اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

وقوع حریق در 650 هکتار از اراضی استان/ در 90 درصد مواقع عامل حریق انسانی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۶۵۰ هکتار از مراتع، مزارع و باغات این استان طعمه حریق شده است.

وقوع حریق در 650 هکتار از اراضی استان/ در 90 درصد مواقع عامل حریق انسانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، قدرت‌الله مهدیخانی اظهار کرد: قزوین از استان‌های حادثه خیر در کشور به شمار می‌رود که روند آتش سوزی مراتع و مزارع آن در ۲ سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به بارندگی‌های امسال و افزایش سطح پوشش گیاهی در سطح استان اظهار داشت: با گرم شدن هوا، علف‌های هرز در مراتع و منابع طبیعی، مستعد آتش سوزی می‌شوند که در برخی موارد این آتش سوزی‌ها منجر به حریق‌های گسترده می‌گردد.

مهدیخانی ادامه داد: احتمال بروز آتش سوزی در تمام مناطق استان که دارای مرتع و علفزار است وجود دارد اما بیشترین گزارش طی این مدت از منطقه طارم سفلی، بویین‌زهرا و تاکستان بوده است.

این مسوول  بابیان اینکه روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ حادثه آتش سوزی مربوط به مراتع و باغات استان گزارش می‌شود، افزود: متاسفانه با افزایش دما این تعداد روز به روز افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: متولی مهار آتش در شهرها شهرداری، در روستا دهیاری و در مراتع و جنگل‌ها اداره منابع طبیعی و در مزارع کشاورزی جهاد کشاورزی و در مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت از محیط زیست است که باید به‌عنوان فرمانده میدان حادثه وارد عمل شده و در صورت کمبود امکانات و یا تجهیزات از سایر دستگاه‌های کمک درخواست کنند.

مهدیخانی، به نقش دهیاران به عنوان نیروهای میدانی موثر و مطلع در روستا اشاره کرد و افزود: دهیاران به‌عنوان مسوول مدیریت بحران روستا نقش مهمی در هماهنگی، اطلاع رسانی و بسیج مردمی در ساعات اولیه آتش‌سوزی برعهده دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با قدردانی از دهیاری‌ها از آنان خواست که تا پایان فصل گرما هوشیارانه بوده و مداوم در آماده باش باشند.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دهیاران، شهرداری‌ها و اهالی روستاها در پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع، بسیار ضروری و مورد تاکید است، زیرا طبق بررسی‌های انجام شده، در ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین تاکید کرد: با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان هزینه و خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی در مراتع و مزارع را به حداقل رساند.

مهدیخانی به امکانات و تجهیزات اطفای حریق در صورت وقوع آتش سوزی در مراتع اشاره کرد و گفت: امکانات و تجهیزات استان قزوین تا حدی می‌تواند پاسخگوی کنترل آتش سوزی‌های احتمالی باشد ولی با افزایش تعداد و دامنه حریق‌ها قطعا امکانات برای مهار حریق کافی نخواهد بود.

وی فرهنگ سازی و آموزش در تبیین جوامع محلی و روستایی، نصب تابلهای هشدار دهنده در مناطق و معابر پر تردد و نیز عرصه بحرانی تفرجگاهی و حاشیه جاده‌ها را ضروری دانست.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول