اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

اگر انحصار در کارگزاری‌ها باشد، اعطای مجوز در سازمان بورس بررسی می‌شود

عضو هیأت مدیره سازمان بورس در مورد اینکه با توجه به اقبال مردم در بورس، آیا انحصاری در کارگزاری‌ها وجود دارد و مجوز آنها اضافه می‌شود، گفت: اگر انحصاری در کارگزاری‌ها وجود داشته باشد، برای اعطای مجوز در سازمان بورس بررسی می‌کنیم.

اگر انحصار در کارگزاری‌ها باشد، اعطای مجوز در سازمان بورس بررسی می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ تعداد 22 هزار 760 نفر از مخاطبان سامانه «فارس‌من» با ثبت عنوان «عدم پاسخگویی و ناکارآمدی کارگزاری‌ها» خواستار پیگیری از مسؤولان مربوطه شدند.

خبرنگار فارس در این زمینه با محمدرضا معتمد عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تماس گرفت و گفت: ‌مطالبی در رسانه‌ها منتشر شده که به خاطر انحصار در مجوز کارگزاری‌ها و عدم اعطای مجوز جدید مجوز کارگزاری‌ها در بازار به ارقام بالایی خرید و فروش می‌شود.

وی گفت: کارگزاری‌ها نهادهای مالی هستند که در این سال‌ها باید توسعه پیدا می‌کردند و انواع و اقسام نهادهای مالی در بازار سرمایه توسعه پیدا کردند، اما توصیه ما به مردم انجام سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و حضور در بازار سرمایه از طریق صندوق‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری و سبدگردانی است.

وی گفت:‌ در حال حاضر 108 شرکت کارگزاری وجود دارد که متناسب بازار سرمایه و جامعه ما است و خدمات ارائه می‌کنند، علاوه بر کارگزاری‌ها شعب کارگزاری‌ها، نمایندگی‌ها و دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک در کشور هستند که همه این موارد بالغ بر 9 هزار مرکز در کشور هستند که به مردم خدمات ارائه می‌کنند.

وی در مورد ادعای یک روزنامه مبنی فروش مجوز کارگزاری با نرخ هزار میلیاردی، افزود: با توجه به بازدهی شرکت‌های کارگزاری و عددی که باید برای مابهالتفاوت خرید یک کارگزاری داده شود، نمی‌توان تصور کرد که اعداد نجومی برای خرید کارگزاری داده شود و اگر کسی کارگزاری خریداری می‌کند، باید ببینیم چه منافعی دارد.

معتمد این را هم گفت: ‌سازمان بورس به دنبال این نیست که برای کارگزاری‌ها انحصار ایجاد کند، اگر انحصار وجود داشته باشد این مسأله در سازمان بورس بررسی می‌شود، اما فعلاً برنامه خاصی و یا مطالعاتی وجود ندارد که به موارد جدید مجوز کارگزاری بدهیم.

وی گفت: ‌البته این حق مشتریان است که گلایه کنند، چرا خدمات مناسب دریافت نمی‌کنند و یا خدمات کمی از کارگزاری‌ها می‌گیرند که باید با افزایش شعب کارگزاری‌ها و نیز از طریق سامانه‌های برخط خدمات بهتری به مردم ارائه شود و مردم برای گرفتن کدبورسی و یا معامله در بورس دچار مشکل نشوند.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس در مورد اینکه حداقل سرمایه برای تأسیس یک کارگزاری چقدر است، گفت:‌ یک شرکت کارگزاری باید از حداقل 15 میلیارد تومان سرمایه برخوردار باشد، البته برخی از کارگزاری‌ها در سال‌های قبل اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و به افزایش سرمایه و افزایش حقوق صاحبان سهام خود اقدام کرده‌اند و کارگزاری‌های آنها بیشتر می‌ارزد.

وی در مورد اینکه برخی رسانه‌ها گفته بودند، مجوز کارگزاری‌ها بورس به ارقام نجومی هزار میلیاردی خرید و فروش می‌شود، گفت:‌ شما در نظر بگیرید که اگر کسی بخواهد هزار میلیارد تومان وارد بازار کند بازده بدون ریسک آن سالانه 200 میلیارد تومان می‌شود، در حالی که سود یک کارگزاری به هیچ وجه به این رقم نمی‌رسد. برخی از کارگزاری‌های بزرگ و برتر بازار سرمایه هستند که آنها هم توان تأمین سالانه 200 میلیارد سود هم ندارند و این رقم برای کارگزاری‌ها منطقی نیست.

وی در پاسخ به اینکه کارگزاری‌ها بورس برای مشتریان جدید بورسی معمولا دسترسی خرید و فروش آنلاین می‌دهند و هیچ خدمات مشاوره‌ای نمی‌دهند، چرا باید از مشتریان آنلاین هم درصد بگیرند، گفت: بالاخره سامانه‌های آنلاین که در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد، نیازمند سرورها و تجهیزاتی برای دسترسی‌های به اطلاعات برخط بازار سرمایه است، همچنین نیاز به روزرسانی سامانه‌ها، افزایش سرعت سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی متخصص است و کارگزاری‌ها سرمایه زیادی برای سامانه‌های معاملات خود هزینه می‌کنند.

معتمد افزود: هم اکنون فشار زیادی بر روی سامانه‌های معاملاتی به ویژه برخط وجود دارد، به گونه‌ای که تعداد مشتریان برخط بورس از  4 درصد در سال90 اکنون به 50 درصد معاملات برخط رسیده است و این‌ها نیاز به تأمین زیرساخت‌های فنی و تجهیزات گران قیمت دارد و کارگزاری‌ها باید سرمایه‌گذاری سنگینی برای سیستم‌های نرم‌افزاری خود داشته باشند.

معتمدادامه داد:‌ این انصاف نیست که بگوییم کارگزاری برای معاملات آنلاین هیچ کارمزدی از مشتری نگیرد، چون کارگزاری‌ها برای سامانه‌های خود سرمایه‌گذاری سنگینی انجام می‌دهند.

وی این را هم گفت:‌ ترافیک کاربران و معاملات در بورس نسبت به سال‌های قبل به مراتب افزایش یافته، حجم معاملات بالا رفته و یک بخش از درآمد کارگزاری‌ها هم کم شده است.

وی افزود: آنچه در حوزه الکترونیک و معاملات برخط کارگزاری‌ها وجود دارد، در واقع هزینه زیرساخت‌ها و تجهیزات آن است و نیروی گران‌قیمت متخصص فناوری در کارگزاری‌ها است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول