اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

جهانگیری: وزارت ارشاد با کاهش تصدی‌گری، برنامه‌ریز و ناظر باشد

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ارتقای سطح حاکمیتی راهبرد جدی و کاهش تصدی گری باید به عنوان راهبرد اصلی وزارتخانه‌ها باشد، گفت: شاید این کار در برخی نهاد‌ها مانند وزارت ارشاد دشوار باشد ولی باید یک راهبرد مهم به شمار آید.

جهانگیری: وزارت ارشاد با کاهش تصدی‌گری، برنامه‌ریز و ناظر باشد

به گزارش خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت نام و یاد شهدای هفتم تیر اظهارداشت: حضور حضرت امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب توانست منجر به عبور ما از سختی‌ها شود و امیدروارم با تجربه ۴۰ ساله انقلاب بتوانیم در مسیر رفاه بهتر زندگی مردم گام برداریم.

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این وزارتخانه مسئولیت سنگینی در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر دارد و یکی از دغدغه‌های ما در تمام وزارتخانه‌ها این است که ارتقای حاکمیتی راهبرد جدی و کاهش تصدی‌گری راهبرد اصلی آن‌ها باشد.

جهانگیری در عین حال تصریح کرد: در وزارت اقتصاد این کار دقیق انجام شده و در وزارتخانه‌ای مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی شاید جدایی کار حاکمیتی و تصدی گری قدری دشوار باشد ولی باید به عنوان یک راهبرد مهم به شمار آید و حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی را بر عهده بگیرد و بر کار متصدیان امر ناظر باشد تا تخطی نسبت به قوانین و سیاست های موجود صورت نگیرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اگر وزارتخانه‌ای در نظر داشته باشد که نقش حاکمیتی و سیاستگذاری داشته باشد، باید نقش پناه و حامی برای مخاطبان خود ایفا کند به این معنا که به عنوان مثال اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پناهگاه خود بدانند و عملیات و فعالیت‌های خود را براساس سیاست‌ها و چارچوب‌های قانونی آن انجام دهند.

وی به بررسی و رصد افکار عمومی هم اشاره کرد و گفت: این کار یکی از موضوعات مهم است که به نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مرتبط است و به عنوان مثال امسال با اقدامات اقناعی ستاد اطلاع رسانی کرونا که مسئولیت آن با این وزارتخانه است، نشان داده شد که با یک طراحی خوب می‌توان کاری کرد که مردم دولت را همراهی کنند و کاهش سفرهای نوروزی مصداق این امر است. بنابراین باید به مدلی رسید که سرمایه مادی و اجتماعی  کشور افزایش یابد.

ضرورت عملیاتی شدن نتایج نظزسنجی‌ها و پیمایش‌ها

وی به پیمایش‌ها و نظر سنجی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و تاکید کرد: نباید رصد افکار عمومی به این پیمایش‌ها متوقف شود و نتایج آن هم نباید در کتابخانه‌ها بماند بلکه نتایج آن باید عملیاتی شود.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: نتایج این نظرسنجی‌ها باید منجر به جهت‌دهی اداره کشور هم در بخش‌های مختلف شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش حمایت از کسب و کارهای فرهنگی هنری در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا به بسیاری از مجموعه‌های کشور در حوزه‌های مختلف آسیب زده است و وزارت بهداشت در این حوزه، عالی عمل کرد و کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته است. ایران جزو اولین کشورهایی بود که مردمش به این ویروس مبتلا شدند و کشورهای اروپایی بعد از ما گرفتار آن شدند. بنابراین می‌توان گفت وزارت بهداشت مقابله خوبی در این زمینه داشته است.

جهانگیری ادامه داد: باید به دوران پسا کرونا توجه داشته باشیم. زندگی در این دوران تفاوت‌های بسیاری در حوزه‌های بین‌المللی، اقتصادی، اجتماعی و از جمله فرهنگ و هنر خواهد داشت.

وی افزود: گزارش‌های رسیده درباره خسارت‌های ناشی از کرونا در حوزه کسب و کارهای فرهنگی و هنری نگران‌کننده بوده و باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

جهانگیری با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید، ادامه داد: ایشان در نام گذاری‌های خود به موضوع اقتصادی به گونه‌ای تاکید دارند و سال جاری هم سال جهش تولید است و در جلسات ما به این امر تاکید می‌شود ولی مقام معظم رهبری در پیام افتتاح این دوره از مجلس شورای اسلامی به دو اولویت فرهنگی و اقتصادی اشاره کردند که مجلس نباید تنها به بُعد اقتصادی آن توجه کند و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید کاری کنند که فرهنگ به موضوع اصلی کشور تبدیل شود.

توجه اقتصاد مقاومتی به تولید داخلی با قابلیت عرضه خارجی است

جهانگیری به اقتصاد فرهنگ و هنر هم اشاره و تاکید کرد: ظرفیت این حوزه بسیار است و بناست طرحی برای اقتصاد خلاق حوزه فرهنگ و هنر ارائه شود تا ما بتوانیم آن را در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح کنیم.

وی تصریح کرد: مهمترین تاکید اقتصاد مقاومتی، توجه به رشته فعالیت‌هایی است که اتکا به ظرفیت‌های داخلی کشور دارد که در دنیا هم قابل عرضه باشد. برای حوزه فرهنگ و هنر هم در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید جایگاه جدی‌تری در نظر گرفت.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما کمک می‌کنیم تا اقتصاد خلاق تبدیل به موضوع جدی شود و همه دستگاه‌ها به آن توجه کنند. همچنین توجه به معیشت، منزلت اجتماعی و ... اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که سرمایه‌های کشور به شمار می‌آیند، مهم است.

وی در عین حال افزود: اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه در روزهای شیوع کرونا با اقداماتی از جمله نامه به هنرمندان کشورهای دیگر و اشاره به تاثیر بد تحریم‌های کالاهای اساسی و دارو در ایام کرونا نشان دادند که در بحران‌ها به عنوان گروه‌های مرجع همیشه تاثیر‌گذار بوده‌اند و در گرفتاری‌ها دولت و کشور را همراهی کرده‌اند. بنابراین ارتباط هر وزراتخانه‌ای با مرتبطان خود ضروری است.

صیانت از زبان فارسی و فرهنگ کشور در جامعه بین‌الملل

معاون اول رئیس جمهور به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش بین‌الملل اشاره کرد و گفت: در حوزه مناسبات فرهنگی، دینی و زبان فارسی که با دیگر کشورها اشتراکاتی داریم باید جدی‌تر عمل کنیم. باید از زبان فارسی و حوزه فرهنگی کشورمان صیانت کنیم.

توجه به فضای مجازی از دیگر موضوعات مورد تاکید جهانگیری در این دیدار بود.

ضرورت بازنگری در بودجه نویسی فرهنگی

وی در ادامه به بودجه بخش فرهنگ و هنر کشور اشاره کرد و افزود: بازنگری در بودجه نویسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضروری است و باید مدیران این وزارتخانه با مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه جلساتی داشته و راهکارهایی در این زمینه اندیشیده شود و به گونه‌ای عمل کرد که همه نهادهای فعال در زمینه فرهنگ در ذیل این وزارتخانه قرار بگیرند.

جهانگیری در عین حال تصریح کرد: تعامل این وزارتخانه با دیگر وزارتخانه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف آن‌ها هم می‌تواند اقدام خوبی باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول