اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

بررسی چالشها و راهکارهای حفظ منابع طبیعی استان ایلام/ حفاظت، مهمتر از جنگل‌کاری

امروز جمعی از کارشناسان و اساتید دانشگاه در حوزه منابع طبیعی پیرامون «چالشها و راهکارهای حفظ منابع طبیعی استان ایلام» میزگردی در خبرگزاری فارس برگزار کردند.

بررسی چالشها و راهکارهای حفظ منابع طبیعی استان ایلام/ حفاظت، مهمتر از جنگل‌کاری

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، صبح امروز جمعی از کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان ایلام، در میزگرد خبرگزاری فارس که با عنوان «چالش‌ها و راهکارهای حفظ منابع طبیعی استان ایلام» برگزار شد، شرکت کردند.

 

در این راستا حجت‌الله فتحی معاون فنی منابع طبیعی در این میزگرد، گفت: آسیب‌ها و چالش‌ها در موضوع منابع طبیعی بحث گسترده و بزرگی است که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت و حراست از منابع طبیعی و ملی همه ما مسوول هستیم.  

وی افزود: از 11 استان زاگرس نشین، استان ایلام شرایط مطلوب و مرغوبی دارد اما با یکسری از چالش‌ها از قبیل آتش سوزی، زمین خواری و به دلیل همجواری با کشور عراق با بحث ریزگردها و آلودگی‌ها مواجه است که استان ایلام را هم از بعد روانی و هم از بعد سلامتی و اجتماعی تحت تاثیر قرار داده است.

 

در ادامه عبدالسلام پیری معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان ایلام نیز، گفت: منابع طبیعی گسترده‌ترین موضوعی است که با تمام زندگی مردم در ارتباط است و با چالش‌هایی از قبیل ریزگردها، تغییر اقلیم، سیل، افزایش دما، فرسایش خاک مواجه است.

وی افزود: افت سفره‌های آب زیر زمینی به دلیل برداشت‌هایی که از سفره آب زیر زمینی انجام می‌شود و بارندگی‌هایی که به صورت رگباری اتفاق می‌افتد و آنچنان نفوذی در زمین ندارد یکی از عوامل بیابان‌زا در استان ایلام است.

 

بهروز ناصری دکترای جنگل، نیز در ادامه گفت: مهمترین بحث که از گذشته مورد توجه بوده بحث منابع طبیعی است استان ایلام دارای اقلیمی نیمه خشک که منابع طبیعی آن به آتش سوزی‌های بسیاری به دلیل دخالت انسانی و عدم زادآوری در حوزه حفاظت و حمایت دچار می‌شود و نبود بالگرد در این زمینه از مهمترین چالش‌ها است.

وی افزود: زیر سلطه بودن منابع طبیعی در جهاد کشاورزی اشکالی اساسی در منابع طبیعی است که خود جهاد کشاورزی در منابع طبیعی مصرف کننده است و اصلا به منابع طبیعی رحم نمی‌کند.

 

محسن توکلی دانشیار رشته آبخیزداری دانشگاه ایلام نیز در این خصوص گفت: منابع طبیعی مقدس است که بی‌توجهی به آن بی‌رحمانه ترین اتفاق است، ایلام به عنوان جامعه کوچکی در دنیا هرگونه چالشی که در آن اتفاق رخ دهد در جهان تاثیرگذار است و بالعکس.

وی افزود: منابع طبیعی در بسیاری از مواقع در برابر کشاورزی قرار می‌گیرد که این موضوع خود مشکل بزرگی است؛ به نظر بنده تشکیل نشدن وزرات به دلیل عدم انسجام داخلی در مجموعه سازمان جنگلها و مراتع است.

 

توکلی ادامه داد: زمانی که گفته می‌شود منابع طبیعی باید در معارف عمومی باشد یعنی عموم مردم در آن قرار دارند که وقتی یک قالبی عموم مردم در آن باشند چگونه ورزات برای آن ایجاد نمی‌شود؟ خود این چالش موضوعی مهم است.

وی تصریح کرد: استان ایلام دارای اقلیمی نیمه خشک است که به همین دلیل دچار آتش سوزی و سیل و هم بیابان می‌شود.

توکلی گفت: حفاطت مسئله مهمتری نسبت به جنگل‌کاری است که در دانشگاه اخیرا هسته پژوهشی قدرتمند در زمینه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز راه‌اندازی شده است، یعنی ساکنان یک حوزه آبخیز ضمن حفظ دارایی‌ها مایحتاج خود را نیز تامین می‌کنند.

 

خدا بخش داوودی نصر کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند منابع طبیعی یک فرهنگ است که این فرهنگ باید در معارف عمومی مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: بی‌توجهی به عدم استقلال در ساختار سازمانی و مدیریتی، عدم توجه از نظر علمی به  شاخص‌ها در حوزه منابع طبیعی، عدم هماهنگی در حوزه‌ها، برداشت بیش از حد از درختانی مانند بنه از جمله چالش‌ها است.

 

 راهکارهایی برای حفظ منابع طبیعی استان ایلام

حجت‌الله فتحی گفت: حفظ آب و خاک در منابع طبیعی در اولویت است و چالش‌ها هم گام با طبیعت باید رفع شود.

وی افزود: اقتصادی کردن منابع طبیعی، بیایان زدایی، جنگل کاری و احیای مراتع که با جنگل کاری می‌توان از تحریف، تصرف و واگذاری زمین جلوگیری کرد از جمله راهکارها در مقابله با چالش ها است.                                               

عبدالسلام پیری گفت: جنگل کاری در راستای حفاظت است و باید در بحث منابع طبیعی بسیار تخصصی وارد عمل شد.                                                         

وی افزود: آبخیز داری باید 4 هدف را دنبال کند؛ حفاظت از خاک، کنترل سیل، کنترل رسوب، ذخیره آب در سفره‌های آب زیر زمینی که باید در قالب مدیریت جامع حوزه آبخیر انجام شود. 

نظارت بر طرح‌های مدنظر

بهروز ناصری گفت: حفظ موجودی، نظارت کافی در بحث زغالگیری، نظارت بر طرح‌هایی مدنظر باید مورد توجه قرار گیرد.                                                     

وی افزود: توجه و سرمایه گذاری بر صنعت گیاهان دارویی و توجه به توان درخت در بحث بهره برداری از آن از جمله اقدامات مورد توجه در بحث راهکارها است.           

توکلی گفت:استفاده از نیروهای بومی متخصص در هرجایگاهی باید مورد توجه قرار گیرد و تمامی اقدامات در مسیر حوزه آبخیز انجام شود.                                   

 وی افزود: اثرات زیست محیطی هر کاری باید مورد بررسی قرار گیرد و هر کسی در حوزه تخصص خود باید متعصبانه اقدامات را پیگیری کند.         

  ایجاد عزم ملی برای رفع مشکلات منابع طبیعی                                

خدابخش داوودی‌نصر گفت: ایجاد عزم ملی برای رفع مشکلات منابع طبیعی و جلب مشارکت مردمی، شناسایی و حفاظت منابع آب و خاک از راهکارهای مورد توجه باید باشد. 

وی افزود: جایگزینی سوخت فسیلی، توسعه جنگل کاری‌های دست کاشت، توسعه زراعت چوب، ساماندهی جنگل‌ها و حمایت از تولید دام به روش صنعتی و اجرای عملیات آبخیز از مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/9708/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول