اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نادری: بیش از 7هزار پیام در طول یک هفته درباره مباحث آموزشی دریافت کرده‌ایم

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بیش از 7هزار پیام در طول یک هفته درباره مباحث آموزشی دریافت کرده ایم.

نادری: بیش از 7هزار پیام در طول یک هفته درباره مباحث آموزشی دریافت کرده‌ایم

احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که هدف از فراخوان مردمی برای اعلام مشکلات حوزه آموزش چه بوده، گفت: در بسیاری مواقع شاهد آنیم که روند سیاستگذاری ما در بخش ها و موضوعات مختلف، برآمده از نیازها و دغدغه های مردم و اقشار مختلف جامعه نیست.

وی ادامه داد: به زعم بنده یکی از علل این امر هم، عدم اعتقاد بسیاری از مسئولان به برنامه ریزی مبتنی بر پژوهش و مطالعه عینی است. متاسفانه یک صدم آنچه ادعای کار کارشناسی و علمی از سوی عده ای مطرح می شود را در عمل و در فرایند واقعی سیاستگذاری و برنامه ریزی ها نمی بینیم. یکی از روش ها و مدل های کار مطالعاتی دقیق اینست که به سراغ واقعیت های عینی در جامعه برویم و در هر موضوع و حوزه، نظر ذینفعان و اصطلاحا کنشگران آن عرصه را جویا شویم. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: اینکه واقعا به مردم اعتقاد داشته باشیم و نظر و مشکل و دغدغه آنها را در برنامه ریزی محور قرار دهیم، هم یک رویکرد علمی و کارآمد در سیاستگذاری است و هم یک امر اخلاقی است. اینکه مسیر سیاست ها و برنامه ریزی ها بر داده های ذهنی خودمان یا گزارشات دست چندم مبتنی نباشد و همواره با شاخص سازی درست، در پی بازخوردگیری اقدامات و برنامه های خرد و کلان در جامعه باشیم. 

وی با تاکید بر این افزود: توجه به نیازهای مردم و واقعیت های عینی جامعه هیچ وقت به معنای نادیده گرفتن اهداف طولانی مدت و راهبردی نیست. قطعا بخشی از منافع ملّی را در گرو برنامه ریزی های بنیادین است که نتایج آن در یک بازه زمانی طولانی خود را نشان می دهد. آنچه تحت عنوان اسناد بالادستی در حوزه های مختلف بویژه نظام آموزشی کشور وجود و مورد تایید قاطبه نخبگان و رهبر حکیم انقلاب نیز هست، ناظر به همین قسم سیاست های راهبردی و پایه ای است. اما مشکل آن زمانی پیش می آید که به کارهای بلندمدت بسنده کرده و از نیازها و مسائل ضروری و عینی مردم که به صورت روزانه با آن درگیر هستند، غفلت کنیم.

نادری بر همین اساس اضافه کرد: وقتی سیر بیانات و تذکرات مقام معظم رهبری پیرامون تحول نظام آموزشی را در طول یک دهه اخیر بررسی می کنیم، این دقت در رویکرد ایشان صریحا می بینیم که بر عینی بودن نتایج اسناد بالادستی و مسائل و نیازهای فوری اقشار حوزه آموزش تأکید داشته و در مواقعی نیز تذکرات تندی به مسئولان حال حاضر در وزارتین و نیز مجلس دهم دارند. بر اساس چنین دغدغه ای بود که بنده تصمیم گرفتم به عنوان اولین قدم در مجلس یازدهم و کمیسیون آموزش و تحقیقات، با همراهی تیمی زبده از اساتید و پژوهشگران علوم اجتماعی و علوم تربیتی کشور، به جمع آوری و احصا مشکلات و نظرات اقشار مختلف مردم در حوزه آموزش اقدام کنیم. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: حداقل ثمره این اقدام، تعیین نسبت و نموداری از وضعیت عینی جامعه در مقایسه با قوانین، سیاستگذاری ها و روند مدیریت اجرایی حوزه آموزش در کشور است. این اقدام به ما یک بینش تحلیلی مبتنی بر واقعیات عینی می دهد. 

*تلاش کردیم بدون هرگونه جهت گیری ذهن مخاطب، نظرات آنها را جویا شویم

نادری در خصوص فرایند انجام این فراخوان عمومی اظهار داشت: اجمالا عرض کنم که در ابتدا تیم پژوهشی ما در نظر داشت تا در قالب یک کاربرگ یا پرسشنامه، سوالات و محورهایی مشخص در حوزه آموزش از مردم پرسیده شود؛ اما پس از بحث و جلسات مختلف، جمع بندی نهایی بر آن شد که بدون هیچ گونه فرضیه پیشینی و جهت دهی به ذهن مخاطب، نظرات و مشکلات مدنظر اقشار مختلف درگیر و فعال در حوزه آموزش را بطور تفصیلی جویا شویم. برای این منظور، تنها با یک توضیح کوتاه و طرح یک سوال کلی اصلی، از کلیه معلمان، دانش آموزان و والدین آنها، استادان دانشگاه، دانشجویان، فرهنگیان و کارکنان بخش های مختلف آموزش و پروش و دانشگاه ها و موسسات آموزشی و تحقیقاتی و حتی نمایندگان ادوار مختلف مجلس و کارشناسان این حوزه درخواست کردیم تا هر گونه نظر، پیشنهاد یا مشکل در حوزه آموزشی را مدنظرشان است برای ما ارسال کنند. 

وی افزود: بستر جمع آوری و دریافت نظرات مردم نیز از طریق رسانه های عمومی و درگاه های مجازی ارتباطی شخصی بنده صورت گرفت و همه مردم می توانستند با جستجوی نام بنده در شبکه های اجتماعی مختلف و ورود به آن صفحات مجازی، پیام خود را ارسال کنند.

دوران محافظه کاری و مماشات پایان یافته و خط قرمز ما در این دوره، منافع اقشار مردم و کشور است

این نماینده مجلس یازدهم در همین رابطه عنوان کرد: همچنین یک آدرس رایانامه اختصاصی نیز اعلام شد تا افرادی که نمی‌خواهند نظرات خود را به شکل عمومی اعلام کنند، امکان شرکت در این فراخوان را داشته باشند. این نوع بستر جمع آوری و تجمیع داده سبب می شود تا امکان راستی آزمایی نتایج این فراخوان و اطلاع از کم و کیف نظرات مردم برای همه فراهم باشد. یعنی همین الان شما به عنوان یک خبرنگار و اهل رسانه می توانید به درگاه های یادشده مراجعه کنید و تعداد کثیر پیام ها و نظرات مردم را مشاهده نمایید. 

این استاد دانشگاه تهران با تأکید بر این گفت: ارتباط بی واسطه با اقشار مردم در بستر رسانه های نوین، فرصتی را برای نمایندگان مجلس فراهم کرده که بدون هیچ ملاحظه و جهت گیری خاص بتوانند در جریان مطالبات و مشکلات مردم قرار گیرند. ضریب نفوذ اینترنت در کشور و آمارهای رسمی مبنی بر دسترسی بخش عمده مردم در اقصا نقاط کشور به ابزارهای رسانه ای مخصوصا شبکه های اجتماعی مجازی، این نوید را می دهد که یک فرصت برابر حداقلی برای بیان نظرات همه اقشار مردم و شنیده شدن آن وجود دارد. 

*بیش از 7هزار پیام در طول یک هفته دریافت کرده ایم

نادری با اشاره به نتایج و محتوای فراخوان عمومی خود گفت: یکی از برآوردهای اولیه تیم پژوهش ما این بود که چون حوزه آموزش نسبت به حوزه های اقتصادی یا سیاسی، کمتر حساسیت برانگیز است و در طول سالیان اخیر بویژه ماه های گذشته مسائل معیشتی، بیماری کرونا و موضوعات سیاسی بین المللی جز ترندها و سوژه های داغ و فراگیر بوده است، باید یک بازه زمانی بین یک تا سه ماه را برای این فراخوان درنظر بگیریم. اما آنچه امروز برای همه ما شگفت انگیز و حیرت آور است اینکه در طول یک هفته و کمتر از 7روز، حدود بیش از 7هزار پیام عمومی، خصوصی و ایمیل بدست ما رسیده است. همین نتیجه در هفته اول فراخوان باعث شد تا در روند آتی آن را تغییراتی ایجاد کنیم و نتایج آن را به صورت عمومی منتشر کرده و در اختیار مسئولان مختلف کشور قرار دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه در ابتدای امر برای بنده هدف اصلی به شمار می آمد این بود که بتوانم با نظرخواهی از مردم و امکان ارتباط نزدیک و بی واسطه با ایشان، اشراف عینی بیشتری بر مشکلات آنها کسب کنم؛ اما میزان استقبال از این فراخوان و حجم انبوه پیام های مردم شریف ما از سراسر کشور باعث شده تا نتایج این پژوهش مردمی را حتما به سایر نهادهای مرتبط با امر پژوهش و برنامه ریزی حوزه آموزش ارائه کرده و بتوانیم در آینده نیز چنین فراخوانی را در سطوح وسیع تر و با مشارکت و هم افزایی آنها امتداد و ادامه دهیم.

این نماینده مجلس افزود: برآورد بنده اینست که می توانیم پس از گذشته حداقل چهار هفته از بازه اجرای این فراخوان، نتایج قابل توجه آن را بصورت تفصیلی منتشر نماییم.

*اولویت ها و مطالبات اصلی مردم در حوزه آموزش را احصا کرده ایم 

نادری در پاسخ به این سوال که محورهای اصلی مطالبات مردم در حوزه آموزش چه بوده است، گفت: براساس داده هایی که تاکنون جمع آوری و دسته بندی شده، 8 موضوع به عنوان محورهای دارای اولویت و با فراوانی عمده از سوی مردم مطرح است، که شامل: «نظام رتبه بندی معلمان» با 22%، «اصلاح شرایط جذب، استخدام و تبدیل وضعیت (پرسنل بخش های مختلف آموزش کشور)» با 19%، «نظام جبران خدمت» با 16%، «شهریه مدارس غیرانتفاعی» با 13%، «اصلاح شرایط سنی در استخدام» با 9%، «امکانات اولیه در مدارس مناطق کمتربرخوردار» با 9%، «حقوق و مزایای فرهنگیان بازنشسته» با 6% و «مهارت محوری در محتوای آموزشی در مدرسه و دانشگاه» با 6% است.

 ارتباط بی واسطه با اقشار مردم در بستر رسانه های نوین، فرصتی را برای نمایندگان مجلس فراهم کرده که بدون هیچ ملاحظه و جهت گیری خاص بتوانند در جریان مطالبات و مشکلات مردم قرار گیرند

 

این استاد دانشگاه تهران متذکر شد: طیف وسیع و متکثری از مشکلات خرد و کلان از سوی اقشار مختلف مردم بیان شده است که جمع بندی کارشناسی و تحلیل علمی آن نیاز به زمان دارد تا بتوان درباره سطح تعمیم آنها سخن گفت و بر اساس آن بسته های نظارتی، سیاستی و راهبردی در کمیسیون آموزش و تحقیقات را تعریف کرد. 

وی در پایان افزود: ما در تلاش هستیم تا در کمیسیون آموزش و تحقیقات فصلی تازه در سیاستگذاری حوزه آموزشی کشور و نگاهی جدید در روند نظارتی و قانونگذاری آغاز شود تا بتوان به معنای واقعی و بدور از شعار، تحول عمیق و همه جانبه 

مدنظر رهبر فرزانه و حکیم انقلاب را جامه عمل بپوشانیم. آنچه مردم از مجلس انقلابی انتظار دارند، عملگرایی کارشناسی است و با صراحت عرض میکنم که دوران محافظه کاری و مماشات پایان یافته و خط قرمز ما در این دوره، منافع اقشار مردم و کشور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول