اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

سینما را چه کسی آتش ‌زد؟/ نوجوانان با جنایات پهلوی آشنا می‌شوند

«تونل سوم» نوشته فاطمه الیاسی از جمله رمان‌های راه یافته به مرحله نهایی جایزه داستان انقلاب است٬ که می‌کوشد تا با بیانی داستانی و دراماتیک، نوجوانان را با گوشه‌ای از جنایات رژیم پهلوی آشنا کند.

سینما را چه کسی آتش ‌زد؟/ نوجوانان با جنایات پهلوی آشنا می‌شوند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، چند سالی‌ است که بازنمایی جنایات رژیم پهلوی و مقابله با تحریف تاریخ مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است. در همین راستا نشر شهید کاظمی رمان نوجوان «تونل سوم» نوشته فاطمه الیاسی را به بازار نشر عرضه کرد.

این اثر که از جمله رمان‌های راه یافته به مرحله نهایی جایزه داستان انقلاب است٬ می‌کوشد تا با بیانی داستانی و دراماتیک نوجوانان را با گوشه‌ای از جنایات رژیم پهلوی آشنا کند.

داستان «تونل سوم» در کرمانشاه سال ۵۷ می‌گذرد و پر از کشمکش‌های جذاب و خواندنی برای نوجوانان است. این اثر که در درونمایه خود، نگاهی به مقوله استقلال و خودباوری دارد٬ مخاطب نوجوان را به دل مدارس سال ۵۷ برده و امکان همزاد پنداری و تجربه زیست خیالی در آن فضا را به او می‌دهد.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم:

«توی نور ماه کوچه و خیابان‎ها را طی کردند و به سینما رسیدند، یک ساختمان دو طبقه‎ی لوکس. طبقه‎ اولش سینما بود و طبقه پایینش که شبیه زیرزمین بود، کاباره. نمای جلوی سینما سراسر شیشه بود.
خیابان خلوت بود و جز چند عابر کسی دیده نمی‎شد. با جعبه‎های توی دستشان ساختمان را دور زدند و به پشت آن رسیدند. وحید جعبه‎اش را گذاشت روی زمین. جوراب نازک زنانه‎ای که از خانه برداشته بود را روی سرش کشید و گفت: «من میرم بالا، تو جعبه‏‌ها رو بده من بگیرم بعد خودت بیا.»

امین به ارتفاع ساختمان نگاه کرد و گفت: «می‌تونیم تا اون بالا بریم، اونم با این همه سوسک و موش؟ نیفتیم بیایم پایین؟!»

وحید که پنجه‎ دستش را در شکاف دیوار فرو کرده بود، گفت: «اون بالا چیه؟ اینجا یه دریچه هست.» و خودش را بالا کشید. امین هم جورابی که از وحید گرفته بود را روی سرش کشید. جعبه‎ها را به او داد و رفت بالا. پرده را کنار زدند و از روی سن پایین آمدند.

وحید گفت: «تو برو یه سر و گوشی آب بده.» امین رفت بیرون و بعد از چند دقیقه برگشت: «کسی بیرون نیست. فقط باید یه جوری رد شیم که نگهبان ما رو نبینه.» جعبه‎اش را برداشت و جلوتر رفت.

از پشت صندلی نگهبان رد شدند و پشت ستون ایستادند. صدای موزیک داشت کرشان می‎کرد. سرشان را به شیشه چسباندند و از نورگیر به پایین نگاه کردند. وحید داشت حالش بد می‎شد. بوی خاک اره و عرق قاطی شده بود و زیر دلش میزد. چشم‎های هر دوشان از تعجب گرد شده بود. زن و مرد قاطی هم می‎رقصیدند و می‎خندیدند. شکل و قیافه زن‎ها وحید را یاد فیلمی می‎انداخت که با آقا مدیر در سینما دیده بود.

آرام به امین گفت: «الآن حالشونو می‌گیریم!» و دستگیره را بالا کشید و دریچه نورگیر را باز کرد.

به امین اشاره کرد موش‎ها را رها کند. خودش هم جعبه‎ سوسک‎ها را وسط جمعیت خالی کرد و ایستاد تا نتیجه‎ یک روز زحمتش را ببیند.»

«تونل سوم» نوشته فاطمه الیاسی با ۱۷۳ صفحه از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول