اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نقدینگی تأمین شود چرخ دیارخودروی گلپایگان می‌چرخد/ حقوق‌های معوق در انتظار توافق با شریک خارجی

مشکلات تولید در کارخانه دیارخودرو همچنان ادامه دارد و اخبار عدم پرداخت حقوق کارگران و ظرفیت‌های نصف و نیمه تولید و بروز مشکلات سرمایه در گردش و نبود نقدینگی به گوش می‌رسد.

نقدینگی تأمین شود چرخ دیارخودروی گلپایگان می‌چرخد/ حقوق‌های معوق در انتظار توافق با شریک خارجی

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، کارخانه دیارخودروی گلپایگان بزرگ‌‌ترین واحد صنعتی و تولید خودرو در شهرستان و اولین خودروسازی در مقیاس انبوه در استان اصفهان در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار احداث شده است. با این وجود مشکلات تولید در کارخانه دیارخودروی گلپایگان همچنان ادامه دارد و اخبار عدم پرداخت حقوق کارگران و ظرفیت‌های نصف و نیمه تولید و بروز مشکلات سرمایه در گردش و نبود نقدینگی به گوش می‌رسد.

در این باره نقل قول‌هایی وجود دارد که برخی مدیران شرکت تسهیلات کلان به اسم شرکت دریافت و جای دیگر هزینه و سرمایه‌گذاری می‌کنند و تنها برای گرفتن امتیاز در گلپایگان شرکت ایجاد کرده است. این روزها نیز دوباره وضع موجود کارخانه مسأله‌ساز شده است و با تعدیل نیرو تعدادی از کارگران این کارخانه، بیکار و سردرگم هستند.

افزایش مشکلات تولید در سال‌های اخیر موجب شد تا دیارخودرو به مرز تعطیلی برسد و بنا به اعلام کارگران این شرکت معوقات حقوق آن‌ها در سه ماهه امسال، و عیدی و دو ماه حقوق سال ۹۵ هنوز پرداخت نشده است.

چرا کارخانه تعطیل شد

مهدی امام‌جمعه یکی از کارگران شرکت دیارخودروی گلپایگان می‌گوید: سال گذشته خط تولید کارخانه دیارخودرو رونق نداشت و ماه نخست امسال نیز به دلیل بیماری کرونا تعطیل شد و ماه دوم و سوم نیز به صورت شیفت‌بندی مشغول کار بودیم و قرار شد که از یکم تیر ماه سرکار برویم اما به دلایلی، هشتم تیر ماه را برای رفتن به کارخانه اعلام کردند.

وی با بیان اینکه ماهانه یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافتی دارم، می‌گوید: مطالبات کارگران سال گذشته به صورت کامل پرداخت شد اما امسال تا کنون یک ریال حقوق دریافت نکرده‌ایم.

امام جمعه‌ای تصریح می‌کند: با وجود جلسات متعدد برای رفع مشکل اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است، از مسؤولان شهرستان خواستاریم که سوءمدیریت شرکت را بررسی کنند چون این کارخانه در سال‌های اخیر چالش‌ ایجاد کرده است؛ افزایش مشکلات تولید در سال قبل موجب شد تا کارخانه به مرز تعطیلی برسد و در این‌ بین، نبود نقدینگی، مانع انجام تعهدات شرکت در مقابل کارگرانش شد.

برگزاری جلسات متعدد اما بدون خروجی

رضا یاوری یکی دیگر از کارگران شرکت دیارخودرو می‌گوید: شش سال است که در شرکت دیارخودرو مشغول کار هستم، در طول سال‌های اخیر به دلیل مشکلات به ظاهر مالی، کارخانه به مرز تعطیلی رسید و حقوقی دریافت نکردیم که با پیگیری‌ها توانستیم حقوق سال گذشته خود را دریاف کنیم، اما هنوز امسال حقوق نگرفتیم و حتی عیدی و دو ماه حقوق سال ۹۵ هم هنوز پرداخت نشده است.

وی می‌افزاید: متأهل هستم در یک مسکن استیجاری زندگی می‌کنم، شعار حمایت از کارگر فقط در انتخابات بود؟ قرار بود در سطح کلان کشوری وضعیت نابسامان این شرکت بررسی شود اما سه ماه از سال رفت.

یاوری ادامه می‌دهد: با وجود جلسات متعدد برای رفع مشکلات کارخانه اما خروجی نداشته است، مسؤولان شهرستان از مدیردیارخودرو چرایی و رفع وضعیت آشفته بازار شرکت را مطالبه کنند، آیا کارخانه بامشکلات نقدینگی و موانع تولید مواجه است؟

این گفته‌های ۲ کارگر این کارخانه در حالی است که خبرنگار فارس در این رابطه با حدود ۵۰ نفر از کارگران این شرکت گفت‌گو کرده و مشخص شده است که مشکلات و مطالبات همه آن‌ها در همین راستا و مشابه یکدیگر است.

تحریم‌ها مانع قرارداد شرکت بایک با دیارخودرو

محسن اتحادی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گلپایگان در رابطه با مشکلات کارخانه دیارخودرو می‌گوید: مدیرعامل شرکت دیار خودرو سه سال گذشته با شرکت بایک در کشور چین قرارداد بست، صاحب این شرکت خارجی قطعات خودرو را وارد کشور می‌کرد و در کارخانه دیارخودرو  پس از ساخت ماشین دستمزد ساخت را پرداخت می‌کرد که موجب رونق تولید و افزایش سود اقتصادی شده بود و حقوق معوقه‌ای نداشت.

وی می‌افزاید: با شروع تحریم‌ها شرکت بایک نتوانست با کارخانه دیارخودرو قرارداد ببندد و از طرفی چون شرکت دیار خودرو گردش مالی نداشت که قطعات را نقدی خریداری کند به بن‌بست رسید که به دنبال تعطیلی کارخانه در اوایل سال گذشته کارگران نیز بیکار شدند.

رئیس صمت گلپایگان ادامه داد: با وجود تعطیلی کارخانه دیارخودرو در یک سال گذشته، اما مدیرعامل شرکت، حقوق کارگران تا پایان سال ۹۸ به صورت کامل پرداخت شده و امسال نیز دلیل حقوق معوقه سه ماه کارگران تعطیلی کارخانه است.

علت تعطیلی کارخانه،  نداشتن سرمایه در گردش و نقدینگی

میثم سلیمانی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلپایگان هم در این باره می‌گوید: شرکت دیارخودرو قبل از تعطیلی نیز با ظرفیت صد در صد کار نمی‌کرد و با این ظرفیت کم نباید ۳۰۰ نیرو جذب کند اما کارفرما سعی کرد که نیرو تعدیل نکند و تا پایان سال گذشته تمام مطالبات کارگران را پرداخت کرده است.

وی می‌افزاید: بخشی از مطالبات سال ۹۵ کارگران و سه ماهه امسال به دلیل تعطیلی شرکت پرداخت نشده است، علت تعطیلی کارخانه نداشتن سرمایه در گردش و نقدینگی برای خرید قطعات خودرو است و اختلاف با شریک چینی است، پیگیری‌هایی در حال انجام است که امیدواریم شرکت با وجود این تجهیزاتی که دارد مجددأ فعالیت خود را از سرگیرد و این تعداد کارگر بیکار نیز مشغول کار شوند.

 رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلپایگان با بیان اینکه بخشی از رفع  مشکل شرکت دیارخودرو مربوط به سطح کلان کشوری است، تصریح می‌کند:  اکنون خط تولید  شرکت دیارخودرو تعطیل نیست و خط تولید در بخش رفع خرابی‌های مونتاژ فعالیت دارد و همچنین نیروهای نگهبانی شرکت به صورت شیفت‌بندی مشغول هستند.

دادستانی پیگیری وضعیت تولید و کارگران

خبر تعطیلی و بیکاری کارگران دیارخودرو واکنش حجت الاسلام محمدتقی کرامتی امام جمعه گلپایگان را نیز به همراه داشت که در خطبه‌های نماز جمعه شهر گلپایگان اظهار کرد: مسؤولان به بیکاری کارگران کارحانه ورشکسته در گلپایگان رسیدگی کنند چون این خبر اتقاق خوشایندی در حوزه اشتغال شهرستان نیست.

قاسم شریفیان دادستان گلپایگان نیز پیگیر وضعیت کارگران و فعالیت این کارخانه است و در این باره می‌گوید: موضوع دیارخودرو مربوط به سنوات گذشته است و همه اهتمام مسؤولان شهر در جهت این است که اشتغال کارگران این شرکت حفظ شود تا آسیبی به معیشت و درآمد زندگی آن‌ها وارد نشود.

وی می‌افزاید: رفع مشکلات دیار خودرو بیشتر به فرمانداری و سایر دستگاه‌های مربوطه برمی‌گردد اما به نوبه خود با پیگیری که داشتیم، حقوق تمام کارگران تا پایان سال ۹۸ پرداخت شده است و در حال پیگیری برای راه اندازی کارخانه هستیم.

انتهای پیام/۶۳۰۷۱/ص۱۰/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول