اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

«لارک» گنجی در دل تنگه هرمز/ مسکونی‌سازی جزایر، امنیتی پایدار در خلیج فارس+فیلم و عکس

مسکونی‌سازی جزایر را می‌توان از مهم‌ترین پایه‌های تقویت امنیت پایدار خلیج فارس برشمرد و از این رو جزیره راهبردی لارک در تنگه هرمز با یک هزار میلیارد ریال پرشتاب بر ریل توسعه قرار گرفته است.

«لارک» گنجی در دل تنگه هرمز/ مسکونی‌سازی جزایر، امنیتی پایدار در خلیج فارس+فیلم و عکس

خبرگزاری فارس - قشم، مجتبی نوزرنژاد: «لارک»، جزیره‌ای برخاسته از کوه‌های آتشفشانی مخروطی شکل در تنگه راهبردی هرمز است. این جزیره با حدود ۷۷ کیلومترمربع مساحت، ۱۱۵ خانوار را در خود جای داده است.

لارک به لحاظ تقسیمات کشوری به عنوان یکی از روستاهای بخش مرکزی جزیره قشم مطرح است که فاصله آن با قشم ۱۶ کیلومتر و با مرکز استان هرمزگان ۳۱ کیلومتر بوده و بلندترین قله آن نیز ۱۳۸ متر ارتفاع دارد.

مردم محلی آن به گویشی خاص به نام «کُمزاری» صحبت می‌کنند و البته بر زبان بندری و فارسی نیز تسلط دارند؛ همچنین برخی از آنان زبان عربی را نیز به خوبی صحبت می‌کنند. متاسفانه امروزه اصالت این گویش دستخوش تغییراتی شده و عده‌ای از بومیان نگران به فراموشی سپرده شدن آن در نسل‌های آینده هستند.

آب و برق در این جزیره رایگان است و در سال‌های اخیر روند توسعه در این جزیره شتاب قابل توجهی به خود گرفته است. از این رو برای بررسی وضعیت توسعه و مشکلات اهالی این جزیره استراتژیک عازم سفری یک روزه به این جزیره شدیم.

مهمان‌نوازی و خون گرمی لارک‌نشینان نخستین خصیصه‌ای است که پس سکوت و طبیعت بکر آن توجه هر میهمانی را به خود جلب می‌کند. مردمی قدرشناس که روند توسعه جزیره سبب افزایش امید و خودباوری آنان شده است.

حل ۳۰ مشکل اساسی لارک در کمتر از ۳ سال

محمد ماهیگیر، دهیار جزیره لارک در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: این جزیره تا ۲ سال قبل دارای ۳۰ مشل اساسی بود که با همت مسوولان تعدادی از مشکلات برطرف شده و تعدادی نیز با پروژه‌های در حال اجرا در آینده‌ای نزدیک برطرف می‌شود.

وی افزود: تانکر آبرسانی دامداران، بهسازی مدرسه و انجام فاز نخست لایروبی اسکله از جمله پروژه‌های خاتمه یافته به شمار می‌رود.

دهیار لارک تصریح کرد: پروژه‌های زیرساختی در حال اجرا شامل فاز ۲ لایروبی اسکله، احداث رینگ دور جزیره، توسعه شبکه آب و برق و ادامه طرح هادی روستایی است.

وی ادامه داد: در حوزه گردشگری نیز در کنار ۲ کمپ گردشگری دهیاری لارک، تعدادی خانه‌ بوم‌گردی توسط اهالی احداث شده و شماری دیگر نیز در حال احداث هستند.

دهیار لارک خاطرنشان کرد: طرح‌های توسعه جزیره لارک با مشارکت استانداری هرمزگان، بنیاد علوی و مجموعه فرمانداری قشم در حال انجام هستند.

توام با روند توسعه جزیره لارک و پیشرفت‌های قابل توجهی که طی ۲ سال اخیر در این جزیره به وقوع پیوشته است، اهالی آن با مشکلاتی نیز مواجه هستند که حضور یک خبرنگار در جزیره را برای بیان آن مغتنم شمرده تقاضای انعکاس برای تسریع در حل آن را دارند.

 

 

فقدان سوخت و مجوز صید چالش لارک‌نشینان

از مهمترین مشکلات لارک‌نشیان که تقریبا تمامی آنان به شغل صیادی مشغول بوده و از دامان گسترده خلیج تا ابد فارس کسب رزق می‌کنند، «سوخت» است. یکی از صیادان این جزیره می‌گوید برای تامین سوخت قایق‌هایمان باید به جزیره قشم مراجعه کنیم.

وی افزود: بُعد مسافت سبب شده رفتن به قشم برای هر بار سوخت‌گیری برایمان مقدور نباشد و به تبع آن مجبور باشیم در هر بار مراجعه چندین گالن را برای ذخیره با خود ببریم که خطرات عدیده‌ای را برایمان ایجاد می‌کند.

این صیاد تصریح کرد: علاوه بر این خطرات گاهی اشتباها به جرم قاچاق سوخت قایق‌هایمان توقیف می‌شود و مجبور هستیم برای ترخیص آن چند روز معطل بمانیم.

صیاد دیگری با ۳۰ سال سابقه صیادی می‌گوید: اکثر لارک‌نشینان صیاد هستند و نداشتن مجوز صید یکی از عمده مشکلات ما صیادان است.

وی با بیان اینکه مناطق محروم برای دریافت مجوز صید سهمیه دارند و مسوولان باید رسیدگی کنند، تصریح کرد: به چندین ارگان مراجعه کرده‌ایم اما می‌گویند باید از تهران اعلام شود و سهمیه دریافت کنیم.

 

 

میراث لارک‌نشینان، طعمه‌ی‌ موریانه‌ها

عبدالله ماهیگیر معروف به «عبدالجبار» که خاطراتش با قلعه پرتغالی‌های این جزیره گره خورده و دغدغه حراست از آن را دارد مشتاقانه ما را به ورودی این قلعه راهنمایی می‌کند.

وی اظهار داشت: از مسوولان بابت سنگفرش کردن و زیباسازی اطراف قلعه سپاسگزاریم اما استحکام و احیای آن کاری صورت نگرفته است.

عبدالجبار افزود: یک بار آمدند و چوب‌هایی را برای استحکام قلعه کار گذاشتند که برای حفظ قلعه از تخریب کارایی ندارد و همان را هم موریانه از بین برده است.

وی تصریح کرد: پیش از شیوع کرونا این جزیره گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و با وجود علاقه آنان بازدید از قلعه به علت خطرات احتمالی برایشان مقدور نبوده و احیای این قلعه می‌تواند در جذب بیشتر گردشگر تاثیر بسزایی داشته باشد.

عبدالجبار ادامه داد: اینکه اطراف قلعه زیباسازی شده خوب است اما اصل خود قلعه است که باید مرمت شود چون یک اثر تاریخی است و بنای آن از تمامی قلعه‌های جزایر خلیج فارس تا کنون سالم‌تر مانده است.

وی اضافه کرد: در سنوات گذشته ۲ عدد توپ جنگی قدیمی در قلعه وجود داشت که متاسفانه آن‌ها را از جزیره خارج کرده‌اند و تنها توپ ناقص را در درب قلعه رها کرده‌اند.

این شهروند لارکی بیان کرد: از مسوولان بویژه میراث فرهنگی خواهشمندیم برای احیای قلعه کاری کنند چرا که وضعیت موجود هم برای بومیان و هم برای گردشگران خطرناک است.

عبدالجبار همچون راهنمایی کارکشته بخش‌های مختلف قلعه از جمله انبار آذوقه، استراحتگاه، دژهای نگهبانی و اتاق‌های مختلف را با توضیحاتی مفصل نشان‌مان می‌دهد و ما را در تاریخ کهن این جزیره غرق می‌کند.

از قلعه که خارج می‌شویم از یاری قدیمی که امروزه مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته برایمان سخن می‌گوید. مشتاقانه برای دیدن این یار که عبدالجبار را دل نگران کردهبا او همراه می‌شویم. حدود ۶۰ متری آن طرف‌تر به یک چاه می‌رسیم! بله، این همان یار عبدالجبار است.

وی گفت: این چاه قلعه است و ما حدود ۴۵ تا ۵۰ سال پیش در دوران کودکی خود به همراه بزرگترها آن را برای استفاده تمیز می‌کردیم.

عبدالجبار با گلایه از عدم همکاری اهالی با بهره‌مندی از آب لوله‌کشی می‌گوید: قدیمی‌ها فوت شده‌اند و امروزه کسی برای تمیز کردن چاه همکاری نمی‌کند و آن هنگام که با کمبود آب مواجه شوند بار دیگر به ارزش این چاه و آب گوارای آن پی خواهند برد.

 

 

جذب توریسم بین‌المللی با معرفی ظرفیت‌ جزایر

فرماندار شهرستان قشم نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: جزیره لارک مورد توجه جدی دولت است و با پیگیری‌های مستمر استاندار هرمزگان گام‌های بلندی در توسعه پایدار و رفع محرومیت از لارک برداشته شده است.

علیرضا نصری افزود: اقدامات زیرساختی از جمله احداث رینگ دور جزیره به طول ۲۳ کیلومتر در لارک شروع شده که زیرسازی آن خاتمه یافته و فاز بعدی عملیات در حال اجرا می‌باشد.

وی ادامه داد: در حوزه زیرساخت‌های گردشگری نیز ۲ مجموعه گردشگری احداث شده و لایروبی فاز نخست اسکله به عنوان یک زیرساخت اساسی و نیاز مهم مردم با مشارکت نیروی دریایی سپاه سال گذشته به پایان رسید و مرحله دوم کار در سال جاری شروع شده است.

فرماندار شهرستان قشم اضافه کرد: در بهسازی روستایی نیز بهسازی کوچه‌ها و معابر انجام شده و بخش اندک باقی مانده نیز با پیشرفت فیزیکی قابل قبولی در حال انجام می‌باشد.

نصری از ایجاد زمین چمن مصنوعی، مرمت سالن ورزشی و بهسازی درمانگاه لارک به عنوان دیگر اقدامات زیربنایی یاد کرد و گفت: احداث یک پارک در لارک انجام و پارک دوم نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: از دیگر نیازهای مردم جزیره لارک بحث سوخت بوده که مجوزی برای احداث جایگاه به بخش خصوصی از بومیان جزیره لارک داده شده و مرمت آثار باستانی نیز در دستور کار میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان قرار دارد.

فرماندار شهرستان قشم خاطرنشان کرد: در مجموع قدم‌های اساسی در بحث توسعه لارک برداشته شده و می‌بایست با معرفی بیش از پیش آن به مردم اقصی نقاط کشور، بستر جذب گردشگر در سطح ملی و بین‌المللی نیز فراهم شود.

 

 

اجرای ۱۰ طرح با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در لارک/ نیاز ۲۰ سال جزیره تامین می‌شود

استاندار هرمزگان نیز اظهار داشت: پروژه‌های زیرساختی قابل قبولی در جزیره لارک در حال انجام است که لارک را از شرایط قبل خارج می‌کند.

فریدون همتی تصریح کرد: احداث مسیر پیاده رو، دوچرخه سواری، جاده و نور به صورت رینگ کامل دور جزیره ، ایجاد کمپ‌های اقامتی، پروژه توسعه حوضچه اسکله روستای لارک و لایروبی آن که توسط نیروی دریایی سپاه در حال انجام است نیاز ۲۰ الی ۳۰ سال آینده لارک را پاسخگو خواهد بود.

وی بیان کرد: مجموعا بیش از ۱۰ طرح با افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در لارک در حال اجرا است که آینده‌ای بسیار روشن را برای آن رقم خواهد زد.

استاندار هرمزگان افزود: روند توسعه لارک از سال قبل آغاز شده و بنا داشتیم آن را به عنوان یک منطقه گردشگری بکر در کنار سایر جزایر تبلیغ کنیم که با شیوع کرونا  مواجه شدیم و پس از شکست آن برنامه‌ها را از سر خواهیم گرفت.

همتی ادامه داد: همکاری مطلوبی بین استانداری، دستگاه‌های اجرای و نیروی دریایی سپاه در تمامی عرصه‌ها بویژه مسکونی‌سازی جزایر وجود دارد و در همین راستا طرح ایجاد سکونتگاه در لارک، تنب بزرگ، سیری و بوموسی در حال مطالعه است.

وی با بیان اینکه جزایر چهارده‌گانه خلیج فارس از توجه ویژه‌ای برخوردار هستند، گفت: این جزایر باید در خدمت مردم هرمزگان و کشور قرار بگیرد و نقشی را در اقتصاد و گردشگری ایفا کند که در همین راستا باید زیرساخت‌ها ایجاد و معرفی لازم صورت پذیرد.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد از جمعیت کشورهای دارای دریا در سواحل آن مستقر هستند در حالی که این رقم برای ما کمتر از ۲۰ درصد است و توجه به آن آینده‌ای روتن را بویژه در ۲ هزار ۴۰۰ کیلومتر سواحل هرمزگان رقم خواهد زد.

 

 

مسکونی‌سازی جزایر، اساس تقویت امنیت پایدار خلیج فارس

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی سپاه نیز اظهار داشت: یکی از موضوعات و مشکلات اساسی در بحث جزایر، محرومیتی است که از سنوات گذشته بر جای مانده است.

سردار مرتضی زارع تصریح کرد: با روند توسعه موجود قطعا این محرومیت از جزایر رخت برخواهد بست و مردم این جزایر هویت اصلی خود را بازیافته و امید به زندگی در آنان تقویت می‌شود.

وی افزود: ظرفیت‌های ایجاد شده در جزیره لارک علاوه بر رفع محرومیت، اشتغال را نیز ایجاد کرده و توجه به این مولفه که ما یک کشور دریایی هستیم و امروزه توسعه در دریاها است باید تقویت شود.

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه بهره‌برداری از نعمت دریا می‌تواند در ابعاد مختلف توسعه نقشی اساسی داشته باشد، تصریح کرد: امروز که ملت ایران از سوی استکابار جهانی در محاصره شدید اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، از طریق دریا و اقتصاد دریا است که توانسته‌ایم با تحریم‌ها مقابله کنیم.

زارع تاکید کرد: طبیعتا هر چقدر بتوانیم مسکونی‌سازی در جزایر را تقویت کنیم امنیت پایدار را نیز میتوان ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی سپاه آمادگی دارد در تمامی پروژه‌هایی که در راستای توسعه جزایر است با تمام آنچه در توان دارد مشارکت کند تا مردم هرمزگان بویژه جزایر شاهد شکوفایی استعدادهای نهفته در این مناطق باشند.

 

 

«توسعه»، تیغه‌ای ۲ لبه

ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و میراث کهن جزیره لارک از جمله مهمترین مولفه‌هایی به شمار می‌روند که باید مراقبت لازم از آن به عمل آید تا نه تنها از گزند چرخ‌ دنده‌های توسعه مصون بمانند بکله به عنوان اهرمی محرک و شتاب دهنده در خدمت توسعه جزیره قرار بگیرد.

از این رو توسعه و تقویت مسکونی‌سازی جزایر خلیج فارس بویژه با اهداف گردشگری پیش از هر اقدامی نیازمند بررسی‌های جامعه‌شناختی و تدوین الگوی بومی توسعه است که فرهنگ و ارزش‌های بومیان را زیربنای توسعه پایدار قرار دهد.

 تعامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دستگاه‌های اجرایی، توجه به گردشگری حلال و استفاده حداکثری از بومیان در پایه‌گذاری و پیشبرد روند توسعه نویدبخش آینده‌ای روشن برای جزیره لارک است.




انتهای پیام/۸۸۰۵۰/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول