اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آغاز فعالیت ۳۰ هزار پایگاه تابستانی مجازی از ۱۵ تیر/ اجرای هدایت تحصیلی بعد از انتقال نمرات به سامانه همگام

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به تشریح جزئیات برنامه‌های تابستانی مدارس و هدایت تحصیلی پرداخت و گفت: در ماه‌های گذشته و شرایط بحران کرونا، این معاونت ۲۰۰ اقدام انجام داده است.

آغاز فعالیت ۳۰ هزار پایگاه تابستانی مجازی از ۱۵ تیر/ اجرای هدایت تحصیلی بعد از انتقال نمرات به سامانه همگام

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرد و به سرعت جایگاه خود را پیدا کرد و با جهاد آموزشی و سپس ایجاد شبکه «شاد»، فضای جدید آموزشی را رقم زد؛ حضور آموزش و پرورش به فضای مجازی خوب بود اما نیاز به توسعه دارد و اینکه اشکالات شاد را برطرف کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی 4 استراتژی در معاونت پرورشی و فرهنگی، ادامه داد: با ورود کرونا به کشور، فعالیت‌های جهادی آغاز شد و تمام تلاش ما حفظ روحیه جهادی و مقابله با کرونا بود ضمن اینکه این روحیه به دانش‌آموزان و خانواده‌ها منتقل شود؛ به عبارت دیگر برای آگاهی خانواده‌ها و دانش‌آموزان تلاش کردیم و این استراتژی اول بود که در این راستا بیش از ۲۰۰ اقدام انجام دادیم.

* تولید 3 میلیون ماسک

کاظمی به فعالیت‌ تشکل‌های دانش‌آموزی در این راستا اشاره کرد و گفت: در روزهای اول، بحث ضدعفونی مدارس انجام می‌شد که بعد از منتفی شدن بازگشایی مدارس، فعالیت‌های دیگر مانند تولید ماسک انجام شد که یک میلیون ماسک توسط تشکل‌ها و 2 میلیون ماسک هم توسط کانون‌های بسیج دانش‌آموزی تولید شد.

وی با اشاره به فعالیت 3 هزار گروه همیار سلامت در تشکل‌ها، افزود: پویش‌های متعددی در فضای مجازی مانند «در خانه می‌مانیم»، «کرونا را شکت می‌دهیم»، «درخانه می‌مانم چون خانواده خود را دوست دارم» ایجاد شد و تأثیرات خوبی هم داشت.

* راه‌اندازی صدای مشاور

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استراتژی دوم، افزایش مهارت‌های دانش‌آموزان در تاب‌آوری شرایط خاص بود، گفت: در این حوزه ۳ برنامه اجرا شد که راه‌اندازی صدای مشاور و استفاده از ظرفیت ۷۵۰ مرکز مشاوره در این راستا بود و حدود ۶۵ هزار نفر استفاده کردند.

وی ادامه داد: اقدام دیگر پیام مشاور بود که مشاوران مدارس فعال شدند و در قالب‌ پیام‌های متنی و صوتی با هدف کاهش استرس و افزایش تاب‌آوری، ارائه خدمات داشتند؛ همچنین اقدام سوم تهیه پروتکل‌های مشاوره‌ای ویژه این ایام در حوزه روانی ـ اجتماعی و برخورد با بحران‌ها بود.

این مقام مسؤول در آموزش و پرورش ادامه داد: ایجاد فضای معنوی، استراتژی سوم بود که اداره کل قرآن، عترت و نماز با ارسال ادعیه در رابطه با دفع بلا و با راه‌اندازی پویش‌هایی در این مسیر اقدام کرد؛ همچنین، استراتژی چهارم، استمرار فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در فضای مجازی بود که در این راستا می‌توان به برگزاری مسابقه نصر، مسابقه کتابخوانی و بازی‌های منطقه‌ای اشاره کرد‌.

کاظمی اضافه کرد: بعد از تعطیلات و اقدامات آموزش و پرورش در راستای ارائه آموزش‌های مجازی و تلویزیونی و تولید بسته‌ها، در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی از شبکه امید، رادیو نمایش و شبکه‌های استانی استفاده کردیم؛ مثلا در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برنامه کرونا مثبت با همکاری شبکه امید اجرا شد یا می‌توان به برگزاری مسابقه کتابخوانی و برپایی مراسم جشن تکلیف در شبکه استانی اشاره کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به برنامه تابستانی امسال آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: برای فعالیت‌های تابستانی، زیرساخت‌های لازم در بخش‌های فناوری و شبکه «شاد» ایجاد شد و فعالیت‌های اوقات فراغت را به این شکل طراحی کردیم و با محوریت کانون‌ها، مراکز دارالقرآن‌ها، مراکز ورزشی و تشکل‌های دانش‌آموزی است.

وی با بیان اینکه شعار اوقات فراغت «هر دانش‌آموز، یک مهارت» است، ادامه داد: ۳۰ هزار پایگاه مجازی اوقات تشکیل می‌شود که آغاز فعالیت آنها از ۱۵ تیر به مدت ۶ هفته است؛ همچنین میزان ساعت هر کلاس ۳۰ دقیقه است. 

کاظمی با بیان سال گذشته ۳ میلیون دانش‌آموز از برنامه‌های اوقات فراغت استفاده کردند، تصریح کرد: در مناطق سفید و زرد با رعایت پروتکل‌ها با محوریت پایگاه‌های مجازی، امکان تشکیل کلاس حضوری وجود دارد و محتوای آن در بخش‌های معرفتی، هویتی، بصیرتی، علمی و فرهنگی، اشتغالزایی، تربیت‌بدنی و سلامت و خدماتی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره هدایت تحصیلی گفت: حداقل یک میلیون دانش‌آموز در هدایت تحصیلی حضور دارد که این هدایت تحصیلی، مسیر شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه از ۲۷ آذر ۱۳۹۸ فرایند هدایت تحصیلی آغاز شد، افزود: هدایت تحصیلی بر مبنای بررسی‌های مشاوره‌ای در قالب آزمون رغبت و توانایی، نظر معلمان، دانش‌آموز، مشاور و والدین و نمرات است؛ حدود ۹۹۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در آزمون‌های توانایی و رغبت شرکت کردند و نظر والدین، مشاوران و معلمان ثبت شد و حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز در دسترسی به اینترنت مشکل داشتند.

کاظمی اضافه کرد: نتایج امتحانات در حال ثبت است و تا نیمه اول تیر به پایان می‌رسد و ما اعلام آمادگی کردیم که اگر هر منطقه نمرات را به سامانه همگام منتقل کند، بعد از یک تا دو روز نمون‌برگ‌ها در اختیار منطقه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول