اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

ادعای جدید آمریکا علیه چین برای شرکت در مذاکرات کنترل تسلیحات

نماینده ویژه آمریکا در امور کنترل تسلیحات مدعی شده پکن وظیفه دارد برای جایگزین کردن پیمان «استارت جدید» به مسکو و واشنگتن بپیوندد.

ادعای جدید آمریکا علیه چین برای شرکت در مذاکرات کنترل تسلیحات

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، «مارشال بلینگزلی»، نماینده ویژه آمریکا در امور کنترل تسلیحات امروز (سه‌شنبه) بعد از برگزاری مذاکرات با روسیه در وین، پکن را به شرکت در مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای ملزم کرد. 

بلینگزلی در جمع خبرنگاران ادعا کرد: «آنها (چین) یک وظیفه دارند تا با حسن نیت با ما و روس‌ها مذاکره کنند.» 

وی همچنین مدعی شد که چین نه تنها جلوی آمریکا و روسیه بلکه در مقابل تمام دنیا ایستادگی کرده است. 

نماینده ویژه آمریکا در وین گفت دور دیگری از مذاکرات می‌‌تواند در اواخر ماه جولای برگزار شود. 

وی با غیر‌محتمل ندانستن تمدید توافق دوجانبه بین واشنگتن و روسیه مدعی شد که این مذاکرات نیز می‌تواند بار دیگر به واشنگتن و مسکو محدود شود. 

وی گفت: «فدراسیون روسیه با تقاضای من برای فشار بر چین به منظور پیوستن (این کشور) به عنوان یک طرف مسئول به این مذاکرات، موافقت نکرد. اما آنها همچنین مخالف پیوستن چین (به این مذاکرات) نیستند.» 

وی همچنین افزود که امیدوار است فشار‌های بین‌المللی بیشتری بر پکن در این زمینه وارد شود. 

روز گذشته (دوشنبه)، هیئت نمایندگانی از روسیه و آمریکا در وین برای مذاکرات در مورد پیمان «استارت جدید»، با یکدیگر دیدار کردند. 

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد، اجازه دارند حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای را داشته باشند؛ که این تعداد حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال ۲۰۰۲ است. 

وزارت خارجه آمریکا گفته بود که این کشور یک دعوت‌نامه بدون محدودیت زمانی را برای جمهوری‌ خلق چین به منظور پیوستن این کشور به این مذاکرات ارائه کرده و نیاز این سه کشور به دنبال کردن مذاکرات کنترل تسلیحات با حسن نیت توسط این سه کشور را به روشنی بیان کرده است. 

دونالد ترامپ نیز پیش از این بارها از چین خواسته است که به مذاکرات آمریکا و روسیه در خصوص توافق کنترل تسلیحات اتمیِ جایگزین پیمان استارت جدید بپیوندد اما دولت چین نپذیرفته است. 

طبق تخمین‌هایی در حال حاضر اندوخته چین 320 کلاهک هسته‌ای است که این تعداد، کمتر از یک بیستم زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه و آمریکاست.  

سخنگوی وزارت خارجه چین اوایل ماه ژوئن گفت: «زمان برای چین به منظور مشارکت در مذاکرات خلع سلاح اتمی هنوز مساعد نیست.»  

مقام‌های دولت ترامپ گفته‌اند آنها توافقنامه گسترده‌تری می‌خواهند تا سلاح‌های غیراستراتژیک را نیز پوشش دهد و حتی راستی‌آزمایی دقیقی داشته باشد و همچنین چینی‌ها نیز در آن مشارکت کنند. چنین تغییراتی اگر سال‌ها طول نکشد، ماه‌ها زمان نیاز دارد. 

پیمان «استارت جدید» در سال ۲۰۱۰ توسط «دیمیتری مدودوف» رئیس‌جمهور وقت روسیه و «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت  آمریکا به امضا رسید. در حال حاضر این توافقنامه تنها عامل کنترل تسلیحات بین دو کشور است که هنوز لازم الاجراست. این توافق در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و تاکنون واشنگتن تمایلی به تمدید آن نشان نداده است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول