اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کشف ۳۰۰ انشعاب غیرمجاز در شبکه آبرسانی بافت شهری طرقبه شاندیز

مدیر آبفای طرقبه شاندیز گفت: در سال ۹۷ حدود ۳۰۰ انشعاب غیرمجاز در شبکه آبرسانی بافت شهری این شهرستان کشف شد که ۹۰ درصد این انشعابات از پشت کنتور بوده است، با کشف این موارد ۲ عدد چاه موتور خاموش شد.

کشف ۳۰۰ انشعاب غیرمجاز در شبکه آبرسانی  بافت شهری طرقبه شاندیز

به گزارش خبرگزاری فارس از طرقبه شاندیز، علی اصغر پاکروان ظهر امروز در نشست خبری که در اداره آبفای این شهرستان برگزار شد، بیان کرد: حدود ۳۰۰ انشعاب غیرمجاز در شبکه آبرسانی  بافت شهری طرقبه شاندیز کشف شد که از این تعداد حدود ۳۰ درصد به دستگاه قضایی رسیده، بخشی از آن با پرداخت جریمه به انشعاب مجاز تبدیل شده و حدود ۱۰ درصد نیز در حال جریان بوده، پرونده‌ها ادامه‌دار است.

وی با اشاره به اینکه در طول ۳۰ ماه گذشته به طور متوسط هر ماه یک میلیارد تومان در طرقبه و شاندیز سرمایه‌گذاری اساسی شده، تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها در اصلاح شبکه، تعویض الکتروپمپ‌ها، بروزرسانی سیستم برق‌رسانی که سبب کاهش مصرف انرژی شده، حفر و تجهیز چاه جدید و احداث مخازن ذخیره آب انجام شده، در شاندیز  در سال ۹۷ و ۹۸ دوهزار متر مخزن اضافه شده، تجهیز ایستگاه پمپاژ شماره ۳ در شاندیز و ایستگاه پمپاژ در طرقبه، بازسازی خطوط انتقال در طرقبه به طول ۳۰ کیلومتر که سبب افزایش برداشت از چاه آب به میزان ۱۷ لیتر بوده و در شاندیز هم 8.5 کیلومتر خطوط انتقال در مراحل پایانی است.

مدیر آبفای طرقبه شاندیز با اشاره به اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای روستایی و شهری از ابتدای سال ۹۹، گفت: با اجرای این طرح ما از همان ابتدا درگیر مشکلات آب روستاها شدیم، قبل از یکپارچه‌سازی، امور آب و فاضلاب شهری طرقبه و شاندیز را تحت پوشش داشتیم، با اجرای یکپارچه سازی ۴۵ روستا به ظرفیت کاری این اداره اضافه شد.

وی افزود: از ۴۵ روستا حدود ۳۲ روستا تاکنون تحویل اداره آبفای طرقبه شاندیز شده و باقی روستاها در حال تحویل‌دهی هستند، ظرفیت تامین شبکه آب شهرستان با ۲ شهر و ۴۵ روستا  از طریق ۴ حلقه چاه و ۶ رشته قنات است که جمعیت روستایی و شهری ۷۰ هزار نفری را تحت پوشش قرار داده است.

پاکروان بیان کرد: حدود ۲۰۰ کلیومتر خط انتقال آب در همه روستاها و شهرهای طرقبه شاندیز داریم، ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع در شهر و روستاها بوده که ۲۸ هزار متر مکعب مخزن داریم که ۸ هزار متر مکعب آن در سطح روستاها و باقی در شهر است.

 مدیر آبفای طرقبه شاندیز اظهار کرد: حدود ۴۰ هزار مشترک داریم که در شهر و روستاهای طرقبه شاندیز تحت پوشش است، با آحاد مشترکین حدود ۵۰ هزار  مشترک است و حدود ۷ هزار مشترک فاضلاب در سطح شهر و روستا تحت پوشش داریم که عمدتا مشترکین فاضلاب در طرقبه و شاندیز است.

وی با اشاره به دبی استحصال مجاز آب از چاه‌های طرقبه شاندیز، تاکید کرد: ما از ۴۰ حلقه چاهی که داریم ۴۴۰ لیتر در ثانیه حق برداشت داریم که در حال حاضر حدود ۶۰ لیتر کمبود آب داریم، از ابتدای سال با یکپارچه سازی، اوج مشکلات این طرح در روز عید فطر سال جاری بود که کلیه روستاها و حتی در شهر هم مقداری کمبود آب را داشتیم، دلیل این کمبود آب در روستاها، گردشگری بودن منطقه بود و بعد از آزاد شدن رفت وآمدها به دلیل کرونا، جمعیت خیلی زیادی به روستاهای شهرستان هجوم آوردند که سبب شد ما در روستاها با کمبود و افت فشار آب مواجه شدیم.

پاکروان به اقدامات انجام شده از ابتدای سال  در راستای تامین آب پایدار روستاها اشاره و اظهار کرد: در مجتمع‌های آبرسانی شهید بارانی، چاهشک، ویرانی، گراخک ابرده و روستاهای نقندر، مجد، اردمه و تجر اقدامات خوبی انجام شده، در مجتمع شهید بارانی که مشتمل بر ۸ روستای صفی آباد، فیانی، حسین آباد جردک، درخت بید و کلاته عبدل است بهسازی چاه آب شرب را در دستور کار قرار داده، قدرت چاه آب را از ۴۵ کیلو وات به ۵۵ کیلو وات افزایش دادیم و این افزایش قدرت سبب شد که حدود ۶ لیتر در ثانیه به توان تولید آب اضافه کنیم.

مدیر آبفای طرقبه شاندیز افزود: در مجتمع ویرانی، چاه آب بهسازی شد و تجهیزات و تاسیسات آن انجام شد و برداشت از ۱۸ لیتر آب به ۲۴ لیتر افزایش پیدا کرد، در روستای حصار سرخ هم پمپ سوخته تعویض شد و شبکه آب حصار سرخ به شاندیز انتقال داده شد.

وی با اشاره مجتمع آبرسانی کوثر که از مجتمع‌های بزرگ است، اظهار کرد: روستاهای گراخک، ابرده، ابرده سفلی و علیا، ساقچک و ابراهیم آباد را آبرسانی می‌کند، پمپ چاه شماره یک و پمپ بین راهی مجتمع، پمپ روستای ابراهیم آباد تعویض شد و چاه شماره ۲ شاندیز را به این مجتمع ارتباط دادیم، حدود یک هزار و ۵۰۰ متر اصلاح و توسعه انجام دادیم و در انتقال آب چاه شماره ۲ شاندیز به مجتمع آبرسانی کوثر با لوله ۹۰ کار شده و حدود ۵۰۰ متر اصلاح شبکه در روستای ابرده انجام شده و همچنین در این روستا چاه چشمه «بازه قنبر، چاه مسجد جامع»  را بهسازی کردیم، با حضور و نظارت کارشناسان بهداشت و کارشناسان اداره به شبکه آب روستای ابرده وصل کردیم که در حال حاضر مردم از آن استفاده می‌کنند، اعتبارات هزینه شده در ۳ ماهه در روستاها حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

 پاکروان افزود: اعتبارات هزینه شده در شرایطی بوده که از بهمن ماه ۹۸ امکان قبض دادن به مردم نداشتیم به دلیل انتخابات و شیوع کرونا، در روستاهای نقندر، مجد، اردمه و تجر هم پمپ‌های آب سوخته را تعویض کردیم تا در تامین آب مردم مصرفی مشکلی پیش نیاید.

وی با اشاره به وضعیت آب در محله حصار اشاره و بیان کرد: سال ۹۷ شبکه آبرسانی محله حصار  را تحویل گرفتین که در آن زمان هم مشکل کمبود آب در این محله وجود داشت، با یک اقدام جهادی آب طرقبه را به حصار و صل کردیم، همزمان چاه آب حصار هم بازسازی شد، به ما اعلام شده که بعضی از کوچه های حصار با کمبود آب مواجه هستند از جمله حصار ۱۸، و ۵ که ما نیز این موارد را به استانداری اعلام کردیم و در دستور کار قرار گرفته تا اصلاح شبکه آبرسانی انجام شود، مخزن ذخیره در حصار باید افزایش پیدا کند که این مورد جزو برنامه های ما است، احداث ۴ کیلومتر خط انتقال و احداث مخزن برای این محله از برنامه‌های سال جاری آبفای طرقبه شاندیز است که قرار است از مخزن کمربندی خط لوله مستقیم برای محله حصار کشیده شود.

 مدیر آبفای طرقبه شاندیز به روستای تاریخی کنگ اشاره و بیان کرد: شبکه آبرسانی این روستا هنوز تحویل آبفای شهرستان نشده است، ولی تعمیرات و بهسازی  مخزن ۴۰۰ متر مکعبی آن در دستور کار قرار گرفته و حدود ۵۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز آن،  ۵۰ درصد آن توسط مردم و ۵۰ درصد نیز   توسط آبفای شهرستان تامین شده، ۱۰۰۰ متر اصلاح شبکه در روستای کنگ داریم که این مورد هم با همکاری و همیاری مردم انجام می شود، این درحالی است هنوز شبکه آب این روستا تحویل آبفای شهرستان نشده، ۴۰۰ متر خط انتقال لوله فولادی به کنگ فرستادیم و از مردم کنگ خواستیم که حفاری محل لوله‌ها را انجام دهند تا باقی اقدامات نیز انجام شود.

وی افزود: ۱۰۰۰ متر لوله پلی اثیر هم به این روستا  فرستادیم که همزمان با شرکت گاز که  در حال خدمات‌دهی است، این لوله‌ها هم جایگذاری شود تا هزینه کمی برای مردم داشته باشد، اگر مردم پای کار باشند تا پروژه‌ها سریع‌تر انجام شود.

مدیر آبفای طرقبه شاندیز گغت: مخزن روستای کنگ در سال ۱۳۸۵ توسط آب و فاضلاب روستایی احداث شده، ولی متاسفانه رها شده و مردم هم استقبال نکردند و این امر سبب خرابی مخزن شده که هزینه ای بالغ بر ۵۰ میلیون تومان برای تعمیر آن لازم است.

پاکروان ادامه داد: در روستای تجر نیز حدود ۲۷۰۰ متر لوله در اختیار آنان قرار گرفته و تا باهمکاری آنها و نظارت آبفای شهرستان کار انجام می شود که در روستای مجد به طور کامل اصلاح شبکه انجام شده و استانداردسازی انشعابات انجام شده که در قبل از  هفته دولت یا در هفته دولت تحویل‌گیری می‌شود.

وی اضافه کرد: در روستای چاهشک شاندیز 4 هزار  مشترک داریم با ۳۰۰ لیتر آب ذخیره که بین  ۲۰ تا ۲۵ لیتر آب به شبکه تزریق کردیم، ولی ما در چاهشک با کمبود مخزن مواجه هستیم و برای حل این مشکل، مخزن ۴ هزار متر مکعبی  را که در ویلاشهر در حال ساخت است که با ساخت این مخزن مشکل آب چاهشک حل می‌شود.

 مدیر آبفای طرقبه شاندیز متذکر شد: در ویرانی نیز ما ۲۵ لیتر آب داریم با ۲ روستای چاه خاصه و ویرانی با مخزن  ۵۰۰ متر مکعب و ۳۰۰ مشترک، ما دستگاه‌ها را به سیستم های پیشرفته و هوشمند مجهز کردیم که به زودی روستاها هم تحت پوشش قرار می‌گیرد، در این روش وقتی مخزن پرآب می‌شود، چاه به طور خودکار از مدار خارج می‌شود.

پاکروان اظهار کرد: احداث و ساخت  مخزن ذخیره، راه حل مشکل کمبود آب در این منطقه است، برای انشعابات چه در شهر و چه روستاهای شهرستان تنها ۲ طبقه را متعهد هستیم و فقط ۲ طبقه آبرسانی می‌شود، چون اگر بخواهیم فشار آب را در شبکه‌ها زیاد کنیم، احتمال آسیب رسیدن و خرابی  وسایلی از جمله آبگرمکن و لوله‌های منازل است.

وی تاکید کرد: ما در شبکه آب زیاد داریم و امسال نسبت به سال گذشته یک چاه اضافه به شبکه تزریق شده،  اگر مردم ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف آب رعایت کنند و مدیریت مصرف داشته باشند در تابستان با مشکل کم آبی روبه رو نمی‌شویم، بیشتر مشکلات آبرسانی در شهرستان ما مربوط به باغ ویلاهای موجود در سطح شهر و روستاهای شهرستان است که توقعات و انتظارات بالایی دارند، به باغ ویلاها اعلام کردیم که دوشنبه و چهارشنبه‌ها فقط آب دارند و روزهای پنجشنبه و جمعه آب برای این باغ ویلاها قطع است.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول