اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

پلاسما درمانی در پروتکل درمانی کووید 19 اضافه شود

سرپرست پروژه پلاسما درمانی کرونا در ایران گفت: توصیه می‌کنیم پلاسما درمانی در پروتکل درمانی کووید 19 اضافه شود زیرا مطالعه پلاسمادرمانی بر روی بیماران مبتلا به کووید19 در ایران پایان یافته است و بر اساس دو مطالعه، پلاسما در بیماران بد حال و شدید بی عارضه بود.

پلاسما درمانی در پروتکل درمانی کووید 19 اضافه شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، حسن ابوالقاسمی اظهار داشت: توصیه ما بر این است که پلاسما درمانی در پروتکل درمانی کووید 19 اضافه شود و بیماران در اولین فرصت حتی در اورژانس بتوانند از پلاسما استفاده کنند؛ 2 مطالعه با حجم نمونه 50 مورد روی بیماران بدحال و 117 مورد بر روی بیماران شدید انجام و با 74 مورد از گروه کنترل، مقایسه شد.

عضو شورای عالی سازمان انتقال خون افزود: پلاسمادرمانی طول دوران بستری بیماران بدحال و شدید را کاهش داد و میزان مرگ و میر در آنها را کمتر کرده است اما هنوز این مطالعات باید ادامه پیدا کند و در بیماران متوسط که بدحال نیستند نیز انتظار داریم که با مصرف پلاسمای بیماران بهبود یافته، وضعیت آنها کمتر به سمت شدید شدن، برود. 
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله گفت: ویژگی پلاسمای کووید19 این است که دارای آنتی بادی یا پادتن است و پادتن بیماران بهبود یافته می‌تواند برای ویروسی که وارد بدن بیماران جدید شده، خاصیت کشندگی داشته باشد و پلاسمای کووید19 زمانی که ویروس در بدن فعال شده و هنوز واکنش‌های التهابی در بدن بیماران فعال نشده، بیشترین تأثیر را دارد.
 
ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: بیماران بهبود یافته باید دو هفته پس از بهبودی کامل علائم بالینی اقدام به اهدای پلاسمای خون خود کنند. در ایران در دو مطالعه ای که بر روی پلاسما درمانی انجام شده، حدود 500 بیمار بهبود یافته، پلاسمای خون خود را اهدا کرده‌اند و سازمان انتقال خون نیز در این زمینه پلاسمای اهدا شده بیش از یک هزار نفر را دریافت کرده اما روند اهدای پلاسما باید در کشور تقویت شود تا بیماران بیشتری بهبود پیدا کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول