اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

سیر صعودی قیمت برخی صیفی‌جات در بازار قزوین/ اتمام ورود نوبرانه‌ها

این هفته قیمت برخی صیفی‌جات در بازار قزوین به‌شدت سیر صعودی به خود گرفت و ورود نوبرانه‌ها نیز به بازار قزوین به پایان خود نزدیک شد.

سیر صعودی قیمت برخی صیفی‌جات در بازار قزوین/ اتمام ورود نوبرانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، گزارش بازار این هفته به بررسی قیمت برخی کالاهای اساسی در بازار سنتی قزوین می‌پردازد. قیمت برخی از میوه‌جات و صیفی‌جات این هفته در بازار قزوین تغییر کرده بود و نوبرانه‌هایی از قبیل سیب گلاب و انجیر نیز به‌عنوان آخرین نوبرانه‌ها وارد بازار شدند.

این هفته هر کیلو گوشت مرغ در بازار قزوین به قیمت 13 هزار و 100 تومان به مشتریان عرضه شد، این در حالی است که برخی فروشگاه‌های پروتئینی در سطح شهر با هدف جذب مشتری، این کالای اساسی را 500 تومان زیر قیمت بازار به‌فروش می‌رسانند. هم‌چنین هر کیلو گوشت گوسفندی نیز طبق ماه‌های گذشته 120 الی 125 هزار تومان و هر کیلو گوشت گوساله 80 هزار تومان عرضه شد.

 

انواع ماهی در بازار قزوین

به توصیهٔ سازمان جهانی بهداشت، خوردن ۲ بار ماهی در طول هفته فواید بسیاری دارد و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. ماهی سرشار از امگا 3 است و برخی ماهی‌ها از قبیل سالمون و قزل‌آلا بیشترین امگا 3 را در خود جای داده‌اند. این هفته قیمت هر کیلو از انواع ماهی‌ها در بازار قزوین به‌شرح زیر بود: شیر نیزه 28 الی 32 هزار و 500 تومان، قباد و آزاد 13 الی 15 هزار تومان، حلوا 25 هزار تومان، سالمون 27 الی 28 هزار تومان و قزل‌آلا 23 الی 26 هزار تومان.

 

حبوبات در گرانی به ثبات رسیدند

پس از این‌که طی ماه‌های گفته به یک‌باره قیمت حبوبات در قزوین سیر صعودی عجیبی به‌خود گرفت، طی 2 الی 3 هفتهٔ اخیر این کالای ضروری در گرانی خود به ثبات رسید. قیمت حبوبات در بازار قزوین طی ماه‌های اخیر ۲ برابر شده است. هر کیلو عدس 17 الی 21 هزار تومان، ماش 20 هزار تومان، لپه 16 الی 26 هزار تومان، لوبیا قرمز 21 الی 23 هزار تومان، لوبیا چیتی 22 الی 25 هزار تومان و هر کیلو نخود 8 الی 12 هزار تومان به مشتریان عرضه شد.

بازار

 

اتمام ورود نوبرانه‌ها به بازار

به‌نظر می‌رسد دیگر نوبرانه‌ای نمانده باشد که به بازار وارد شود و در روزهایی قرار داریم که تمام نوبرانه‌ها از قبیل انجیر و سیب گلاب وارد بازار قزوین شده‌اند. بالطبع با افزایش عرضهٔ انواع میوه به بازار، لازم است طبق گفتهٔ رئیس اتحادیهٔ میوه و تره‌بار، قیمت انواع میوه در بازار کاهش پیدا کند، اما فعلاً به‌صورت صددرصدی این امر محقق نشده است و میوه‌ها تقریباً قیمت بالایی دارند. البته در این میان موز یکی از میوه‌هایی بود که این هفته با سیر نزولی قیمت مواجه شد و قیمت آن از حدود 19 هزار تومان به 13 الی 15 هزار تومان رسید و در پی آن، قیمت برخی میوه‌ها نیز اندکی کاهش یافت. قیمت انواع میوه را در بازار قزوین با یک‌دیگر مرور می‌کنیم: گیلاس 10 الی 30 هزار تومان، سیب زرد 10 الی 15 هزار تومان، شلیل 10 الی 25 هزار تومان، توت‌فرنگی 6 الی 14 هزار تومان، سیب‌گلاب 10 الی 20 هزار تومان، گوجه‌سبز 5 الی 14 هزار تومان، انجیر 15 الی 30 هزار تومان، زردآلو 6 الی 30 هزار تومان، طالبی 4 الی 8 هزار تومان، خربزه 5 الی 7 هزار تومان، هندوانه 2 هزار و 500 الی 3 هزار تومان، هلو 4 الی 8 هزار تومان، ملون 4 الی 6 هزار تومان، توت‌سفید 12 هزار تومان، آلبالو 14 الی 30 هزار تومان، خیار 4 هزار و 500 الی 6 هزار تومان، خیار چنبر 10 هزار تومان، انگور چفته 10 الی 28 هزار تومان، آلو سیاه 20 هزار تومان. طبیعی است که تفاوت فاحش در قیمت برخی کالاها به دلیل کیفیت متفاوت آن‌ها است.

 ناگفته نماند که قیمت کالاها در ابتدای بازار سنتی قزوین با قیمت همان کالاها در انتهای بازار تفاوت نسبتاً زیادی دارد. مغازه‌های ابتدا تا اواسط بازار رنگ و لعاب بیشتری دارند و کالاها در آن‌ها مجلسی‌تر و بالطبع گران‌تر است.

 

صیفی‌جات در گرانی به‌سر می‌برند

این هفته بازار قزوین گرانی برخی صیفی‌جات از قبیل باقالی و لوبیاسبز را تجربه کرد و قیمت این کالاها افزایش یافت. هر کیلو باقالی که تا هفته‌های گذشته 3 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شد، این هفته 6 الی 7 هزار تومان شده بود. هم‌چنین لوبیاسبز نیز که تا هفته‌های گذشته 10 هزار تومان بود، این هفته به مرز 15 هزار تومان رسید. از تازه‌های بازار صیفی‌جات در هفتهٔ جاری می‌توان به بامیه اشاره کرد که هر کیلو از این کالا با قیمت 16 هزار تومان به مشتریان عرضه شد. بامیه یکی از گیاهان با طبع سرد و تر است که ضد دیابت نیز هست. هم‌چنین این گیاه سرشار از کلسیم است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. قیمت برخی صیفی‌جات در بازار قزوین به‌شرح زیر است: گوجه‌فرنگی 2 هزار و 500 الی 5 هزار تومان، گوجه‌گیلاسی 5 هزار تومان، سیر 10 الی 15 هزار تومان، کرفس 5 هزار تومان، هویج 2 الی 3 هزار تومان، برگ‌کلم 2 هزار تومان، کدو و بادمجان 5 هزار تومان، فلفل‌دلمه 8 الی 12 هزار تومان، کاهو 2 هزار و 500 الی 4 هزار تومان، سیب‌زمینی 2 الی 2 هزار و 500 تومان، پیاز 1 هزار و 500 الی 2 هزار و 500 تومان، بلال‌شیری 3 هزار تومان، نخود فرنگی 7 الی 8 هزار و 500 تومان و لیموترش 15 الی 25 هزار تومان.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، لازم است تدابیری اندیشیده شود تا به‌صورت مداوم شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی نباشیم، زیرا تنها افرادی که در این میان متضرر می‌شوند، قشر ضعیف هستند که با این گرانی‌ها قدرت خرید آن‌ها کاهش یافته و سبد غذایی آن‌ها روز به روز کوچک‌تر و فشرده‌تر می‌گردد.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول