اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

4 پیشنهاد برای کاهش آسیب کرونا به اصناف/ پرداخت تسهیلات براساس درصد آسیب

دبیر اتاق اصناف ایران گفت: برای کاهش خسارت ناشی از کرونا به اصناف چند پیشنهاد به مقام عالی وزارت و رئیس اتاق اصناف ایران ارائه شده که امیدواریم مورد توجه واقع شود.

4 پیشنهاد برای کاهش آسیب کرونا به اصناف/ پرداخت تسهیلات براساس درصد آسیب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حسین طاهر محمدی در یک نشست خبری که به مناسب روز اصناف برگزار شد،  با بیان اینکه اصناف، ایثارگران و جهادگران عرصه اقتصادی هستند، گفت: اصناف ولایتمدار در مبارزه با شیوع ویروس کرونا با ایثار و بدون هیچ چشمداشتی با دولت همراهی لازم را داشتند و با تاسی از منویات مقام معظم  رهبری هر گونه همکاری را در جهت جلوگیری از گسترش این بیماری حتی تعطیلی داوطلبانه را انجام دادند. 

دبیر اتاق اصناف ایران در مورد کمک‌های دولت به اصناف آسیب‌دیده از کرونا اظهار  داشت: در این راستا و برای تخصیص  تسهیلات دستورالعملی تهیه شده و رسته‌های اصناف آسیب‌پذیر از کرونا تهیه شده است اما بنظر می‌رسد این لیست باید بازنگری شود و براساس میزان آسیب‌دیدگی این رسته‌ها اولویت‌بندی شوند. 

وی با تاکید بر اینکه گستردگی اصناف آسیب‌دیده از کرونا زیاد است، گفت: حتی لازم است برخی از صنوف به این لیست اضافه شوند اما میزان آسیب‌ اصناف از کرونا متفاوت است و برخی از صنوف به علت تعطیلی‌ طولانی‌تر صدمات مالی بیشتری را متحمل شده‌اند که به نظر می‌رسد باید به آنها توجه بیشتری شود و به عبارتی اصناف آسیب‌پذیر از کرونا باید تقسیم‌بندی شوندو پرداخت میزان تسهیلات به آنها براساس میزان آسیب باشد. 

طاهر محمدی اظهار داشت: درخواست بازنگری رسته‌های اصناف آسیب‌دیده از کرونا به مقام عالی وزارت و رئیس اتاق اصناف داده شده و امیدواریم این مهم از سوی مسئولین مورد توجه قرار گیرد. 

* ارائه پیشنهاد در راستای تقویت منابع مالی اتاق اصناف شهرستان‌ها 

وی گفت: مهم‌ترین منبع درآمدی اتحادیه‌های صنفی، حق عضویت دریافتی از اعضای صنف است. با بروز شرایط بحرانی در فضای کسب و کار، این منابع درآمدی با مشکل جدی مواجه می‌شود و این موضوع نه تنها اتحادیه‌های صنفی، بلکه اتاق اصناف شهرستان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد این در حالی است که باید در شرایط بحرانی حضور تشکل‌های صنفی و نظارت آنها بر بازار بیشتر شود.

رئیس اتاق اصناف شمیرانات اظهار داشت: بنابراین آنچه تاکنون در کشور شاهد آن بودیم، تلاش مضاعف و تحمیل فشارهای مالی بسیار زیاد بر مدیران تشکل‌های صنفی، خصوصا در شرایط بحرانی بوده لذا، پیش‌بینی منابع درآمدی پایداری برای تشکل‌های صنفی که در شرایط بحرانی خللی به آن وارد نشود، ضروری است. 

وی افزود: به منظور تامین هزینه‌های ضروری اتاق‌های بازرگانی، وزارت اقتصاد مکلف است تا علاوه بر وصول مالیات، معادل سه در هزار درآمد مشمول مالیات دارندگان کارت بازرگانی برا به عنوان سهم اتاق‌های بازرگانی وصول و به حساب درآمد عمومی کشور واریز کند. 

طاهر محمدی بیان داشت: همه ساله معادل صد در صد وجوه واریزی فوق از محل اعتباری که بدین منظور در قانون بودجه کشور منظور می‌شود، در اختیار اتاق‌های بازرگانی قرار می‌گیرد. حال آنکه اتاق‌های اصناف از این مهم مغفول مانده‌اند؛ لذا پیشنهاد این است که با توجه به حاکمیتی بودن بیشتر تکالیف اتاق‌های اصناف و توقف ناپذیر بودن آن، موضوع اصلاح این قانون و الحاق اتاق اصناف شهرستان‌ها به سایر اتاق‌های مورد اشاره در آن در دستور کار قرار گیرد. 

* کسر خسارت وارده در اثر کرونا به واحدهای صنفی از مالیات آنها 

دبیر اتاق اصناف ایران با بیان اینکه یکی از پیشنهادات برای کاهش خسارت کرونا به واحدهای صنفی «کاهش مالیات واحدهای صنفی» است، بیان داشت: قانونگذار در ماده قانون مالیات‌های مستقیم به وزارت اقتصاد اختیار داده تا در صورت ورود خسارت به مودیان مالیاتی «معادل خسارت وارده» از درآمد مشمول مالیات مودی در سال وقوع حادثه و سنوات بعد کسر کند. 

وی افزود: لذا با توجه به ظرفیت مندرج در ماده مذکور و ورود خسارت به بسیاری از واحدهای صنفی در بحران کرونا، پیشنهاد می‌شود تا با رایزنی با ستاد اقتصادی دولت و ستاد مبارزه با کرونا بهره‌مندی از این امتیاز برای واحدهای صنفی خسارت دیده از کرونا فراهم شود. 

* تخصیص منابع مالی مخصوص بحران از بودجه سنواتی کشور به تشکل‌های صنفی

وی در ادامه به پیشنهاد تخصیص منابع مالی مخصوص بحران از بودجه سنواتی کشور به تشکل‌های صنفی اشاره کرد و گفت: عموم کشورها منابع مالی ویژه‌ای برای تامین اعتبارات مالی در شرایط بحرانی در نظر می گیرند و نظام حقوقی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، لذا پیشنهاد می‌شود به نحو موثر اهمیت پایدار نگه داشتن تشکل‌های صنفی برای کنترل بازار و خسارات ناشی از تضعیف این تشکل‌ها برای مبادی ذیربط در دولت به ویژه وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تشریح شود و با رایزنی لازم هیات دولت نسبت به تخصیص مبالغ از این محل جهت حل بحران عارض بر تشکل‌های صنفی اقدام شود. 

طاهر محمدی درباره پیش‌بینی‌های اتاق‌اصناف و آمادگی آن در صورت شیوع موج دوم کرونا اظهار داشت: پیشنهاد اتاق اصناف شمیرانات آن است که صنوف سنتی با کسب‌و کارهای مجازی اشتراک و هم افزایی داشته باشند و راهنمایی‌های لازم برای ایجاد فروشگاه‌های مجازی در اختیار اصناف قرار گیرد. 

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول