اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

تودیع و معارفه‌ در حوزه هنری با کلیدواژه «جهاد»/ ثروتی به نام «اعتماد مردم»

مراسم تودیع و معارفه محسن مؤمنی شریف و محمد مهدی دادمان، صبح امروز یکشنبه ۸ تیرماه با حضور پرشور هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در حوزه هنری برگزار شد.

تودیع و معارفه‌ در حوزه هنری با کلیدواژه «جهاد»/ ثروتی به نام «اعتماد مردم»

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم تودیع و معارفه محسن مؤمنی شریف و محمد مهدی دادمان در حوزه هنری صبح امروز یکشنبه ۸ تیرماه با حضور پرشور هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در حوزه هنری برگزار شد.

* صالحی: حوزه هنری در گام دوم انقلاب باید هم‌چنان بدرخشد و پیش رود

بر اساس این گزارش، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: وقتی به ۴۰ سال پیش برمی‌گردیم، تصویر حوزه هنری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در میان تصویرهای مختلف می‌توان روایت کرد. تصویر تحت نقشی که در پاسداشت دفاع مقدس داشته است؛ چراکه دفاع مقدس، گنج ایرانی ماست و ۸ سال دفاع مقدس با هیچ برهه زمانی از تاریخ برابری نمی‌کند و به نوعی معدنی است که هنوز مواد خام کشف نشده در آن زیاد است و نیازمند بررسی فراوانی‌ است.

وی اضافه کرد: حوزه هنری از نهادهای جدی بود که در این مدت ۴۰ سال از اوایل تاسیس، مستمراً تلاش کرد در حوزه ادبیات دفاع مقدس کتاب‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تألیف کند. در این میان ۴۰۰ اثر تدوین و بیش از ۱۰۰ عنوان ترجمه شد، هرچند در بخش شعر دفاع مقدس که از حوزه هنری شکل گرفت، اساتید برجسته‌ای معرفی شدند. شخصیت‌هایی چون حمید سبزواری، قیصر امین‌پور، سید حسن حسینی و...، در بخش سینمایی دفاع مقدس، یکی از ارکان این سینما از دهه ۶۰ حوزه هنری بود که با فیلم‌های متعدد به این بخش توجه کرد. در حوزه هنرهای تجسمی هم باز از دهه ۶۰، در حدود ۱۴ شاخه ما شاهد فعالیت، رویش‌ها و حرکت‌های پیوسته بودیم.

صالحی با اشاره به بهمن سال ۹۸ که برای یک نمایشگاه به حوزه هنری دعوت شده بو، گفت: در بهمن سال ۹۸ که به حوزه هنری آمدم، این گنجینه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان داد. در واقع بحث هنرهای تجسمی با حوزه هنری گام به گام به پیش آمد. در کنار آن هنرهای نمایشی، تئاتر بچه‌های مسجد و موسیقی دفاع مقدس همه و همه حوزه‌هایی بودند که به نحوی در عرصه دفاع مقدس جایی برای خود یافتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان اینکه اگر ما به دفاع مقدس و مجموعه اتفاقاتی که به آن ۸ سال ناب مدیونیم بنگریم، می‌بینیم یکی از نهادهایی که تلاش کرده ادای دین داشته باشد، حوزه هنری است، گفت: نقشی که حوزه هنری در مستند نگاری ایران معاصر داشته، بی‌بدیل است، زیرا مستندنگاری شناسنامه‌سازی درست است که به امداد نسل معاصر و آیندگان می‌آید. از این رو حوزه هنری در مستندنگاری اجتماعی و تاریخی ما از ارکان اساسی محسوب می‌شود.

وی با نام بردن افرادی چون مرتضی سرهنگی، هدایت‌الله بهبودی و محسن کاظمی ابراز داشت: کاری که این افراد انجام داده‌اند، رهروان فراوان داشته و خواهد داشت، زیرا جریان تاریخ شفاهی، تاریخ معاصر و مستندنگاری خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیون حوزه هنری می‌داند.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش به گزاره سوم اشاره کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی از مهم‌ترین گزاره‌هاست، زیرا از دهه ۶۰ تاکنون حوزه هنری بخش عمده کارکردش تربیت نیروی انسانی بوده، چه در بحث آموزش مستقیم و چه غیرمستقیم؛ حتی نشریات حوزه از بچه‌های مسجد تا غیره که تنها مخصوص تهران نبوده و کل ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشش می‌دهد، نشانه توجه و تربیت نیروی انسانی است.

وی افزود: در این ۴۰ سال مجموعه وسیعی، این کارنامه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رقم زده‌اند که سعیشان مشکور است. مدیرانی که به حوزه هنری آمدند، از حجت‌الاسلام زم، آقای بنیانیان و اکنون مؤمنی شریف نقش اساسی ایفا کرده‌اند، همانطور که در گفت‌وگوها اعلام شد؛ آقای مؤمنی شریف ترکیبی از خلوص، همدلی، همگامی، تعهد و ویژگی‌هایی است که کارنامه ۱۰ ساله او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درخشان و پراثر ساخته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنرانی خود ضمن خسته نباشید به مؤمنی شریف و خداقوت به محمد مهدی دادمان گفت: آقای دادمان اکنون ۲ مسؤولیت دارد؛ اول پاسداری از کارنامه زرین و ارزشمند کنونی و سال‌های پیش و در گام دوم انقلاب که به نظر و نگاه رهبر انقلاب مقطع جدید و نقطه عطف انقلاب ماست، او عهده‌دار این مسؤولیت سنگین شده است. از این رو اگر دهه ۶۰ نقطه عطف بود، امیدواریم دهه اخیر در گام دوم انقلاب حوزه هنری همچنان بدرخشد و پیش رود.

* سرهنگی: اعتماد مردم به حوزه هنری یک ثروت ابدی برای این سرزمین است

مرتضی سرهنگی در این مراسم اظهار داشت: به آقای مومنی که از دوستان قدیمی بنده هستند پس از ۱۰ مسؤولیت در حوزه، خسته نباشید می‌گویم و به آقای دادمان که از فردا در اتاق آقای مومنی می‌نشینند و حوزه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اداره می‌کنند، خوشامد گفته و آرزوی موفقیت برایشان می‌کنم. اعتماد مردم به آثار حوزه هنری ثروت هنگفتی است که اگر بتوانیم این ثروت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه دهیم ابدی خواهد بود. بر این اساس این سرزمین باید قدر این ثروت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بداند. ما اجازه نخواهیم داد از این ثروت کاسته شود و به کشور ضربه وارد شود. برای همین است هر فردی درباره ادبیات و هنر انقلاب کار می‌کند، ما برادرش خواهیم بود.

* رجبی: حوزه هنری برای آینده هنر کشور باید مفید باشد

محمدعلی رجبی از نقاشان معاصر در این مراسم ضمن اشاره به نام اولیه حوزه هنری تحت عنوان حوزه اندیشه و هنر اسلامی اظهار داشت: ابتدا نام حوزه هنری «حوزه اندیشه و هنر اسلامی»‌ بود. گروهی از هنر تجسمی، نقاش و گرافیست دور هم جمع شدند و از مرحوم سلحشور دعوت کردند تا زمینه تشکیل حوزه مهیا شود. با دوستان هنرهای تجسمی قرار بود نامی انتخاب شود، پیشنهاد «حوزه اندیشه و هنر اسلامی»‌ بود. حوزه چون باید مرکزی باشد که دارای مجموعه‌ای از صفات است پس اولا باید معتقد به انقلاب اسلامی باشد. مرکز آموزش‌دهی و تولید اثر هنری، آن هم متناسب با انقلاب اسلامی و مرکزی باشد که در آن رضای الهی جلب شود.

وی با بیان این که حوزه هنری برای آینده هنر کشور باید مفید باشد و افرادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تربیت کند، گفت: در روزهای اول تشکیل هنرمندان، مومنانه و بدون دریافت حقوق کار می‌کردند. ابزار و وسایل از خودشان بود و برای نفعی به حوزه نیامده بودند. امام هم بر همین موضوع تأیید می‌کردند، حتی در باب راه‌اندازی گروه موسیقی ما از ایشان سؤال کردیم و ایشان فرمودند برای شما مشکلی نیست، چون قیام شما برای خداست و در این جهت هستید، پس همه چیز از نظر امام و رهبری این است که کسانی که برای خدا قیام می‌کنند، هنر برایشان وسیله نیست.

وی به سخنی از حضرت علی(ع) اشاره کرد و عنوان داشت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند؛ ارزش هر انسان به چیزی است که آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حُسن می‌شمارد، اینجا ذات انسان به یک امری برمی‌گردد که فرای وسیله است؛ هنر وسیله نیست بلکه رسانه است، اما به این معنا نیست که تحت رسانه باشد.

رجبی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آثار هنری ابتدایی به صورت‌های مختلف نشر می‌یافت، گفت: جای تاسف داشت که هنر و این جمع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از صورت مجتمع هنری به اداره تبدیل کردند. همان رفتاری که با جهاد سازندگی انجام شد. آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم به وزارتخانه مبدل کردند و در قالب نظام طاغوت شرایط دیگری برایش فراهم کردند و وزیر پیدا کرد و تبدیل شد به جایی که وزارتخانه نامیده می‌شود. اما وقتی حوزه هنری مبدل به اداره شد، اولین حرفی که زده شد بخش‌های دستوری بود. دستور دادند دانشگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیروهای انقلاب پاسخگو باشند، زیرا دانشگاه‌ها در شرایط مناسب نبود، تربیت شدگان حوزه در دانشگاه‌ها شروع به تدریس کردند. وقتی که مسیر اداری پیگیری شد، حالا گفتند یا دانشگاه یا حوزه هنری؟ این‌ها در دانشگاه‌ها مؤثر بودند،‌ افرادی بودند که در فضای دانشگاه می‌توانستند مفید فایده باشند، اما نظام اداری این گونه دستور می‌دهد از این رو نیروهای اصلی که در انقلاب تربیت شده بودند و حوزه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکل دادند از حوزه هنری رفتند و روز به روز حوزه هنری از نیروهای اولیه بی بهره شد. ما باید یک بار دیگر به آن چیزی که هنر می‌خواهد، برگردیم.

وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به اینکه در واژه فارسی هنرمند، انسان نیک نفسی است یعنی همان چیزی که انقلاب می‌خواهد تربیت کند، گفت: امیدواریم مجددا این مرکز به همان مرکز اولیه بدل شود و هنر ناب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاهد باشیم. مسئولینی چون آقای مومنی می‌آیند که مصداق نامشان هم مومن و هم شریف هستند. گرچه سال‌هاست ما هم جزو کسانی هستیم که به ما گفتند یا حوزه هنری یا دانشگاه، بنابراین ما از حوزه رفتیم.

* حدادعادل: ‌باید در عرصه هنر جهش تولید داشته باشیم/ حوزه هنری نمونه تولید هنر فاخر باشد

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم اظهارداشت: حوزه هنری از نخستین فرزندان انقلاب اسلامی است. شاید دوستان جوان به یاد ندارند اما در دی ماه ۵۷ که احتمال پیروزی انقلاب قوت گرفته بود، هرکسی به فکر این بود که پس از پیروزی چه کاری باید انجام دهد، در آن هفته‌ها ما می‌شنیدیم یک فکری برای تدبیر امور هنری پس از پیروزی جوانه زده است. می‌شنیدیم که مقام معظم رهبری و چند نفر دیگر همانند مرحومه طاهره صفارزاده و مرحوم امیرحسین فردی و چند نفر دیگر، اندیشه تشکیل حوزه هنری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کردند و مقارن با پیروزی انقلاب، حوزه رسماً کار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کرد و طی این ۴۱ سال هم انبوهی از آثار هنری تولید کرد. در حوزه نیروهایی تربیت‌ شده‌اند و جایگاه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در انقلاب به عنوان تأمین آثار هنری تثبیت کرده است. رویش‌های زیاد و ریزش‌های اندکی هم داشته است.

وی به ۱۴ گزاره هنر در جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین مطلب اینکه هنر از ذات و سرشت بشر جدا نیست. بشر، خدایی است و خدا هم جمیل و جمال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دوست دارد. خدا هنر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آفریده و انسان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به فطرت الهی آفریده است. انسان نیز از هنر جدا نیست. خدا هم کارهایش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هنری انجام داده، برای وحی به شکل هنری، به پیامبر آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ابلاغ می‌کند. خدا برای تبلیغ حقیقت خود هنر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهترین روش دانسته است. در واقع حقیقت بر بال هنر پرواز می‌کند. حقیقتی که از هنر پشتیبانی نگیرد، پایش لنگ است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه انسان چه فردی و چه اجتماعی بدون هنر نمی‌تواند زیست کند، گفت: کمتر فردی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینید که در ۲۴ ساعت در زندانی جدای از جامعه برای خود حال هنری نداشته باشد، ولو زمزمه کوچکی زیر لب‌هایمان، جامعه هم اینگونه است. انسان از هنر جدا نیست.

حداد عادل نکته سوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این گونه بیان کرد که هر جامعه‌ای به هنر نیازمند است، همانطور که به آب و غذا، سوخت و انرژی نیازمند است، تصریح کرد: این مطلب برای مدیران جامعه لازم است تا بدانند وظیفه آن‌ها در تأمین نان و آب خلاصه نمی‌شود. هر چند نان و آب لازم است اما هنر لازمه زندگی است. مردم در شادی، غم، حماسه و جنگ به هنر نیاز دارند. هنر چیزی نیست که در کنار سایر چیزها قرار گیرد. در واقع هنر همه چیز است.

وی ضمن بیان اینکه هر حکومتی، چه دینی باشد یا نباشد، در هر جای دنیا برای ایجاد آثار هنری و اداره جامعه بر اساس هنر باید تمهیداتی بیاندیشد گفت: تولیدات هنری در جمهوری اسلامی باید منطبق بر ضوابط شرعی باشد. این اعتقاد مشترک همه ماست، اگر ما تولید هنری نداشته باشیم، جامعه به سمت تولیدات هنری دیگران خواهد رفت؛ مثلا ما به دلایل تاریخی پس از مشروطه از حدود ۲۰۰ سال پیش، جامعه‌مان با تجدد مواجه شد و در عرصه هنر ضعیف بودیم، البته خواستند که ما ‌‌‌‌‌‌‌ضعیف باشیم و این ضعف همچنان ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آزار می‌دهد.

رئیس بنیاد سعدی ضمن اشاره به این که از ناحیه هنر در جمهوری اسلامی، آسیب‌پذیر هستیم و آسیب زیادی دیده و می‌بینیم،‌ عنوان کرد: موسیقی‌های زیرزمینی که این روزها خیلی هم زیر زمینی نیست و سریال‌هایی که بیرون از مجاری مجاز، دیده می‌شود، همه برای ما هشدار هستند. مطلب بعد این که همانطور که رهبر معظم انقلاب امسال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال جهش تولید عنوان کردند باید در عرصه هنر، جهش تولیدی داشته باشیم، ‌بنابراین جهش تنها در عرصه تولید اقتصادی نیست.

حداد عادل اضافه کرد: همه ما مدیران حزب اللهی باید قبول کنیم همه افراد جامعه مثل ما فکر نمی‌کنند، برخی بهتر از ما می‌اندیشند اما ما باید برای همه آثار هنری تولید کنیم. مدیر هنری باید برای همه خوراک تولید کند. حوزه‌های علمیه هم باید به کمک حوزه هنری بیایند تا ابهامات و بلاتکلیفی‌ها در برخی بخش‌های هنری برطرف یا رفع شود.

وی عنوان کرد: فقه قبل انقلاب باید جهش کند و متناسب با دوران حکومت، رشد کرده و پاسخگوی مسائل فرهنگی و سیاسی باشد. فقه سیاسی را در مقایسه با قبل و بعد انقلاب به گیاهی در سایه تشبیه می‌کنند. وقتی به آفتاب رسید رشد چند برابری کرده و قابلیت دارد در پرتو آفتاب ولایت، ابعاد تازه بیابد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: حوزه هنری باید نمونه تولید هنر فاخر باشد و برای سراسر کشور الگوسازی کند و با پاک کردن صورت مسأله، مسأله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل نکند. خیلی از مسائل در صورت مسأله وجود دارد. بنابراین حوزه باید صورت مسأله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کند.

وی در پایان گفت: ‌در زمینه تمام شاخه‌های هنر اگر همت و چاره‌اندیشی نباشد، انقلاب اسلامیرا در معرض ضربه قرار می‌دهد. هنر برای حفظ انقلاب جامعه و فرد فرد انسان‌ها امری ضروری است و به هیچ وجه حاشیه‌ای و فرعی نیست.

* خاموشی: حوزه هنری برخاسته از انقلاب است و باید چشمه تولید هنر ارزشمند باشد

حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم اظهارداشت: حوزه هنری، حوزه‌ای برخاسته از انقلاب است. عمرش وابستگی تام به تاریخ انقلاب دارد. نگاه رهبران این مرز و بوم و ولی فقیه زمان ما، هم به این حوزه، مانند چشمه تولید هنری ارزشی است.

رئیس سابق سازمان تبلیغات اسلامی بر همین اساس بنده در زمانی که مسؤولیت داشتم در سازمان تبلیغات، سال‌ها در شورای سیاست‌گذاری، کارکردهای حوزه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری می‌کردم. بر اساس ضوابط سعی شد حوزه ادبیات و سینما تقویت شود. در سال‌های اخیر در حوزه کارهای مستند قابل دفاع شکل گرفت که رخ آنها در جشنواره‌های مستند نمایان شد.

وی با بیان این که در حوزه ادبیات داستانی از هنرمندان این عرصه دفاع می‌کنم، چراکه پرقوت ظهور یافتند و همچنان ادامه راه می‌دهند، هر چند راه طی نشده زیاد داریم، گفت:‌ در حوزه هنر تجسمی، حوزه هنری دارای یک تابلوی کاملا نقاشی شده از انقلاب و دفاع مقدس است و هنرمندان مختلف در ایجاد هنر تجسمی قدرتمند به خوبی نقش ایفاد کرده‌اند.

خاموشی توضیح داد: در حوزه پژوهش، تئاتر و سایر حوزه‌ها، قوت خوبی دیده می‌شود. روزی که حجت‌الاسلام قمی به سازمان آمدند، در هیأت امنا مأموریت دادند طبق وظیفه قانونی حرکت کنیم. من نیز نگاه ایشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تخصصی یافتم. در طول این یک سال آقای دادمان هم کار می‌کردند و جلسات متعددی با آقای مومنی داشتند تا این مدیریت دست به دست شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان سخنان خود توصیه‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کرد و گفت: آقای دادمان حوزه هنری برای انقلاب است و هدف انقلاب اسلامی هنر متعهد است. نقشه راه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رهبر تعیین می‌کند؛ چراکه هنرشناس هستند و اگر زمانی در حوزه‌ای پرفروش شدیم، توصیه ایشان بود. پس خاستگاه این است که برای تعالی کلمه انقلاب کار کنیم. باید در کنار انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سبک زندگی در بخش چشم‌اندازها به مدافعین حرم نیز نگاه ویژه شود. امروز باید به رسانه‌ها توجه کنید. می‌توانید با بهره از رسانه و فناوری، عدد یک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بی‌نهایت تبدیل کنید. کاشت، داشت و برداشت سه تعبیری هستند که رهبر انقلاب در زمانی فرمودند و بر آن تأکید داشتند که پرورش هنرمند، حفظ او و بهره‌گیری از او برای تولید آثار باید مورد تلاش مدیران باشد. امیدواریم در حوزه ادبیات داستانی هم که آقای مومنی شریف در آن مشغول کار هستند، به زودی شاهد رونمایی از تازه‌ترین اثرشان باشیم.

* ضرغامی: مخاطب حوزه هنری همه جامعه هستند

عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم اظهار داشت: آقای مومنی شریف مصداق بارز مدیر کارشناس از نظر من و فرهنگ مدیریت است. ما در این مملکت برخی کارشناسان خوب و حرفه‌ای داریم و در حوزه‌های مختلف و به ویژه فرهنگ و هنر از آنها بهره می‌بریم، اما این افراد از توانمندی مدیریت بویی نبرده‌اند و وقتی به مدیریت می‌رسند، علی رغم کارشناس بودن اما خدمت نمی‌کنند. نمی‌خواهم بگویم خیانت می‌کنند، ما خائن در سطوح مدیریت بالا نداریم، اما عمل خائنانه زیاد داریم و هستند کارشناسانی که چون مدیر نیستند، ضربه می‌زنند.

ضرغامی گفت: کسانی هستند که مدیران توانمند هستند اما کارشناسان آن حوزه محسوب نمی‌شوند، یعنی آشنایی با آن مقوله‌ای که مدیریت آن بر عهده‌شان گذاشته شده ندارند. اینها هم به نحوی ناتوان شمرده می‌شوند چون مجبور می‌شوند در موضوعات مختلف به کارشناسان مراجعه کنند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اما هستند جماعتی که هم مدیرند و هم از ویژگی‌های رفتاری خوبی برخوردارند و هم در کار خود کارشناس شمرده می‌شوند. بهترین تعبیر درباره آقای مومنی شریف که سال‌هاست با ایشان همکاری داشته و دارم، این است که ایشان «مدیر کارشناس» خوب در کشور ما هستند و با حوزه هنری و بخش‌های هنر به خوبی آشنایی دارد. برخی بخش‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوب می‌شناسد و کارنامه موفقی در بخش مدیریت به جا گذاشته است.

ضرغامی ضمن اشاره به آشنایی با محمد مهدی دادمان، رئیس جوان حوزه هنری توضیح داد:‌ دادمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم چند سالی است که می‌شناسم. با پدر بزرگوارشان از سال ۵۷ با فعالیت‌هایی که در دانشگاه داشتیم، آشنا بودم، اما ایشان توانمند است و موقعیت کنونی‌اش ربطی به پدرش ندارد. آقازاده هست اما شخصیت مستقلی دارد و شاید این آقازادگی حتی مانعی برای او ایجاد کند، در حالی که او فردی باتجربه بوده و از رویش‌ها محسوب می‌شود.

وی دادمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نعمت بزرگی برای این دوره از تاریخ انقلاب معرفی کرد و گفت: او جوانی پرانگیزه است اما بسیار تجربه دارد. از روحیات اخلاقی خوبی بهره‌مند است و برداشت من این است که تواضع و رفتار اخلاق‌مدارانه ارزشمندی دارد. آقای دادمان متخصص در موضوع نیروی انسانی است و این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که اصولا در موقعیت مدیریت با عنوان «توانمندی شبکه‌سازی»، فوق‌العاده اهمیت دارد  در او دیده می‌شود. او در این حوزه کارشناس است و بسیار توانمند محسوب می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مخاطب کارهای حوزه هنری مخاطبان عام هستند، گفت: البته در این موضوع برخی دچار اشتباهاتی شده‌اند. انگار در مجموعه‌هایی هستند که مخاطب ایدئولوژیک باید داشته باشند. اما دوره این مسائل گذشته است. من این نگاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول ندارم و باید عام بنگریم. توصیه رهبر انقلاب هم همین است. نه فقط قشر سفید، بلکه خاکستری و همه باید مخاطب تولیدات نهاد انقلابی باشند.

وی با بیان این که حوزه هنری در این زمینه تجارب فوق‌العاده‌ای دارد و باید در این مسیر باید از آقای زم که حق آب و گل در حوزه دارند و بنایی مهم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نهادند تشکر و حق‌شناسی شود، گفت: البته در مسائل فرهنگی و هنری من با آقای زم اختلاف دیدگاه دارم، اما او در حوزه خدمت کرد و امروز جایش خالی است.

ضرغامی در پایان سخنان خود گفت: هنگامی که فیلم سینمایی آدم برفی ساخته شد، یکی از اشتباهات من به عنوان مسؤول این بود که فکر می‌کردم آدم برفی به دلیل عبور از برخی خط قرمزها که همخوانی با ضوابط نظارتی ندارد، نمی‌تواند پخش شود، اما اگر کوتاه می‌آمدم و درک می‌کردم که این فیلم چقدر پیام‌های ارزشمند سیاسی دارد، هرگز مقابلش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌گرفتم.

* رشاد: حوزه هنری دهه ۶۰ تجربه نگاری شود/ اهداء تندیس شهید دریاقلی به محسن مؤمنی

حجت‌الاسلام رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با بیان اینکه برای من حوزه هنری یکی از خاطره انگیزترین نهادها و شبکه فکری و عملی انقلاب اسلامی است گفت: انقلاب در همه چیز تحول ایجاد کرد اما در برخی ساحت‌ها، تحولی عمیق، پیش‌رونده و کمالی داشت و در برخی زمینه‌ها به طور اساسی وضعیت‌اش تغییر کرد و برخی عرصه‌ها موجب پدید آمدن مکتب‌هایی شدند و امروز می‌توانیم بگوییم در حوزه حکمت و فلسفه، مکتبی پدید آمده است. گفتمان فلسفه صدرایی که حکمت و مبانی استوار و مبانی محکم حکمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امتداد بخشیده است، به ساحت مناسبات و عمل وارد شده و ده‌ها فلسفه مضاعف تولید کرده است.

وی به حوزه الهیات،کلام و فقه هم اشاره کرد و با بیان اینکه موسس این رگه از تحولات فکری حضرت امام هستند گفت: نگاه حضرت امام به فقه آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دگرگون کرد و قلمروهای جدیدی وارد مباحث فقهی شد. آنچه امام بنا نهاد هر چند از اخلاق و عرفان آغاز کرد، اما در دهه ۴۰ همه آثار عرفانی‌اش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگریستند و اولین شاگردان ایشان، شاگردان عرفانی بودند.

رشاد به حوزه علوم انسانی که موجب تاسیس برخی شاخه‌ها هم شد،‌اشاره کرد و با ورود به مسأله نظامی گفت: در حوزه نظامی هم انقلاب پایه‌گذار مکتب نظامی جدیدی بود. ما در حوزه نظامی‌گری مکتبی بنا نهادیم، اما باید اذعان کنیم در حوزه هنر چندان که باید موفق نبوده‌ایم، هر چند در حوزه ادبیات خصوصا ادبیات داستانی و شعر پیشرو بوده‌ایم و می‌توان گفت، شعر در این ۴۰ سال از همه ادوار ممتازتر بوده است.

وی ضمن بیان اینکه قطعاً در شعر تحول بزرگی رخ داده و بزرگان ظهور کردند و هرگز تاریخ ادبیات ایران علی معلم دامغانی و حمید سبزواری و همچنین قیصر امین‌پور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراموش نمی‌کند، گفت: در حوزه ادبیات هم کارهای خوبی انجام شده است، گرچه در خور عظمت انقلاب نبوده، اما همچنان بالنده پیش می‌رویم ولی باید اذعان کرد در بسیاری از شاخه‌های هنر، مبتدی هستیم.

عضو شورای انقلاب فرهنگی اظهار داشت: حوزه هنری سازمان تبلیغات باید موسس مکتب هنری انقلاب باشد و بشود. هر چند نقش فوق‌العاده ارزشمند و ماندگاری در گونه‌های هنر داشته است.

رشاد ادامه داد: از سال ۱۳۶۰ که حوزه هنری تاسیس شد، متأسفانه نامش تغییر یافت. در ابتدای مسیر نامش حوزه اندیشه و هنر بود. ای کاش عنوانش تغییر نمی‌کرد زیرا تاسیس مکتب هنری نیازمند الهیات، اخلاق و هنر است. نیازمند فقه هنر و علم آن است.

به گفته وی حوزه هنری تنها بنایی نبوده و نباید باشد که آثار هنری خلق می‌کند بلکه باید به مکتب هنری انقلاب بپردازد. اگر آنچه در دهه ۶۰ در اینجا بود، دوام می‌یافت، اتفاقات بزرگی رخ می‌داد.

وی با بیان این که گاهی در حوزه هنری شاهد رویش و ریزش بوده‌ایم، افزود: از ویژگی‌های آقای دادمان این است که او نیز به مانند آقای مومنی طلبه است. او متعلق به نسل سوم انقلاب است و جزو رویش‌های انقلاب شمرده می‌شود. دادمان می‌تواند از عهده این مسؤولیت به خوبی برآید چراکه جوان و خوش‌فکر است و بسیار عنصر پرجرأتی شمرده می‌شود و در جذب نیرو و سازماندهی موفق بوده و تجربه خوبی دارد. می‌تواند به کمک حوزه هنری بیاید، البته حوزه‌های علمیه هم می‌توانند به کمک حوزه هنری بیایند. من دستم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان بیعت در این راستا بالا آوردم و حاضرم در حد مشاور کمک کنم، اما باید از پیشینه حوزه هنری در دهه ۶۰ تجربه نگاری شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: شهادت می‌دهم آقای محسن مومنی شریف، محسن، مؤمن و شریف هستند. خلوص، ‌تواضع و محبت همه وجودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فرا گرفته است.

در ادامه این مراسم پیامی ویدئویی پرویز پرستویی از بازیگران کشورمان ‌‌‌‌به پاس قدردانی از تلاش‌های محسن مومنی شریف،‌ برای حاضران پخش شد. او از سردار مکی خواست تا به روی سن بیاید و از طرف بچه‌های جشنواره فیلم دانش‌آموزی دفاع مقدس، تندیسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که هر سال به افراد مجاهد و فداکار اعطا می‌شود، به محسن مومنی شریف اهداء‌ کند.

گفتنی است تندیس شهید دریاقلی که یک شهر و جامعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نجات داد، هر سال از سوی مردم خوزستان به مجاهدان گمنام اهداء می‌شود که امسال این تندیس به مؤمنی شریف رسید.

* مومنی: شهادت می‌دهم حوزه هنری یک نهاد انقلابی و جهادی است

محسن مؤمنی شریف در این مراسم اظهار داشت: به یاد دارم ۱۰ سال پیش در چنین مراسمی که از دکتر بنیانیان امانت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل می‌گرفتم، مراسم باشکوهی برگزار شد. پس باید از زحمات آقای بنیانیان هم تشکر کنم، زیرا بخشی از آبادانی حوزه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیون او هستم.

وی با بیان این که در آن سال در میان مهمانان حاضر، شخصیت محترمی حضور داشت که من ارادت خاصی به او داشتم، گفت: در آن مراسم یک مبلغ و مجاهد پیشرو که او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبلا در سودان دیده بودم و ارادتمندش شده بودم، دیدم. او موفق شده بود در آن سال‌ها در یک فضای کار سخت میلیون‌ها نفر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارادتمند به مکتب اسلام کند و بخشی از جنوب سودان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دین اسلام سوق دهد. آن فرد حجت‌الاسلام شیخ ابراهیم انصاری بود که بعد از آن رایزن ایران در لبنان شد و یک روز پیش از شهادتش نامه‌ای برایم نوشت. امروز جای او در این مراسم خالی است.

مؤمنی شریف در ادامه با بیان این که در این ۱۰ سال شهدای عزیزی به حوزه هنری آمدند که از آن جمله می‌توان به شهید ابومهدی المهندس، سردار همدانی و دیگر شهدا اشاره کرد گفت: من از همه ممنونم. قبل از همه چیز از خدای بزرگ سپاسگزارم که عیوبم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشاند و خدا را شکر می‌کنم که رهبر عظیم الشأنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به روزگار و زمانه ما هدیه کرد که در حوزه‌ای که من در آن فعالیت دارم، به خوبی اشراف دارند و اهمیت آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درک می‌کنند. اگر این وجود مقدس نبود بعد از دفاع مقدس، حوزه هنری یا حذف یا ادغام و یا منحل می‌شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک به محمدمهدی دادمان توضیح داد: در انتخاب ایشان بنده مشاور آقای قمی بودم و از زمانی که خدمت آقای قمی عرض کردم، مایلم در ۳۰ سالگی بازنشسته شوم و باید به مانند دیگر همکارانم به قانون احترام بگذارم، تلاش داشتم جا برای جوانان باز شود.

رئیس پیشین حوزه هنری افزود: هر چند آقای قمی اول موافق نبودند اما ۹ ماه این مسأله طول کشید و اکنون از این اتفاق راضی هستم. از مدیران حوزه نیز بیعت گرفتم تا زمانی که قرار است و ایشان از آنها بخواهد، همکاری کنند.

مؤمنی با خوش‌ذات خواندن دادمان گفت: او جوانی است با قدرت مدیریت بالا که در این مدت او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار خوش‌فکر و خوش‌ذات یافتم و این خوش‌ذاتی او در یک سال اخیر در جلسات بارز بود. ایشان هر وقت و هر جا لازم بداند، در خدمتش خواهم بود.

وی با بیان این که آینده حوزه هنری، آینده‌ بهتری خواهد بود گفت: حوزه هنری امروز، حوزه هنری انقلاب اسلامی است. تلاشی طی این سال‌ها در آن صورت گرفته و من هم یکی از آنها بودم. مدیران حوزه هنری اغلب جوان بودند و امروز هم یک جوان بر این جایگاه می‌نشیند.

مؤمنی با اشاره به یک مطلب در ۹ سال پیش گفت: یادم هست ۹ سال پیش دوستانی که برای حوزه هنری چشم انداز می‌نوشتند ملاقاتی با من داشتند، یک استاد دانشگاه پرسید اگر بنا باشد حوزه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قالب یک هنرمند تجسم کنید، چه کسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معرفی می‌کنید؛ به او گفتم شهید آوینی. منظورم آوینی دور از دسترس نیست. همان آوینی که با او همکار بودیم، من از آوینی واقعی صحبت می‌کنم. او سه ویژگی داشت؛ اول این که ایمان و باور او این بود که علاوه بر مبدأ و معاد، آنچه مسلمان باید به آن مؤمن باشد، بود. آوینی در حوزه اخلاق بسیار مقید بود. هنرمندی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهانه‌ای برای بی اخلاقی قرار نمی‌داد. حقوق افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت می‌کرد و در کنار همه این‌ها دانشی گسترده داشت. این‌ها باعث شده بود، آوینی برجسته و ممتاز شود. از او تولی و تبری در هنر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آموختیم. به حفظ مرزهای انقلاب در ساحت هنر و رسانه اهتمام داشت و نسبت به کژی‌ها واکنش نشان می‌داد.

رئیس پیشین حوزه هنری با بیان این که آوینی رویش‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارج می‌نهاد و اندیشه‌های آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیان می‌کرد، افزود: آوینی در حوزه مدیریت با آنکه مدیر کلانی نبود، اما از او آموختم مدیر فرهنگی باید هوشمند و مقتدر باشد. مدیریت فرهنگی بدون اقتدار نمی‌تواند ثمربخش باشد.

به گفته مومنی آوینی با تفکر اباهه‌گری در عالم هنر مبارزه می‌کرد. امیدوارم همه ما به آقای دادمان کمک کنیم تا مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به همراه هنرمندان ادامه دهد. همین هنرمندان بودند که حوزه هنری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ۱۰ سال اخیر اداره کردند و امروز شاهد هستیم که حتی بخش مالی و اداری حوزه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هنرمندان اداره می‌کنند. شاید زمانی توجیه این بود نباید از هنرمندان استفاده شود؛ چراکه نمی‌توانند مدیریت کنند، اما امروز از میان هنرمندان، مدیران برجسته برخاسته‌اند.

مؤمنی شریف بخش دیگری از سخنان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این گونه آغاز کرد که شهادت می‌دهم حوزه هنری یک نهاد انقلابی و جهادی است و گفت: ممکن است زمانی من کاری کرده بودم و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با آقای خاموشی رئیس سازمان تبلیغات وقت هماهنگ نکرده بودم، کارمان به دعوا می‌رسید، اما خاموشی فداکارانه برای این که سمت حملات به جانب من نباشد آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عهده‌دار می‌شد، گاهی حتی موضوع به رئیس جمهور وقت هم می‌رسید اما او فداکاری می‌کرد و عهده‌دار مسؤولیت می‌شد.

رئیس پیشین حوزه هنری در پایان گفت: از همه حلالیت می‌طلبم و آیه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌خوانم: « إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ»

* دادمان: روایتگر «جهاد» باشیم، قطعاً موفق خواهیم شد

محمدمهدی دادمان رییس جدید حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم معارفه خود اظهار داشت: هرکسی حوزه هنری را می‌شناسد، شهادت می‌دهد امروز این حوزه رشیدتر از دوره‌های گذشته خود شده است.

وی با این جملات که وظیفه خود می‌دانم از استادم محسن مومنی شریف که به حق، بر گردن من حق استادی دارند تقدیر کنم، توضیح داد: خوشبختانه در این جلسه از وصف ایشان زیاد صحبت شد، اما من می‌خواهم امروز به مدیریت در این ۱۰ ساله اشاره کنم. هر کسی حوزه هنری را می‌شناسد، شهادت می‌دهد که حوزه هنری بالنده‌تر و رشیدتر از دوره‌های گذشته خود شده است.

دادمان با اشاره به این که امروز هویت ما، به‌صورت همه جانبه تحت هجوم است، گفت: اگر من و همکارانم در حوزه هنری کاری کنیم که روایتگر جهاد باشیم، قطعاً در راه خود موفق خواهیم بود.

در پایان این مراسم محمد معتمدی به اجرای برنامه پرداخت و هدایایی به مومنی شریف اهدا شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول