اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

برپایی نمایشگاه عکس و کاریکاتور « قابی از جنس دیگر»/ آرت بازل سوئیس آنلاین شد

آثار نخستین نمایشگاه آسیب‌های اجتماعی با محوریت پویش نه به اعتیاد در دو رشته عکاسی و کاریکاتور با عنوان «قابی از جنس دیگر» در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در می‌آید.

 

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، طبق اعلام واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، در روزهای برگزاری جشنواره های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن و اسفند ۱۳۹۸، با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه‌هایی در قالب آثار نمایشی و تجسمی انجام شد. در حوزه هنرهای تجسمی در دو بخش کاریکاتور و عکس، به دبیری جمال رحمتی و علی سامعی، آثاری گردآوری شد که در این نمایشگاه روی دیوار می‌رود.

بنا بر این گزارش، ۳۰ کارتون و کاریکاتور از ۲۵ هنرمند و ۴۰ عکس از ۲۱ عکاس نمایش داده خواهد شد.

نمایشگاه « قابی از جنس تلنگر» با همکاری نهادهایی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل هنرهای تجسمی، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و نمایندگی فیاپ در ایران، روز پنج شنبه ۵ تیرماه ساعت ۱۷ در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می شود و تا دوازدهم تیرماه دایر است.

* هویت عینی‌شده فرهنگ ایران‌زمین

علی فرامرزی پیشکسوت نقاشی، پس از بازدید از برج آزادی یادداشتی به شرح زیر نگاشته است:

اگر هویت ایرانی را ملهم از سه پدیده گذشته تاریخی، اسلام و مدرنیته بدانیم، بی شک باید انعکاس و هبوط آن را در جهان ماده در معماری این سرزمین جستجو نمود. چراکه همچنانکه مولوی هم گفته است هر بنائی متاثر از ذهن و باورهای بنای آن است از این رو مجموعه برج آزادی رامیتوان «تجسم سه بعدی هویت ایرانی دانست» برنشسته چون شاهدی بردروازه پایتخت این سرزمین. مجموعه ای که در آن  تلاش گردیده پلی زده شود از اسطوره «سیمرغ» به تاریخ فرهنگی وت جلی آن درمعماری این سرزمین.

اگر بخواهیم سمبلی برای ایران و فرهنگ دامن گسترده وعمیق آن در پهنه ماده و متریال انتخاب نمائیم، بی شک سه پدیده در پیش چشم و باور ما شکل می‌گیرد، تخت جمشید، مسجد امام اصفهان و برج آزادی.

برج آزادی از بعدی دیگر نیز قابل بررسی وتامل است وآن شاهدبودن این مجموعه بر آنچه که درطول عمر ۵۰ ساله خود شاهد بوده و همچنان دراین زمان نیز در حال از سرگذراندن دنباله آن است.

این که این مجموعه تاچه حد از طرف مردم شناخته شده است و چه درصدی از مردم از آن بازدید نموده‌اند و با امکانات فیزیکی و ابعاد فرهنگی آن آشنا گردیده‌اند خود می‌تواند گویای آماری باشد از اشراف ما ایرانیان بر داشته‌های خود و باورمان بر عمق فرهنگی این سرزمین.

اینکه در آن مقطع تاریخی عده‌ای جوان پرشور در تلاشی شبانه‌روزی کوشش نمودند این چنین فرهنگ بافته‌شده با ماده این سرزمین را حیاتی جاودان ببخشند و جهان را وا دارند که این سازه را به‌عنوان نماد ایران معاصر بپذیرند، خود از شگفتی‌هاییست که می‌تواند بار دیگر ایمان به توانائی‌های نیروهای جوان رابه ما یادآوری نماید، هم چنانکه در سالهای ابتدای انقلاب نیز برای دومین بار این توانائی و شادابی خلاقیت را تجربه نموده ایم.

شگفتی‌آور اینکه چنین مجموعه مهمی که تحت نام میدان آزادی به نماد انقلاب و نیاز ایرانیان به آزادی تبدیل گردیده است، به دلیل نداشتن دسترسی پیش بینی شده از دسترس مردم و کسانیکه میخواهند از شکوه و امکانات  فیزیکی آن بهره مند گردند، بنا برگ فته مدیر مجموعه باید جانشان را بر کف دستشان بگیرند و از میان آن سیل ماشین‌هایی که به سرعت در حال چرخش به دور این میدان عظیم هستند، عبور نمایند. به راستی کدام بزرگ خانواده‌ای هست که چنین خطری را بپذیرد و دست زن و بچه خود را بگیرد و حاضر باشد از میان چنین خطری آنان را عبور دهد تا بتواند به آنان این سمبل فرهنگی و معماری سرزمینشان را معرفی نماید و بر لوح جان و احساسشان بنشاند. گاهی بی توجهی‌هایی اتفاق می‌افتد که انسان را به تعجب وا می‌دارد. چگونه تنها گذرگاه امن زیرزمینی این سمبل آزادی را ممکن است به بازارچه‌ای تبدیل نمود و آن را از دسترس عموم خارج نمود و چنین سازه‌ای‌ را تبدیل به بنائی بی بهره و خاصیت نمود؟! یعنی جناب شهردار تهران که خود نیز مردی فرهنگی است تاکنون به فکر چاره‌ای برای چنین معضلی نیفتاده است؟ شورای شهر که هیچ!

 * آرت بازل سوئیس آنلاین شد

آرت بازل سوئیس به دلیل محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا به صورت آنلاین برگزار شد.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، مسئولین آرت بازل نیز همانند بسیاری از رویداد‌ها و نمایشگاه‌های مهم ترجیح دادند تا در فضای آنلاین کار‌ها را به نمایش بگذارند و فعالیت فیزیکی این رویداد را به سال آینده موکول کنند.

با توجه به این عدم قطعیت‌ها، مسئولین آرت بازل عقیده دارند بهترین گزینه در مورد نمایش بازل، تمرکز بر نسخه سال آینده و ارائه یک نمایشگاه با کیفیت استثنایی بین‌المللی است. نسخه بعدی نمایشگاه بازل از ۱۷ ژوئن تا ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.

این رویداد که سال ۱۹۷۰ توسط گالری‌داران سوئیسی تأسیس شد به یکی از مهم‌ترین صحنه‌های ارائه آثار مدرن و معاصر تبدیل شده است و هرسال در سه شهر بازل، میامی و هنگ‌کنگ با رویکرد متفاوتی برگزار می‌شود.

 در اتاق‌های نمایش آرت بازل امسال بیش از ۲۵۰ گالری از ۳۵ کشور جهان شرکت دارند و آثار هنرمندان منتخب خود را به نمایش گذاشته‌اند. آن‌طور که در خبرنامه این رویداد آمده است، هنرمندان امسال در آثار خود بیشتر به دو موضوع همه‌گیری جهانی بیماری‌ها و تبعیض‌های نژادی توجه داشته‌اند. علاوه بر اتاق‌های نمایش، بخش هنر‌های دیجیتال و نشست‌های آنلاین نیز در سایت آرت بازل در دسترس مخاطبان است.

‌علاقه‌مندان برای بازدید از این رویداد آنلاین می‌توانند تا 26 ژوئن، 4 تیرماه به نشانی ‌www.artbasel.com مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول