اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

سرهنگی: هرفردی برای ادبیات و هنر انقلاب کار کند، برادرش خواهیم بود

مرتضی سرهنگی گفت: اعتماد مردم به آثار حوزه هنری ثروت هنگفتی است که اگر بتوانیم این ثروت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه دهیم ابدی خواهد بود. براین اساس، هر فردی درباره ادبیات و هنر انقلاب کار می‌کند، ما برادرش خواهیم بود.

سرهنگی: هرفردی برای ادبیات و هنر انقلاب کار کند، برادرش خواهیم بود

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم تکریم محسن مؤمنی شریف و معارفه محمد مهدی دادمان رئیس جدید حوزه هنری صبح امروز یکشنه ۸ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و شخصیت‌های مختلف در حوزه هنری برگزار شد.

مرتضی سرهنگی در این مراسم اظهار داشت: به آقای مومنی که از دوستان قدیمی بنده هستند پس از ۱۰ مسؤولیت در حوزه، خسته نباشید می‌گویم و به آقای دادمان که از فردا در اتاق آقای مومنی می‌نشینند و حوزه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اداره می‌کنند، خوشامد گفته و آرزوی موفقیت برایشان می‌کنم. اعتماد مردم به آثار حوزه هنری ثروت هنگفتی است که اگر بتوانیم این ثروت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه دهیم ابدی خواهد بود. بر این اساس این سرزمین باید قدر این ثروت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بداند. ما اجازه نخواهیم داد از این ثروت کاسته شود و به کشور ضربه وارد شود. برای همین است هر فردی درباره ادبیات و هنر انقلاب کار می‌کند، ما برادرش خواهیم بود.

حوزه هنری برای آینده هنر کشور باید مفید باشد

محمدعلی رجبی از نقاشان معاصر در این مراسم ضمن اشاره به نام اولیه حوزه هنری تحت عنوان حوزه اندیشه و هنر اسلامی اظهار داشت: ابتدا نام حوزه هنری «حوزه اندیشه و هنر اسلامی»‌ بود. گروهی از هنر تجسمی، نقاش و گرافیست دور هم جمع شدند و از مرحوم سلحشور دعوت کردند تا زمینه تشکیل حوزه مهیا شود. با دوستان هنرهای تجسمی قرار بود نامی انتخاب شود، پیشنهاد «حوزه اندیشه و هنر اسلامی»‌ بود. حوزه چون باید مرکزی باشد که دارای مجموعه‌ای از صفات است پس اولا باید معتقد به انقلاب اسلامی باشد. مرکز آموزش‌دهی و تولید اثر هنری، آن هم متناسب با انقلاب اسلامی و مرکزی باشد که در آن رضای الهی جلب شود.

وی با بیان این که حوزه هنری برای آینده هنر کشور باید مفید باشد و افرادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تربیت کند، گفت: در روزهای اول تشکیل هنرمندان، مومنانه و بدون دریافت حقوق کار می‌کردند. ابزار و وسایل از خودشان بود و برای نفعی به حوزه نیامده بودند. امام هم بر همین موضوع تأیید می‌کردند، حتی در باب راه‌اندازی گروه موسیقی ما از ایشان سؤال کردیم و ایشان فرمودند برای شما مشکلی نیست، چون قیام شما برای خداست و در این جهت هستید، پس همه چیز از نظر امام و رهبری این است که کسانی که برای خدا قیام می‌کنند، هنر برایشان وسیله نیست.

وی به سخنی از حضرت علی(ع) اشاره کرد و عنوان داشت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند؛ ارزش هر انسان به چیزی است که آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حُسن می‌شمارد، اینجا ذات انسان به یک امری برمی‌گردد که فرای وسیله است؛ هنر وسیله نیست بلکه رسانه است، اما به این معنا نیست که تحت رسانه باشد.

رجبی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آثار هنری ابتدایی به صورت‌های مختلف نشر می‌یافت، گفت: جای تاسف داشت که هنر و این جمع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از صورت مجتمع هنری به اداره تبدیل کردند. همان رفتاری که با جهاد سازندگی انجام شد. آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم به وزارتخانه مبدل کردند و در قالب نظام طاغوت شرایط دیگری برایش فراهم کردند و وزیر پیدا کرد و تبدیل شد به جایی که وزارتخانه نامیده می‌شود. اما وقتی حوزه هنری مبدل به اداره شد، اولین حرفی که زده شد بخش‌های دستوری بود. دستور دادند دانشگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیروهای انقلاب پاسخگو باشند، زیرا دانشگاه‌ها در شرایط مناسب نبود، تربیت شدگان حوزه در دانشگاه‌ها شروع به تدریس کردند. وقتی که مسیر اداری پیگیری شد، حالا گفتند یا دانشگاه یا حوزه هنری؟ این‌ها در دانشگاه‌ها مؤثر بودند،‌ افرادی بودند که در فضای دانشگاه می‌توانستند مفید فایده باشند، اما نظام اداری این گونه دستور می‌دهد از این رو نیروهای اصلی که در انقلاب تربیت شده بودند و حوزه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکل دادند از حوزه هنری رفتند و روز به روز حوزه هنری از نیروهای اولیه بی بهره شد. ما باید یک بار دیگر به آن چیزی که هنر می‌خواهد، برگردیم.

وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به اینکه در واژه فارسی هنرمند، انسان نیک نفسی است یعنی همان چیزی که انقلاب می‌خواهد تربیت کند، گفت: امیدواریم مجددا این مرکز به همان مرکز اولیه بدل شود و هنر ناب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاهد باشیم. مسئولینی چون آقای مومنی می‌آیند که مصداق نامشان هم مومن و هم شریف هستند. گرچه سال‌هاست ما هم جزو کسانی هستیم که به ما گفتند یا حوزه هنری یا دانشگاه، بنابراین ما از حوزه رفتیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول