اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

چرخش زندگی عشایر سیرجانی بر مدار تلاش و تولید/نغمه کوچی که خطرآفرین شد

اینجا دنیایی دیگر است و فصل پررونق لبنیات در زندگی عشایر و شاهدیم که سفره‌ای پهن است، پُر از همت و تلاش و دلدادگی و حالا روزهای تکمیل زنجیره تولید لبنیات و جمع‌آوری و تولید پشم دام در مناطق عشایری سیرجان استان کرمان که می‌تواند در سال جهش تولید در اقتصاد عشایر بسیار موثر باشد.

چرخش زندگی عشایر سیرجانی بر مدار تلاش و تولید/نغمه کوچی که خطرآفرین شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، برای تهیه گزارش راهی منطقه عشایری دره‌گرا در منطقه چهارگنبد سیرجان شدیم، عشایری ‌که زندگی‌شان بر چرخ‌های تلاش، کار و‌ تولید می‌چرخد، اگر کار و فعالیت‌شان متوقف شود، در واقع چرخ درآمد زندگی‌شان هم از کار می‌افتد زن و مردشان از اقشار پرکار و فعال جامعه هستند که در دل طبیعت با کمترین امکانات زندگی و خدمات دولتی، بیشترین نفع را برای کشور و ملت دارند.

هنگام ظهر است ساعتی که باید شیر گوسفندشان را بگیرند تا به محصولات لبنی تبدیل شود گوسفندان در آغلی که محصور با توری سیمی است، هستند وقتی که شیر گوسفندان را می‌دوشند گوسفند از آغل خارج و به مرتع و دشت روانه می‌شود و این شیر پس از فرآوری تبدیل به ماست و دوغ و پنیر و کشک و کره می‌شود.

 

و حالا فهمیدیم که بی‌دلیل نگفتند که هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی محسوب می‌شود و هر دام هم با کمترین هزینه به شیوه سنتی از مراتع خدادادی چرا می‌کند و محصولات مختلفی از یک دام تولید می‌شود وهمین سیاه چادر و تک تک اعضای یک خانوار عشایری از صبح تا شب در حال کار و تلاش و تولید هستند.

در سیاه چادرشان با آنها به گفت‌وگو نشستیم، اینجا دنیایی دیگر است و فصل پررونق لبنیات در زندگی عشایر و شاهدیم که سفره‌ای پهن است، پُر از همت و تلاش و دلدادگی و حالا روزهای تکمیل زنجیره تولید لبنیات و جمع‌آوری و تولید پشم دام در مناطق عشایری که می‌تواند در سال جهش تولید در اقتصاد عشایر بسیار موثر باشد.

در اینجا کار و تلاش به تمام معنا است و مردانی که بعد از اذان صبح دل به کوه و جنگل می‌سپارند برای چِرای دام تا شیرزنانی که بچه به دوش، در تولید محصولات لبنی، روز را شب می‌کنند و دستانی که تنها برای کسب روزی حلال و رضایت خداوند کار می‌کند، اقتصاد درون‌زای آنها باعث رونق تولیدات در سطح کشور می‌شود.

 

حفاری‌های معادن و پروژه‌هایی که راه کوچ‌رو را گرفتند

حسین جهانشاهی می‌گوید: زندگیشان بر بالین طبیعت و زیر سایه بی‌منت یک یا چند درخت است  همنشین یک رشته باریک یا پهن رودخانه‌ای و چشمه است که با آرامش و طمأنینه زندگی خود را پیش می‌برند.

زهرا مرادپور که 50 سال زندگی عشایری دارد، نیز می‌گوید: همه سختی را به جان می‌خریم و از آن آسایش می‌سازیم، آنها چادر عشایری‌شان را با مهر، محبت، عشق، همکاری، همراهی را خوب می‌شناسند و صفا و یکرنگی‌شان پابرجا و ماندنی است.

عده‌ای هم می‌گویند: سختی‌شان هنگام نغمه کوچ است که در مسیر کوچ به دلیل حفاری‌های معادن و جاده‌سازی‌ها و پروژه‌های عمرانی راه کوچ‌رو را گرفتند باید از جاده‌های ارتباطی شهرها عبور کنند که این عبور بی‌هزینه نیست و تلفات جانی و مالی به دنبال دارد و با بستن راه‌های عشایری عده‌ای مجبورند به صورت ماشینی کوچ کنند که به همین دلیل زودتر به قشلاق و یا ییلاق می‌رسند.

 

اجرای طرح پشتیبانی کوچندگان در زمان کوچ عشایر

رئیس اداره امور عشایری سیرجان گفت: کوچ بهاره عشایر مال‌رو این شهرستان با مساعد شدن هوا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا به مناطق سیرجان به اتمام رسید وامسال سالی خوب و سرسبز برای عشایر بود.

صفاری افزود: کوچ بهاره عشایر شهرستان سیرجان امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر یک ماهه و همچنین با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد و تولیدات لبنی آنان اعم از کشک، ماست، پنیر، گوشت، پشم و کرک 30 تا 40 درصد نسبت به سال قبل افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سیرجان دارای 2 هزار 100 خانوار عشایر از پنج ایل رایینی، بچاقچی، قرایی، افشار و لری است، اظهار کرد: عشایر این شهرستان با نگهداری از 410 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و تولید سالانه یک‌هزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز نقش بسزایی در تامین گوشت قرمز شهرستان دارند.

صفاری عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر اینکه فردی از عشایر شهرستان سیرجان به ویروس کرونا مبتلا شوند به دست نیامده ولی با این حال اداره عشایری با همکاری سایر دستگاه‌های بهداشتی شهرستان بر سلامت این افراد نظارت داشته است.

وی با اشاره به اینکه ما توانستیم  در زمان کوچ عشایر طرح پشتیبانی کوچندگان را اجرا کنیم، افزود: در این طرح خدماتی از جمله تامین آب آشامیدنی بهداشتی، تامین آب شرب و واکسیناسیون دام و بازگشایی ایل راه‌ها انجام شد.

انتهای پیام/80015/ق/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول