به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عملیات اجرایی اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور ۱۶ سال پیش آغاز شد. پروژهای که تاکنون چندین وزیر راه، استاندار، نماینده مجلس و مدیر اجرایی پروژه عوض کرده است، هرچند رفت و آمدهای وزرا و مسئولان مختلف برای بازدید از این پروژه از شمار گذشته اما پروژه راهآهن همدان - سنندج همچنان در نیمه راه است.
بهبهانی وزیر اسبق راه و ترابری در جریان سفر به کردستان اعلام کرده بود که مردم این استان تا سال ۹۰ از شبکه حمل ونقل ریلی بهرهمند خواهند شد.
در دولت نهم پروژه اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور در مصوبات سفر هیئت دولت به استان قرار گرفت که باید تا پایان دولت اجرایی میشد، اما متاسفانه آن هم هیچگونه نتیجه و عایدی برای کردستان به دنبال نداشت.
عبدالمحمد زاهدی، استاندار وقت کردستان در دولت اول روحانی هم سال ۹۳ بعد از گذشت یک دهه از تاریخ شروع پروژه راهآهن کردستان، از عقد یک قرارداد جدید با چینیها در این پروژه خبر داد که این پروژه در سال ۹۶ مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
وعدههای زیادی از سوی مسئولان در طول این سالها برای افتتاح پروژه خط ریلی سنندج ـ همدان اعلام و در رسانهها منتشر شده است هرچند نباید این مورد را نادیده گرفت که پیشرفت این پروژه در دو سال اخیر چشمگیر بوده است.
حمیدرضا عدل معاون فنی امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور هم امروز در بازدید از این پروژه، اظهار کرد: امسال ۳۵۰ میلیارد تومان برای اتمام راه آهن سنندج - همدان تخصیص یافت که در سه ماهه اول تمام این اعتبار تامین شده و در اختیار طرح قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: رساندن خطوط راهآهن به نقاط مختلف کشور به منظور ارائه خدمات مطلوبتر حمل و نقل از سیاستهای نظام جمهوری اسلامی است که این مهم در دولت تدبیر و امید از اهمیت ویژهای برخوردار شده ایت.
همدان، کرمانشاە، آذربایجان غربی و گیلان از جمله استانهایی هستند که به قول این مقام مسئول در دولت تدبیر و امید به راه آهن سراسری متصل شده اند و حال راه آهن سنندج ـ همدان به عنوان یکی از طرحهای اولویت دار در این حوزه در کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه راه آهن سنندج ـ همدان از سال ٨۵ کار خود را آغاز کرده ولی سرعت چندانی تا سال ۹۲ نداشت، عنوان کرد: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید این پروژه در صدر برنامههای مدیریت عالی استان کردستان برای پیگیری قرار گرفت و با تزریق اعتبارات مناسب تحول قابل توجهی در روند اجرای آن اتفاق افتاد و براساس پیشبینیهای صورت گرفته با توجه به رشد فیزیکی آن تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد.
راه آهن سنندج ـ همدان از سال ٨۵ کار خود را آغاز کرده ولی سرعت چندانی تا سال ۹۲ نداشت
وی گفت: اتمام راه آهن همدان ـ سنندج از اولویت های دولت است و بر این اساس طی دو سال اخیر اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه تامین شد.
وی به اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر در فاز نهایی اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: سال گذشته در سفر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ۳٨۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه اختصاص و تامین شد و امسال هم ۳۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل مسیر راه آهن همدان ـ سنندج تخصیص یافته است.
گفتنی است؛ طول خط راه آهن همدان - سنندج ۱۵۱ کیلومتر است که در سه قطعه در حال اجرا بوده که قطعه اول آن با ۶۰ کیلومتر طول ۷۰ درصد پیشرفت، قطعه دوم با ۵۶ کیلومتر ۳۶ درصد پیشرفت و قطعه سوم نیز ۳۰ کیلومتر طول دارد که زیرسازی آن پایانیافته است.
انتهای پیام/2330/71/ر