اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چین و هند یکدیگر را به نقض توافقات مرزی متهم کردند

بعد از درگیری‌های مرگبار مرزی میان چین و هند و به رغم تلاش‌های مقامات محلی برای کاهش تنش، همچنان درگیری‌ها در چند نقطه ادامه دارد و دو کشور یکدیگر را به نقض توافق مرزی متهم می‌کنند.

چین و هند یکدیگر را به نقض توافقات مرزی متهم کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چین و هند امروز شنبه طرف مقابل را به نقض مرز توافق شده دو کشور، منطقه‌ای که در هفته گذشته شاهد مرگبارترین نزاع بین این دو قدرت هسته‌ای در ۵۰ سال اخیر بود، متهم کردند.

پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» گزارش داد یک روز بعد از آن که «نارندا مودی»، نخست‌وزیر هند کوشید این نزاع را که در پی آن ۲۰ سرباز هندی کشته و بیش از ۷۰ نفر زخمی شدند، بزرگ جلوه ندهد، دولت وی طرف چینی را به تلاش برای ایجاد سازه‌هایی در امتداد خط کنترل واقعی به منظور علامت‌گذاری مجدد و رد درخواست هند برای توقف این اقدام متهم کرد.

دهلی نو در بیانیه‌ای اعلام کرد اجازه نمی‌دهد تغییرات یک‌جانبه‌ای در این مرز مورد مناقشه از سوی چین انجام شود. سخنگوی وزرات خارجه چین هم در طرف مقابل، نیروهای هندی را به تحرکات عمدی در منطقه پرتنش هیمالیا متهم کرد.

در یک سری توئیت سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد دره گالوان در طرف چینی این مرز قرار داشته، اما از ماه آوریل هندی‌ها به صورت یکجانبه به ساخت جاده، پل و سایر تسهیلات در این منطقه دست زده‌اند.

به نوشته جروزالم پست، نیروهای هندی با رد خط کنترل واقعی، به افسران چینی و سربازانی که برای مذاکره در آنجا حاضر شده بودند، حمله کردند که همین اقدام به درگیری شدید میان دو طرف منجر شد. چین اعلام کرد در این درگیری‌ها تلفاتی نداشته است.

به رغم مذاکرات انجام شده بین فرماندهان محلی برای کاهش تنش‌ها، همچنان در چند نقطه مرزی نیروهای دو طرف با یکدیگر درگیر هستند.

مودی در اولین سخنرانی خود بعد از این درگیری‌ها تصریح کرد که دهلی نو در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که «اختلافات به نزاع تبدیل نشود» اما تأکید کرد که هیچ‌گونه مصالحه‌ای در خصوص «حاکمیت کشورش» نخواهد کرد.

وی توضیح داد: «برای ما، اتحاد و حاکمیت کشور مهم‌ترین امر است...هند خواستار صلح است اما توانایی دارد در صورتیکه تحریک شود، پاسخ درخور و شایسته‌ای بدهد».

اظهارات نخست‌وزیر هند درست چند ساعت بعد از آن مطرح شد که وزارت خارجه چین تصریح کرد که اوضاع در مرز دو کشور هند و چین به ثبات رسیده و تحت کنترل درآمده است.

از آنجایی که دو کشور همسایه هند و چین، یک مرز مشخص ندارند و تنها یک خط کنترل واقعی برای جداسازی دو قلمرو دارند که در سال ۱۹۶۲ بعد از جنگ میان دو کشور ایجاد شد، به همین دلیل در چندین دهه اخیر، درگیری‌های مرزی زیادی بین دو کشور رخ داده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول