اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

بخش مسکن می‌تواند پیشران صنعت و اقتصاد کشور باشد/ نظام مهندسی سرعت‌گیر بخش مسکن شده است

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در بخش مسکن حضور بخش‌های خصولتی و دولتی کمتر است لذا اگر سیاستگذاری درستی در این بخش انجام شود بخش مسکن و ساختمان می‌تواند پیشران صنعت کشور باشد.

بخش مسکن می‌تواند پیشران صنعت و اقتصاد کشور باشد/ نظام مهندسی سرعت‌گیر بخش مسکن شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مسعود خوانساری  امروز در مراسم امضای دو تفاهم‌نامه در راستای طرح اقدام ملی تولید مسکن که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: در پایان سال 98 عدد GDP کشور دو هزار و 500 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و  ارزش بازار سرمایه نیز در همین سال  6 هزار هزار میلیارد تومان بوده است و ارزش بازار مسکن حدود 15 هزار هزار میلیارد تومان در پایان سال بوده است و این ارقام نشان می‌دهد که ارزش بازار مسکن 2.5 تا 3 برابر ارزش بازار سرمایه است. 

 رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: رشد واقعی سرمایه‌گذاری در سال  گذشته براساس گزارشات بانک مرکزی  منفی 3.4 درصد  و در سال 97 نیز منفی 7.4 درصد بوده است بنابراین طی دو سال گذشته رشد واقعی سرمایه‌گذاری منفی بوده است. 

 وی بیان داشت: مسکن، خوراک و پوشاک مهمترین بخش‌های پیشران در اقتصاد هر کشور به شمار می‌روند و تمام مردم همواره به آن نیازمند هستند لذا حتی اگر اقتصاد در هر کشوری دچار مشکلات شود این سه بخش آخرین بخش‌هایی هستند که از سبد اقتصادی مردم خارج می‌شود. 

خوانساری گفت: بخش مسکن بخش حائز اهمیتی از نظر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است اما متاسفانه در دو سال 97 و 98 رشد سرمایه‌گذاری در این دو سال منفی بوده است؛ این در حالی‌ست که بخش مسکن می‌تواند از نظر اشتغال بسیار موثر باشد لذا لازم است این موضوع به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران  اظهار داشت:  علیرغم اینکه ایران در بخش مسکن پیشتاز بوده و حتی شاهد ساخت مسکن صنعتی اکباتان  در سال 1350  بودیم ما امروز در این زمینه عقب افتاده‌ایم به طوری وقتی خودمان را در این زمینه با ترکیه مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که عقب‌تر از آنها هستیم. 

وی  با تاکید بر اینکه  در بحث بافت فرسوده هم باید اقدامات جدی انجام می‌شد بیان داشت:  اگر چه اقداماتی انجام شده اما کار جدی در این بخش انجام نشده و نمونه قابل توجه در این زمینه ساخت در منطقه نواب در دهه 70 بود و بعد از آن کار خاصی صورت نگرفته است. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: بخش خصوصی در زمینه بازسازی بافت فرسوده  آمادگی دارد . 

خوانساری اظهار داشت: در بخش مسکن حضور بخش‌های خصولتی و دولتی کمتر است لذا  اگر سیاستگذاری درستی در این بخش انجام شود بخش  مسکن و ساختمان می‌تواند پیشران صنعت کشور باشد.

وی با تاکید بر رفع چالش‌ها در بخش مسکن اظهار داشت: هنوز ساخت و ساز در این بخش  سنتی است و کمتر به سمت صنعتی  شدن حرکت کرده ایم. 

خوانساری اظهار داشت: اخذ پروانه ساخت  در کشور حداقل یک سال به طول می‌انجامد و سرمایه در این بخش خواب طولانی دارد و اینها نمونه‌هایی از چالش‌های موجود در این بخش است. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: نظام مهندسی کشور، تشکیلاتی است که باید در بخش مسکن ناظر باشد اما به عنوان یک عامل برای کند‌کردن کار مطرح است و این عوامل هزینه‌هایی است که بر هزینه تمام شده ساختمان اضافه می‌شود. 

وی افزود: تامین مسکن برای طبقات مختلف جامعه وظیفه است اما شاهدیم که هر روز هزینه ساخت و حتی اجاره بها افزایش می‌یابد بنابراین لازم است تا در این اقدامات جدی انجام شود و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری صورت گیرد تا پیشران صنعت در این بخش باشیم. 

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول