اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

فارس من| دو کمپین مخالف، برای یک موضوع: چرا شرکت «تلفیق هنر» پلمب شد؟

مخاطبان فارس با ثبت کمپینی در سامانه «فارس من» خواستار حمایت از شرکت «تلفیق هنر» شدند.

فارس من| دو کمپین مخالف، برای یک موضوع: چرا شرکت «تلفیق هنر» پلمب شد؟

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من»، سوژه‌ای را با عنوان «معیشت هزاران جوان با مخاطره جدی روبه‌روست» ثبت‌ کردند و عنوان کردند: «ما عداه‌ای بازارساز هستیم که با همکاری شرکت «تلفیق هنر»، در طول سنوات گذشته کوشش کرده‌ایم بدون بهره‌مندی از هیچ حمایت دولتی و صرفاً با تکیه به خواص بی‌نظیر کالاهای صددرصد ملی صنایع دستی، شبکه توزیع سراسری و بین‌المللی سالم و اخلاق‌محوری را برای صنایع دستی ارجمند کشور ایجاد کنیم که اتفاقاً افزایش چشمگیر آمارها در تولید و فروش صنایع دستی نیز موید این منظور بوده است که همین امر باعث بیداری این هنر و صنعت شده است و در این مسیر با توجه به شرایط ظالمانه تحریم‌های همه جانبه و نیز ضرورت ایجاد اشتغال،جوانان برومند فراوانی از سراسر میهن پهناور اسلامی با سرمایه‌های بسیار اندک و با امید برای ساختن فردایی بهتر کنار این سفره پربرکت جمع شدند و این امیدواری منجر به ایجاد بازارهای جهانی شده است و افق‌های بسیار امیدوار کننده‌تری را نیز برای این بازار سازها متصور هستیم.

متاسفانه اقدام ما مورد بی‌مهری قرار گرفته و اختلال در سایت این شرکت فعالیت‌های مجدانه و معیشت و رزق بیش از ۷۰۰ هزار جوان برومند سراسر کشور ایران اسلامی را با مخاطره جدی روبه‌رو کرده است، ما همچنان مصرانه بر این باوریم که حمایت دلسوزانه مسؤولان ذیربط می‌تواند به جای انتشار فضای یاس و سرخوردگی، امید افزا باشد».

* تعطیلی سایت شرکت تلفیق هنر و دلیل آن

اوایل اردیبهشت سال گذشته سایت شرکت «تلفیق هنر» فیلتر شد؛ جواد جاویدنیا معاون وقت امور فضای مجازی دادستان کل کشور 7 اردیبهشت در این خصوص گفت: پایگاه اینترنتی شرکت تلفیق هنر به دلیل نداشتن مجوز بازاریابی شبکه‌ای و فقدان جواز کسب مربوط از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، با اعمال مواد ۲۷ و ۸۷ قانون نظام صنفی فیلتر شد؛ مدیر این شرکت بازاریابی اینترنتی که هیچ‌گونه مجوز فعالیتی دریافت نکرده بود با مراجعه به معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور ادعاهایی را در خصوص نحوه کار خود مطرح کرده و از سویی هم اعلام کرده، حاضر است با پذیرش شرایط قانونی، مجوز بازاریابی شبکه‌ای را دریافت کند».

وی در پاسخ به ادعاهای مطرح شده از سوی مدیر این شرکت بازاریابی اینترنتی هم بیان داشت: «بررسی تخصصی لازم در این خصوص انجام خواهد گرفت و در صورت احراز صحت ادعاهای مطرح شده و از سویی انجام تغییرات لازم در پلن بازاریابی و ارائه تضمین‌های لازم قانونی همانند سایر شرکت‌های فعال در این زمینه، حمایت لازم برای صدور مجوز این شرکت به عمل خواهد آمد اما چنانچه خلاف ادعاهای مطرح شده در بررسی‌های ما اثبات شود، فیلترینگ سایت مذکور رفع نخواهد شد و پرونده مطرح شده نیز روند قانونی خود را طی خواهد کرد».

جاویدنیا هشداری به اعضای این شرکت بازاریابی داد و در این زمینه گفت: «اعضای این شرکت اعم از تولیدکنندگان و بازاریابان تا تعیین تکلیف نهایی شرکت و مشخص شدن وضعیت از ادامه فعالیت خودداری کنند؛ ما نیز تلاش خواهیم کرد تا هر چه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود و از سوی دیگر نباید فراموش شود که مسؤولیت فعالیت بدون مجوز گذشته و احتمالی بر عهده مدیران شرکت و لیدرهای اصلی آن خواهد بود».

وی در مورد مصوبه شورای عالی امنیت ملی هم گفت: «به دنبال افزایش فعالیت شرکت‌های هرمی، شورای عالی امنیت ملی در یکی از جلسات مربوط مصوب کرد که نمونه‌های داخلی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای با نظارت‌های لازم ایجاد شود؛بنابراین هرگونه فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه‌ای بدون مجوز کمیته نظارت ممنوع و با عاملان آن در چارچوب قانون برخورد خواهد شد».

خرداد سال گذشته خبر «دستگیری 2 نفر از سرشاخه‌های شرکت تلفیق هنر در اراک» منتشر شد و دو روز بعد، شرکت تلفیق هنر، طی جوابیه‌ای عنوان کرد «این شرکت مبتنی با رعایت قوانین و با هدف حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی و گسترش تولید و صادرات این کالای ملی از اواسط سال 95 با موضوع بازاریابی شبکه ای ( طبق مصوبه آیین نامه موضوع ماده 87 قانون نظام صنفی) با شماره ٤٩٨٦٣٤ به ثبت رسیده است و فعالیت خود را از ابتدای سال 96 آغاز کرده است». 

تفاوت عملکرد شرکت‌های هرمی و بازار‌یابی شبکه‌ای

روایت شرکت های هرمی و فعالیت آنها، روایت امروز و دیروز نیست بلکه از چندین سال پیش، موضوع شرکت های هرمی و اغفال مردم و خانواده ها، مطرح است؛ شرکت هایی که بدون مجوز سر از جمع دوستان و خانواده در می آورند. از دوستی ها و ارتباطات خانوادگی سود می جویند و پس انداز های هر فرد را ماهرانه به کیسه خودشان می ریزند.

احتمالا شما هم با این گروه ها آشنا شده اید هر کدام یک نام و یک کالایی دارند؛ گاهی طلا، گاهی سکه، گاهی الماس، گاهی کالا و .... اما نکته مشترک همه آنها این است که باید فردی که قرابت دوستی دارید را بدون آنکه مطلعش کنید، به جلسه آنها بیاورید و بعد قدیمی گروه و به اصطلاح یک سرگروه، او را پرزنت کند.

شرکت‌های هرمی محصولی را نمی‌فروشند و پول‌های مشتریان را در یکجا جمع می‌کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند

نکته جالب این قضیه، این است که برخی افراد یاد نگرفته اند که «نه» بگویند و در این جلسات، دست به جیب می شوند به ویژه که در برخی موارد، قیمت کالا زیاد گران هم نیست و این می شود که فرد پولی می دهد و حتی ادامه فعالیت ندارد اما جوانان و افرادی که به دنبال کار هستند، در این موضوع شرایط متفاوت تری دارند. آنها با سرمایه ای وارد میدان می شوند؛ اقوام و آشنایان را به جلسات این شرکت ها می کشانند و هم خودشان ضرر می کنند و هم آشنایان و اقوامشان و حتی ارتباط فامیلی و دوستی به خطر می افتد.

«شرکت‌های هرمی» و «شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای» دو واژه‌ای هستند که به دلیل مشخص نبودن تعریف آنها، برخی‌ها بین آن‌ها فرقی قائل نمی‌شوند. «ممنوع بودن دریافت هرگونه وجهی یا معادل آن تحت عنوان حق عضویت، سپرده‌گذاری و یا قبول نمایندگی جهت هرگونه فعالیت اقتصادی سودآور دیگر از طرف شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و ممنوع بودن صرف گسترش شبکه انسانی و جذب توزیع‌کنندگان کالا و پول‌گردانی و ارائه محصولات موهومی، خرید و فروش جایگاه در نمودار درختی و یا محصولاتی که تولید آنها در آینده محتمل باشد» دو تفاوت عمده‌ شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای با شرکت‌های هرمی است.

در تعریف دیگر، شرکت هرمی شرکتی ا‌ست که به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند؛ شرکت‌های هرمی محصولی را نمی‌فروشند و پول‌های مشتریان را در یکجا جمع می‌کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند.

البته بعضی از شرکت‌های هرمی برای رد گم کردن،  محصولی را برای فروش قرار می‌دهند ولی چون هدفشان فروش محصول نیست، قیمت آن بسیار بالاتر از بازار آزاد خواهد بود، یا اینکه دریافت محصول در آن شرکت‌ها مشروط به فعالیت در پلان تجاری‌شان است که برای کسانی‌که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مشتری پیدا کنند، پول از دست می‌رود.

* انهدام شرکت هرمی متخلف

آذر سال گذشته در فضای مجازی منتشر شد که به این شرکت ۶ ماه فرصت داده شده است تا بتواند فعالیت‌های خود را قانونی کند و از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بازاریابی شبکه‌ای دریافت کند اما حال و در سال 99، مشخص شد که فعالیت این شرکت قانونی نبوده است.

11 خرداد امسال، بهداروند کارشناس مسؤول اصناف چهارمحال و بختیاری در خصوص فعالیت غیرمجاز شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌ای به مردم هشدار داد و گفت: «شرکت مینا و خاتم هوشمند با برند «تلفیق هنر» به صورت بازاریابی شبکه‌ای اجازه فعالیت ندارد و افراد قبل از عضویت در این شرکت‌ها و فروشگاه‌ها به سایت اینترنتی مرکز اصناف و بازرگانان ایران مراجعه کنند و پس از جست‌وجوی اسم شرکت‌های مورد نظر از صحت فعالیت آنها مطلع شوند».

هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری گلستان روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «سربازان گمنام امام زمان در استان گلستان موفق شدند شرکت هرمی که در زمینه خرید و فروش میراث فرهنگی و صنایع دستی فعالیت می‌کرد را شناسایی و منهدم کنند».

وی افزود: «این شرکت با نام «تلفیق هنر» در سطح کشور از مردم عضو گیری کرده و اجناس بی کیفیت را چندین برابر قیمت به افراد می‌فروخت و این اجناس هم به دست مردم نمی‌رسید؛ این شرکت توانسته ۳۲۰ هزار نفر را از سراسر کشور جذب کرده و گردش مالی آن هم ۶۷۰ میلیارد تومان رسیده بود».

طبق گفته رئیس کل دادگستری گلستان فعلا ۲۵ نفر در گلستان احضار شده و هفت نفر هم دستگیر شدند؛ مردم مبالغی مختلف را به این شرکت پرداخت کرده بدون اینکه سفته و یا مدرکی دریافت کنند؛ در حال حاضر سایت اصلی شرکت به دستور مقام قضایی فیلتر شده و دفتر اصلی شرکت هم در تهران تعطیل و پلمب شده است.

همزمان گروهی دیگر با ثبت یک کمپین درخواست داشته‌اند که با شرکت‌های هرمی و گردانندگان آن برخورد شود. خبرگزاری فارس هر دو موضوع را پیگیری خواهد کرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول