اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

گلایه جدی دادستان کرمان از عملکرد متولیان در حوزه وزارت کشاورزی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از اقدام جهادی سپاه ثارالله در خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان مستاصل جنوب استان تقدیر و از وضع تعرفه غیرکارشناسی بر محصولات جالیزی گلایه کرد.

گلایه جدی دادستان کرمان از عملکرد متولیان در حوزه وزارت کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، دادخدا سالاری ضمن گلایه جدی از وضع تعرفه غیرکارشناسی بر محصولات جالیزی اظهار داشت: وضع این تعرفه‌ها فسادپذیری بالایی داشته، صادرکننده را برای صادرات این محصولات بی‌انگیزه کرده و فرصت فوق‌العاده موجود در بازارهای منطقه با ارزآوری بسیار بالا را تبدیل به چالش ورشکستی و بدهکاری کشاورزی و تولیدکننده داخلی و بی‌انگیزه شدن آنها در امر تولید می‌کند.

وی بیان کرد: مدیران و تصمیم گیرندگان که باعث این آشفتگی و هدررفت منابع کشور شده‌اند، از باب قصور در انجام وظایف و خدای ناخواسته از باب تعمد یا سوء استفاده در هر سطحی که قرار دارند مورد سئوال و جواب مدعی‌العموم وعندالقتضاء پیگیرد قضایی قرار خواهند گرفت.

مدعی‌العموم در استان کرمان با اشاره به اینکه اینکه پیمان‌سپاری ارزی در جالیز فسادپذیر باید با سایر کالاهای صادراتی متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: بدیهی است تصمیم‌گیری بر خلاف این بدیهیات قابل تامل است.

سالاری اظهار داشت: طبیعی است وقتی به صادرکننده اعلام می‌شود که برای محصول فسادپذیری مانند پیاز باید کیلویی 10 هزار تومان تعرفه صادرات بپردازد از قبل هم برای محصولی که معلوم نیست به سلامت به بازار مصرف خود در کشور مصرف کننده برسد یا به‌واسطه ضعف سیستم حمل ونقل و دیپلماسی اقتصادی ضعیف پشت مرزها فاسد شود، اضافه شدن پیمان‌سپاری ارزی دیگر انگیزه‌ای برای صادرات  باقی نخواهد گذاشت و اصلاً کنار گذاشتن این مولفه‌ها یعنی بحث صادرات باید متوقف و تعطیل شود.

وی گفت: متاسفانه باید بگوییم برخی مسئولین اتفاقاً تاثیرگذار معنی طرح استمرار را به خوبی درک نکرده و مطلع نیستند که تفاوت هزینه تولید و میزان تولید در گلخانه و مزرعه، بازاریابی و صادرات محاسبات خاص خود را می‌طلبد.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان افزود: در حالی‌که مسئولان متولی در حوزه وزارت کشاورزی و صمت و سایر سازمان‌های ذیربط به‌جای پاسخگویی و چاره اندیشی به دنبال متقاعد کردن دستگاه قضایی برای برخورد با کشاورز معترض رفته‌اند، سپاه پاسداران علی‌رغم مواجه نبودن با تکلیف قانونی با دو برابر قیمت پیشنهادی شبکه دلالی، پیاز را از کشاورزان جنوب استان خریداری و با قیمت خرید بین مردم توزیع کرده است که این اقدام با روحیه انقلابی‌گری و جهادی فرمانده سپاه ثارالله باعث خروج  کشاورزان از بن‌بست وجبران قصور و مسامحه مسئولان ذیربط شده است.

سالاری افزود: متاسفانه مسئولین تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز بازار را از جیب کشاورز، تولید کننده و صادرکننده بی‌دفاع و ورشکسته تنظیم می‌کنند در حالی که همانطوری که برای تهیه اقلام اساسی کشور از جمله برخی محصولات کشاورزی از طریق واردات یارانه اختصاص داده می‌شود حق آن است که دولت نیز از باب حمایت از تولیدات داخلی در سال جهش تولید در قالب بسته‌های حمایتی مانع از ورشکستگی و بیکاری هزاران کشاورز و تولید کننده شود.

وی ابراز داشت: اینکه واردات و دلال‌گری روز به روز تسهیل، بی‌ضابطه و شیرین اما صادرات با مشکل و تلخ می‌شود، نشان از ضعف عملکرد مسئولین و احیانا فساد و رانت پنهان در این مقوله دارد که لازم است در این زمینه آسیب شناسی صورت پذیرد.

انتهای پیام/3388/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول