاه بیاورند با این شرط که 20 تا 25 درصد از سود حاصل از فروش محصولاتشان به دختران بلوچ تعلق گیرد.»

فتح‌اللهی تأکید کرد: «بدون شک با ارائه درست و گسترده این صنایع دستی ضمن برندسازی، علاقه‌مندان زیادی را به حوزه صنایع دستی زنان بلوچ جذب و موجبات صنعتی شدن و اشتغال‌زایی پایدار زنان روستایی به ویژه در روستاهای محروم را فراهم خواهیم کرد.»

سومین نمایشگاه «دست ساخته های دختران بلوچ ایران»  تا 27  خرداد ماه از ساعت 9 تا 16 در گالری ملی صنایع دستی به نشانی میدان تجریش، میدان دربند، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول