به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی ادارهکل آموزش و پرورش فارس، بهنام حیدری در جمع مدیران ادواری آموزشوپرورش عشایر استان، هدف از برگزاری این نشست را هماندیشی و تبادلنظر بهمنظور ارتقاء کمی و کیفی آموزشوپرورش عشایر عنوان و اضافه کرد: راهاندازی موزه و نحوه مشارکت جامعه عشایر و فرهنگیان عشایر در غنیسازی این موزه، ایجاد کانون پیشکسوتان آموزشوپرورش عشایر، بررسی راهکارهای مناسب برای جذب خیرین مدرسهساز و مدرسهیار از دیگر اهداف این نشست است.
وی با اشاره به تاریخچه ۶۴ ساله این اداره در کشور و استان فارس، گفت: مرحوم محمد بهمن بیگی باهدف ارتقای جایگاه عشایر کشور، تعلیم و تربیت این قشر مهم و زحمتکش را در فارس آغاز کرد که ثمره آن شخصیتهای علمی و فرهنگی بزرگی است که هماکنون به جامعه اسلامی خدمت میکنند.
رئیس اداره آموزشوپرورش عشایر فارس افزود: از دیگر ثمرات این کار بزرگ، تربیت دانشآموزانی بود که با شروع جنگ تحمیلی ، برای دفاع از میهن اسلامی راهی جبهه نبرد حق علیه باطل شدند و جانعزیز خود را در راه کشور فدا کردند که یکی از نمونههای بارز آن تقدیم ۹۲ شهید از جمع دانش آموزان مدرسه عشایری شهید بهشتی شیراز در این دوران است.
حیدری در ادامه با اشاره به تلاشهای انجامشده در این اداره از زمان راهاندازی تاکنون، گفت: بهمنظور حفظ تاریخچهای از اقوام و طوایف مختلف عشایر استان و فعالیتهای متولیان تعلیم و تربیت عشایر از سال ۱۳۳۵ تاکنون، موزهای از آثار بهجای مانده از برنامهها و فعالیتهای آموزشوپرورش عشایر کشور و استان در شیراز راهاندازی میشود.
وی این اقدام را در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش دانست و گفت: به همین منظور اطلاعیهای به سراسر استان ارسالشده تا آثار برجایمانده از فعالیتهای اداره آموزشوپرورش عشایری در استان را جمعآوری کنیم.
رئیس اداره آموزشوپرورش عشایر فارس ضمن تقدیر از همکاری نهادهای مختلف همچون سپاه عشایر و ادارات کل امور عشایر، نوسازی مدارس و آموزشوپرورش استان در توسعه کمی و کیفی آموزش دانش آموزان عشایر در فارس، گفت: اداره آموزشوپرورش عشایر فارس، برای تقویت فعالیتهای خود، در کنار کمکهای مالی نیازمند کمکهای فکری همه مسئولان نیز هست.
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش فارس نیز در این جلسه خود را از دانشآموختگان مدرسه عشایری در فارس معرفی کرد و گفت: توسعه فرهنگ و آموزشوپرورش، بستر و فضای توسعه همهجانبه کشور است و مرحوم بهمنبیگی با راهاندازی آموزش عشایر، بهخوبی نقطه حساس و مهم توسعه عشایر و کشور را شناسایی کرد.
محمد فیاض پور گفت: آنچه از پیشینه اداره عشایری مشهود است، این اداره در آموزشهای خود برای دانش آموزان عشایر کشور از جدیدترین روشها و ابزار آموزشی و کمکآموزشی بهره میگرفته که از آن جمله میتوان به استفاده از راهبران آموزشی در کمک به بهبود روند آموزش و سرکشی منظم از مدارس حتی در دورترین نقاط کشور و استان اشاره کرد که این رویکرد هماکنون نیز در آموزشوپرورش کشور استفاده میشود.
وی توجه به دانش روز در روانشناسی تعلیم و تربیت را از دیگر مزیتهای آموزش عشایری کشور در گذشته دانست و گفت: آنچه از فرایند آموزش دانش آموزان در این مدارس مشاهده میشود، ثبت نتایج ارزشیابی بهصورت کیفی توصیفی است که میزان خودباروی و اعتماد به نفس دانش آموزان را ارزیابی میکرده و شکوفایی استعدادها را هدف قرار داده بود که هماکنون نیز این روش در مدارس کشور متداول شده است.
فیاض پور با اشاره به بحران کرونا و تأثیر آن بر تعطیلی آموزش حضوری دانش آموزان، گفت: آموزشوپرورش در کنار سایر نهادها در این بحران توانست در تعادل روانی جامعه کمک مؤثری انجام دهد و اینگونه هویت و جایگاه ویژه معلم را زنده کند.
انتهای پیام/و
اخبار مرتبط
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
تازه های کتاب