اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید مقامات ارشد ازبکستان و مالزی بر گسترش همکاری‌های پارلمانی

مقامات ارشد ازبکستان و مالزی در نشست ویدیویی بر گسترش همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور تأکید کردند.

تأکید مقامات ارشد ازبکستان و مالزی بر گسترش همکاری‌های پارلمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، با حضور«اکمل سعیداف» معاون اول رئیس مجلس عالی ازبکستان و «مهد رشید بن حسنان» معاون رئیس پارلمان مالزی نشست ویدیویی با موضوع «توسعه پارلمانی: تجربه ازبکستان و مالزی» برگزار شد.

در این نشست ویدیویی اعضای سازمان‌های قانون‌گذاری ازبکستان و مالزی مانند نمایندگان گروه‌های دوستی پارلمانی تازه ایجاد شده و همچنین سفرای دو کشور در تاشکند و کوالالامپور شرکت کردند.

در نشست مذکور چگونگی و ابعاد اولویت‌دار گسترش بیش از پیش همکاری‌های پارلمانی و همچنین همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فناوری‌های نوین و گردشگری بررسی شد.

طرفین تاکید کردند تعمیق همکاری‌های پارلمانی در گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه از اهمیت بسیاری برخوردار است و چنین ساز و کاری در گسترش همکاری‌های همه جانبه بین ازبکستان و مالزی کمک خواهد کرد.

گفتنی است،  اخیرا همکاری‌های متقابل بین سازمان‌های قانون‌گذاری دو کشور تقویت شده است. در ماه فوریه سال 2020 میلادی در مجلس مالزی گروه دوستی با ازبکستان و همچنین گروه دوستی در ماه ژوئن سال 2020 میلادی در مجلس عالی ازبکستان نیز ایجاد شده است.

در این نشست تاکید شد که ایجاد گروه‌های دوستی بین پارلمانی یکی از ابزارهای برقراری دیپلماسی پارلمانی بین کشورها است.

طرفین همچنین خواستار تداوم منظم تبادلات با هیئت‌های پارلمانی شدند. طرف مالزی هیئت مجلس عالی ازبکستان را به سفر رسمی به شهر کوالالامپور در  پس از بهبود وضعیت کرونا دعوت کرد.   

این مقامات پارلمانی به گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری در زمینه بانکداری اسلامی و توسعه صنعت حلال و همچنین «گردشگری زیارت» ابراز علاقه‌مندی کردند.

در پایان این نشست در مورد برگزاری نشست دوره‌ای مجازی بین پارلمان‌های دو کشور در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به توافق رسیدند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و مالزی در 11 ماه سال سال 2019 میلادی با 50 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال  2018 میلادی در سطح 106 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم‌اکنون در ازبکستان 16 شرکت با مشارکت سرمایه‌گذاران مالزی فعالیت می‌کنند.

مالزی استقلال این کشور را در تاریخ اول ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 21 فوریه سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول