اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

گلایه کشاورزان چرداولی از کمبود کمباین و تراکتور

شهرستان چرداول قطب نخست برنج محلی در غرب کشور است این در حالی است که نداشتن کمباین و امکانات مشکلاتی را برایشان به وجود آورده است.

گلایه کشاورزان چرداولی از کمبود کمباین و تراکتور

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، شهرستان چرداول با داشتن زمین‌های حاصلخیز و آب فراوان از قطب اصلی تولید برنج عنبر بو و شمشیری در غرب کشور است؛ به طوری که بیش از 95 درصد برنج‌های کاشته شده در استان در این منطقه کشت می‌شود. 

برنجکاران چرداولی این روزها سرگرم کشت برنج آن هم به روش سنتی( دستی)هستند و از نبود وسیله نشاکاری، بالا بودن قیمت کود و سم، بی‌توجهی به کانال کشی‌ها و جوی‌ها رنج می‌برند.

کشاورزانی که مجبورند به خاطر امرار معاش و کسب روزی حلال به دلیل نبود امکانات ساعت‌ها در آب بمانند و بعضا به انواع بیماری‌های پوستی و دردهای مزمن دیسک کمر که تا آخر عمر آن‌ها را گریبان گیر می‌کنند دچار شوند.

نشاکاری به شیوه سنتی

حسین محبی یکی از کشاورزان چرداولی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: ۴۰ سال است کشاورزی می‌کنم و به دیسک کمر و سنگ کلیه مبتلا شده‌ام و همچنان برای امرار معاش خود و خانواده‌ام مجبورم به شیوه سنتی نشاکاری انجام دهم. 

وی افزود :تنها منبع درآمد روستاییان کشاورزی و برنجکاری است و از مسوولان انتظار حمایت و تامین کمباین برای برداشت محصولات داریم. 

این کشاورز چرداولی تصریح کرد: مسوولین توجه بیشتری به کشاورزان و برنجکاران داشته باشند و تا حد ممکن مشکلات را مرتفع کنند و به کشاورزان توجه بیشتری داشته باشند.

نبود کمباین و تراکتور

حمید هواسی یکی دیگر از کشاورزان چرداولی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: نبود کمباین و تراکتور برای ما کشاورزان و گرفتن کارگر برای انجام کارها بسیار هزینه بردار است.

وی افزود: 4 هکتار زمین‌های کشاورزی را در حال برنجکاری هستم که پیش بینی می‌شود 17 تن برنج از این زمین‌ها برداشت شود اما با گرفتن کارگر و  پرداخت حق‌الزحمه آن‌ها سودی عاید ما نمی‌شود.

هواسی بیان کرد: اگر این بی‌توجهی‌ها به کشاورزان ادامه پیدا کند یقینا کشاورزان مجبورند به شهرهای دیگر مهاجرت کنند آن موقع با کاهش تولید برنج عنبر بو در کشور مواجه خواهیم شد.

اقبال گراوندی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان چرداول نیز در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد: خرید دستگاه نشا کاری برنج با توجه به بحران آب و منع کردن تمام استان‌ها به جز استان‌های شمالی کشور در دستور کار مکانیزاسیون شهرستان بوده اما کشاورزان درخواست خرید نداشتند.

تخصیص اعتبار برای کانال کشی روستای هلسم 

وی افزود: احداث کانال‌های آبرسانی سنگی ملاتی، با توجه به تخصیص اعتبارات اندک در روستاهای شهرستان اقدامات خوبی انجام شده اما باز هم جای کار دارد؛ روستای هلسم بالغ بر ۵ مورد کانال آبرسانی دارد و در کل شهرستان بالغ بر ۱۷۰ مورد کانال آبرسانی سنتی را داریم و برای روستای هلسم امسال اعتبار کانال کشی تخصیص داده‌ایم.

رئیس جهاد کشاورزی چرداول تصریح کرد: در سال ۹٨ با  کمبود تحویل تراکتور از طرف شرکت تراکتورسازی تبریز به جهادکشاورزی مواجه شده‌ایم؛ که در صورت رفع مشکل، کشاورزان برای خرید تراکتور نام نویسی کنند.

وی یادآور شد: قیمت سم نسبت به پارسال افزایش قیمت داشته است زیرا کارخانه سازنده، فروش آن‌ را محدود کرده و این افزایش قیمت در سراسر کشور است، قیمت روز و مصوب آن به صورت کشوری اعلام و به تناسب تورم و گرانی، سم هم گران می‌شود ولی با توجه به بقیه نهاده‌ها در هکتار و تاثیر آن زیاد نگران کننده نیست.

انتهای پیام/ 970813

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول