اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

کرونا در بوشهر از قرمز رو به سیاهی/ تعلل در اعمال محدودیت‌ها+عکس

نگاهی به آمار و ارقام در استان بوشهرنشان می‌دهد که طی یک هفته اخیر به طور میانگین در هر روز آن 227 نفر به تعداد کرونایی‌ها در استان افزوده شده است، بدین معنا که بوشهر از وضعیت قرمز رو به سیاهی می‌رود.

کرونا در بوشهر از قرمز رو به سیاهی/ تعلل در اعمال محدودیت‌ها+عکس

خبرگزاری فارس- بوشهر، سیدحسین موسوی: اوضاع کرونا در استان بوشهر با شیب بسیار تندی در حرکت است و در صورتی که در بدو شیوع این ویروس در کشور، بوشهر آخرین استانی بود که درگیر کرونا شد اما حالا وضعیت در این استان مرزنشین نگران‌تر از هرجایی شده است.

چند روزیست بوشهر در صدر خبرها قرار گرفته از آن با وضعیت قرمز یاد می‌شود. نگاهی به آمار و ارقام هم نشان می‌دهد که طی یک هفته اخیر به طور میانگین در هر روز آن 227 نفر به تعداد کرونایی‌ها در استان افزوده شده است، بدین معنا که بوشهر از وضعیت قرمز رو به سیاهی می‌رود.

افزایش 1819 نفر طی یک هفته

آنطور که دکتر سعید کشمیری دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر عنوان کرده، تعداد مبتلایان به کرونا در استان بوشهر به چهار هزار نفر رسیده، این درحالی است که این آمار تا 21 خرداد که برای آخرین بار کل مبتلایان 2181 نفر اعلام شد، اما طی این هشت روز، 1819 نفر به آمار مبتلایان استان افزوده شده‌ است.

وضعیت جان باختگان هم با شیب تندی نسبت به گذشته در حال افزایش است و در حالیکه تا تاریخ 21 خرداد 24 نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده بودند اینک طی یک هفته این آمار به 43 نفر رسیده؛ علاوه بر این تعداد بستری‌ها نیز در همین تاریخ از 33 نفر به 88 نفر افزایش پیدا کرده است.

عبدالمحمد خواجه ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نشست شورای اطلاع رسانی استان  گفته، در روز‌های اخیر به موازات افزایش میزان نمونه‌گیری به طور تقریبی بین 70 تا 80 درصد نمونه‌های آزمایش شده مثبت بوده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد 40 درصد کل موارد مثبت بیماری در استان، این هفته شناسایی شده‌ است.

تردد عادی مردم در شهر

گزارش میدانی خبرنگاران فارس از سطح شهرهای این استان نیز حاکی از آن است که اکثر مردم بدون توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی در خیابان‌های شهر تردد میکنند و اندک افرادی دیده می‌شوند که ماسک بر صورت داشته باشند. در بازار نیز بسیاری از کسبه بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی درب مغازه‌های خود را گشوده و به فروش کالای خود مشعولند. 

مردم و کاسبان چه می‌گویند؟

یکی از مغازه داران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در حد توان خود دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم و به مردمی که وارد فروشگاه می‌شوند دستکش می‌دهیم؛ روزانه محیط را هم ضدعفونی می‌کنیم تا مشکلی برای مردم پیش نیاید.

یکی دیگر از مغازه داران عنوان می‌کند: وضعیت اقتصادی که مردم به ویژه مغازه داران دارند به گونه‌ای است که مجبورند کره کره مغازه خود را بالا نگه دارند تا بتوانند در این شرایط خرج زندگی و اقساط خود را در بیارند.

او می‌گوید: همه کسبه برای خریدهای خود چک دادند و اگر نتوانند کاسبی کنند با مشکل مواجه می‌شوند، چاره ای نیست، به هرشکلی که باشد بایستی زندگی تامین شود.

عده‌ای از مردم نیز که بدون توجه به وضعیت کنونی حتی از ماسک هم استفاده نمی‌کنند می‌گویند، زدن ماسک باعث خفگی آنها و ایجاد مشکل تنفسی می‌کند بدین جهت نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: حدود چهار ماه هست که خود و خانواده را در خانه حبس کرده‌ایم و مگر در موارد ضرروی و برای تهیه مایجتاج زندگی به سطح شهر می رویم.

او عنوان می کند: مردم جدیت گذشته را نسبت به کرونا ندارند و شرایط برای آنها با برداشته شده محدودیت ها عادی شده است به همین جهت این روزها آمار بوشهر نسبت به گذشته جهش داشته است.

پافشاری دولت برای عادی نشان دادن وضعیت

پافشاری دولت برای عادی نشان دادن وضعیت در کشور با برداشتن محدودیت‌ها و عدم نظارت به اندازه باعث شده تا جامعه نیز تحت تأثیر این رفتار قرار گرفته و به صورت طبیعی و عادی با این مساله برخورد کنند؛ از طرفی رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، مجاورت و ارتباطات وسیع با استان‌های دارای شرایط بحرانی و سایر عوامل دیگر از جمله علت‌های شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر است.

تعطیلی چند مرکز جامع سلامت

علاوه بر این تعدادی از مراکز خدمات جامع سلامت در استان بوشهر همچون در عسلویه، بوشهر، چغادک و گناوه و دو آزمایشگاه در عسلویه به دلیل ابتلای تعدادی از کارکنان آن به ویروس کرونا تعطیل شده است.

از شهرستان جم نیز خبر می‌رسد آزمایش تعدادی از کارکنان بیمارستان جم مثبت اعلام شده و بنا به گفته دکتر فرهاد باقری، رییس بیمارستان توحید شهرستان جم، یک سوم پرسنل اورژانس بیمارستان مبتلا شده‌اند.

علاوه بر این تصمیم عجیب ستاد ملی مقابله با کرونا در عدم اعلام آمارهای روزانه استانی را می‌توان در بی‌خیالی و بی‌تفاوتی مردم نسبت به کرونا و افزایش آن طی این هفته مؤثر دانست، موضوعی که واکنش مجید خورشیدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر را در پی داشته و گفته، اعلام نکردن آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا هیچ چیزی را حل نمی‌کند بلکه اعلام این آمار باعث خودکنترلی می‌شود.

او در شورای اطلاع رسانی استان بوشهر گفته، در زمانی که آمار مبتلایان به کرونا در این استان در حد ۱ تا ۲ نفر بود اعلام می‌شد اما امروز که اعداد به چند صد نفر در روز رسیده اعلام نمی‌شود این درحالی است که مردم باید بدانند در استان در شبانه روز چند صد بیمار به ویروس کرونا مبتلا و درصد کمی از آنها به آی سی یو منتقل می‌شوند.

خورشیدی می‌گوید: اعلام نکردن آمار افراد مبتلا به کرونا رافع مشکل نخواهد بود و اگر وزارت بهداشت به این سیاست روی آورده به طور یقین مردم به سمت عادی سازی سوق می‌یابند.

دستور روحانی برای برنامه‌ریزی جهت کنترل کرونا در بوشهر

همچنین رئیس جمهور در پاسخ به گزارش وزیر بهداشت تاکید کرده که به فوریت با همکاری سایر کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا از جمله کمیته امنیتی – اجتماعی، برنامه‌هایی برای کنترل این بیماری در استان‌های قرمز از جمله کرمانشاه، خوزستان، کردستان و بوشهر آماده شود تا چنانچه نیاز به ایجاد محدودیت‌ها و وضع برنامه‌هایی برای کنترل این بیماری در استان‌های قرمز ضروری است، در جلسه روز شنبه ستاد بررسی و تصویب شود.

نگرانی از خستگی کادر درمان و پر شدن تخت‌ها

کشمیری همچنین دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر در مصاحبه‌ای با خبرنگاران نگرانی خود را از خستگی کادر درمان و پر شدن گنجایش تخت بیمارستان‌های استان اعلام داشته و گفته: الان نگرانی شدید ما خستگی کادر درمان و پر شدن تختهای بیمارستانی است. هر چقدر هم توان درمان را افزایش دهیم اگر به شکل کنترل‌ نشده بیمار وارد سیستم شود قطعاً دچار مشکل خواهیم شد. 

او می‌گوید: پیشنهاد ما یک محدودیت وسیع به مدت حداقل یک هفته است که کل استان بازار و اصناف و ادارات با کمترین حالت ممکن به فعالیت خود ادامه دهند و مردم حتی بین شهرستانی نیز رفت و آمد نکنند تا پیک صعودی بیماری کنترل شود.

وضعیت بیمارستان‌ها

کشمیری در خصوص وضعیت بیمارستان‌ها هم گفته، در حال حاضر در بیمارستان‌ها مشکل نداریم اما اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند و کنترل نشود قطعاً دچار مشکل خواهیم شد. عمده تخت‌های بیمارستان شهدای خلیج فارس به خدمات دهی برای بیماران مبتلا به کووید 19 اختصاص یافته است ضمن اینکه بخش‌هایی که بقیه بیمارستان‌ها فاقد آن بوده‌اند مثل نوزادان، آندوسکوپی و دیالیز کار خود را ادامه می‌دهند اما سایر خدمات برای بیماران تصادفی و داخلی را به بیمارستان‌های دیگر هدایت کرده‌ایم. هر چند در این بیمارستانها نیز بخش بیماران حاد تنفسی وجود دارد و به بیماران خدمات می‌دهند.

تعلل دولت در اعمال محدودیت‌ها

 با وجود اینکه سخنگوی وزارت بهداشت، بوشهر را در کنار استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و هرمزگان با وضعیت قرمز و هشدار قرار داده و تفویض اختیار ستاد ملی کرونا به استانداران، اما همچنان شاهد تعلل از سوی مقامات استانی در اعمال محدودیت‌ها و کنترل شرایط هستیم. بارازها باز و کسبه بدون محدودیت مشغول به کار، ادارات با همه کارمندان فعال، خبری از دور کاری نیست و تقریبا همه محدودیت‌های اخیر برداشته شده و تنها همه تدبیر دولت و مسؤولان به اجبار کارمندان به زدن ماسک خلاصه شده است.

به نظر می‌رسد شوخی گرفتن کرونا از سوی مردم و بی‌تدبیری دولت در کنترل وضعیت و نظارت کافی، دو روی یک سکه هستند که این روزها می‌توان به وفور آن را لمس کرد.

بیان اینکه نکته نیز در پایان خالی از لطف نیست که شستن مرتب دست با مایع، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در خانه، محل کار و جامعه، پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری، مهمانی‌ها و تجمع‌ها می‌تواند سهم این روزهای ما در بهبود این شرایط باشد.

یادمان باشد، ماسک من از تو محافظت می‌کند، ماسک تو از من...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول