اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

افتتاح کارگاه پرورش کرم ابریشم در نهاوند/ اشتغالزایی توسط بسیج دانشجویی

کارگاه پرورش کرم ابریشم در نهاوند توسط فعالان بسیج دانشجویی این شهرستان افتتاح شد.

افتتاح کارگاه پرورش کرم ابریشم در نهاوند/ اشتغالزایی توسط بسیج دانشجویی

به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند، کارگاه پرورش کرم ابریشم در شهرستان نهاوند توسط فعالان بسیج دانشجویی با هدف اشتغالزایی برای جوانان آغاز به کار کرد.

مدیر این کارگاه پرورش کرم ابریشم در شهرستان نهاوند با بیان اینکه پرورش کرم ابریشم در ایران اهمیت اقتصادی فراوانی دارد و با توجه به سوددهی بالا از آن به عنوان شغل اول و یا دوم یاد می‌شود گفت: نهاوند ظرفیت بالقوه‌ای برای پرورش کرم ابریشم دارد.

محمد سعیدی‌کیا گفت: با توجه به سال «جهش تولید» بر خود واجب دانستیم تا ما هم به عنوان عضو کوچکی از مجموعه عظیم بسیج دانشجویی کشور به قدر توان و بضاعت خود در تحقق این امر تلاش کنیم بنابراین تصمیم گرفتیم در تولید کالای گرانبهای ابریشم در شهرستان ورود داشته باشیم.

وی گفت: از آن جا که کرم ابریشم از برگ درخت توت سفید تغذیه می‌کند، باید زیرساخت‌ها و احداث توتستان با تعداد و مساحت بالا در شهرستان انجام شود تا صنعت نوغانداری را در شهرستان بهبود بخشد.

مدیر این کارگاه با بیان اینکه این امر نیازمند همت مسئولان ذیربط خصوصا جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و شهرداری است بر درآمدزا بودن این شغل تأکید کرد و افزود: هر جعبه تخم نوغان شامل حدود ۲۴ الی ۲۷ هزار تخم است که با رعایت اصول صحیح پرورش و مسائل بهداشتی اگر از این تعداد ۲۰ هزار لارو به پیله بروند با توجه به وزن حدودا دو گرمی هر پیله کرم ابریشم حدودا ۴۰ کیلوگرم پیله تر ابریشم که معادل ۱۶ تا ۲۰ کیلو پیله خشک است، برداشت خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه هر جعبه تخم نوغان در مرحله کرم بالغ به ۲۵ متر فضا برای پرورش نیاز دارد گفت: یکی از معضلات جدی صنعت نوغانداری در نهاوند نبود فضا برای این کار است که رفع این مشکل نیازمند مساعدت مسئولان برای تامین اعتبار و پرداخت تسهیلات و یا تامین مکان مناسب برای این کار است.

سعیدی‌کیا افزود: بخش قابل توجهی از ابریشم تولید شده برای بافت فرش‌های گرانقیمت ابریشمی مصرف می‌شود که نقش مهمی در ارزآوری دارد و بخشی هم در تولید پارچه و لباس‌های ابریشمی و صنایع دستی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه از روغن شفیره کرم ابریشم در تولید کرم دست و صورت و از باقی مانده آن برای تغذیه ماهی‌های پرورشی استفاده می‌شود گفت: امید است با ترویج این حرفه که هم‌اکنون با همت بسیج دانشجویی و سازمان جهاد کشاورزی شروع شده بتوانیم گامی در افزایش جهش تولید و بهرورزی بیشتر درآمد خانوارها، چه شهری و چه روستایی برداریم.

مدیر این کارگاه پرورش کرم ابریشم با تقدیر از مجموعه حوزه بسیج دانشجویی و قرارگاه شهید امیدی نهاوند افزود: این مجموعه علاوه بر فعالیت در زمینه اشتغالزایی و کارهای فرهنگی، محرومیت‌زدایی، کمک مومنانه، کمک به امر ازد‌واج، ترک اعتیاد، برگزاری اردوهای جهادی و... نقش چشمگیری در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهرستان دارد.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول