اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کشف 450 گرم طلای قاچاق در کردستان

مدیرکل استاندارد کردستان گفت: از ابتدای سال گذشته تا کنون 450 گرم طلای قاچاق در بازرسی از 643 واحد عرضه مصنوعات گرانبها در استان کشف و قیچی شده است.

کشف 450 گرم طلای قاچاق در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ژیلا یزدانی ظهر امروز در نشست اعضای کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای استان کردستان با خبرنگاران، اظهار کرد: نظارت بر کیفیت و عیار مصنوعات گرانبها خصوصا طلا از وظایف اداره‌کل استاندارد است.

وی با بیان اینکه عرضه طلا در بازار باید مطابق با قوانین استاندارد با عیار 18 باشد و عرضه طلای پایین‌تر از این عیار ممنوع است، خاطرنشان کرد:‌ هر استانی یک کد شناسایی خاص خود در این حوزه دارد که کد شناسایی کردستان n بوده و هر واحد تولیدی که شروع به ساخت مصنوعات طلا می‌کند باید این کد را داشته باشد.

مدیرکل استاندارد کردستان افزود:‌ طی سال گذشته در مجموع 583 واحد عرضه مصنوعات گرانبهای در 107  مورد گشت مشترک مورد بازرسی قرار گرفتند که در نتیجه این بازرسی‌ها حدود 396 گرم طلای قاچاق کشف و قیچی و از سطح عرضه خارج شده است.

به گفته یزدانی، علاوه براین طی سال گذشته ۴۱ نمونه طلا نیز برای عیارسنجی از سطح بازار نمونه‌برداری شده است.

فعالیت 27 واحد طلاسازی در کردستان

وی با بیان اینکه در مجموع 27 واحد طلاسازی در استان وجود دارد، اظهار کرد: هیچ کدام از این 27 واحد، واحد تولیدی نیستند.

مدیرکل استاندارد کردستان خاطرنشان کرد: دو واحد تولید طلای استانداردی که در مریوان داشتیم نیز در حال حاضر فعال نیست و واحدهای فعال در این حوزه که در حال حاضر فعالیت دارند بیشتر تعمیرکار هستند و در کنار آن هم اقدام به ساخت مصنوعات طلا می‌کنند.

کشف 55 گرم طلای غیراستاندارد در کردستان

وی تصریح کرد: در سه ماه اول امسال در کل شهرستان استان 12 گشت مشترک و مستقل برگزار شده که طی آن 60 مرکز بررسی و 55 گرم طلای غیراستاندارد کشف و  قیچی شده است.

مدیرکل استاندارد کردستان گفت: طی سه ماهه اول امسال از واحدهایی فعال در حوزه ساخت طلا که کد دارند دو بار نمونه برداری شده است که یک نمونه مطابق با استاندارد بوده است.

یزدانی اظهار داشت: در سطح بازار عرضه طلا نیز 8 نمونه‌برداری صورت گرفته که هر 8 نمونه مطابق با استانداردها نبوده است.

وی اضافه کرد: در مجموع از ابتدای سال گذشته تا پایان خردادماه 450 گرم طلای قاچاق در بازرسی از 643 واحد عرضه مصنوعات گرانبها در استان کشف و قیچی شده است.

تشکیل 340 پرونده در خصوص مشتقات نفتی

وی در ادامه در خصوص مشتقات نفتی که صادرات آن انجام می‌شود نیز گفت: 340 پرونده در سال گذشته در این حوزه به کارگروه‌ها ارسال شد که 3 مورد از این تعداد با اظهار صاحب کالا انطباق نداشته است.

به گفته مدیرکل استاندارد کردستان، آمار پرونده‌های ارسالی به کارگروه‌ها در حوزه مشتقات نفتی در سال‌جاری 50 مورد بوده است.

یزدانی خاطرنشان کرد:‌ ترویج استاندارد برای حمایت از کالای ایرانی و کوتاه شدن دست قاچاقچیان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این راستا از ظرفیت‌های مختلف برای ترویج این فرهنگ استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته یک‌هزار و ۷۹۰ نفر دانش آموز با نشان استاندارد  و ضرورت وجود آن بر روی کالاهای مصرفی آشنا شده‌اند.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول