اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

جوانان برای گرفتن زمین در روستاها گرفتارند/ واگذاری بخشی از وظایف بنیاد مسکن به دهیاری‌ها ضروری است

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس گفت: جوانان بسیاری در روستاها برای گرفتن قطعه زمینی برای ساخت زندگی جدید خود گرفتارند و ما باید پاره‌ای از وظایف بنیاد مسکن را در روستاها به دهیاری‌ها تفویض کنیم.

جوانان برای گرفتن زمین در روستاها گرفتارند/ واگذاری بخشی از وظایف بنیاد مسکن به دهیاری‌ها ضروری است

احمد جباری، نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی امشب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس گفت: مراجعات بسیار زیادی که از دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از سطح روستاهای مناطق مختلف استان بخصوص در حوزه غرب هرمزگان به ما صورت می‌گرفت و کماکان به قوت خودباقی مانده، گلایه و نگرانی جوانان از عملکرد بنیاد مسکن در روستاها است و مهم‌ترین مشکلی نیز که از سوی مردم مطرح می‌شد، کندی فرآیند تخصیص زمین به جوانان در روستاها است.

وی با بیان این که بنیاد مسکن در زمینه مسائل روستایی کارهای خوبی انجام داده است و ما قدردان این تلاش‌ها هستیم اما کندی روند واگذاری زمین در روستاها به جوانان که گاه بیش از ١٠ سال و شاید بعضا ٢٠سال یک‌بار صورت می‌گیرد، سبب گلایه جوانان شده است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که بهتر است تا برخی وظایف بنیاد مسکن در روستاها از جمله واگذاری زمین به جوانان را به دهیاری تفویض کنند.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس اضافه کرد: بنیاد مسکن بدون کوچک‌ترین اقدامی بر روی زمین‌هایی که از منابع طبیعی می‌گیرد، آنها را با قطعه‌بندی با مبالغ بالایی به جوانان در روستاها می‌فروشد این درحالی است نه زمین‌های فوق تسطیح می‌شود و نه تأسیساتی نظیرآب وبرق و ... به این زمین‌ها برده می‌ شود و نه بهسازی صورت می‌گیرد و تنها و تنها زحمتی که دوستان در بنیادمسکن می‌کشند فقط قطعه زمین را مشخص و به افراد واگذار می‌کنند.

جباری ادامه داد: بسیاری از زمین‌هایی که به جوانان در روستاها با مشقت فراوان واگذار می‌شود، غیرمسطح و ناهموار است که جوانان برای تسطیح و آماده‌سازی آن برای ساخت باید هزینه بالایی متحمل شوند و ازطرفی باافزایش افسارگسیخته قیمت‌ها دیگر امکان ساخت برای جوانان وجودندارد.

عضوهیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس افزود: جوانی که چندسال پیش در روستابا50 یا 100 میلیون تومان می‌توانست برای خودش سرپناهی بسازد الان با چند برابرآن هم نمی‌تواند نسبت به ساخت اقدام کند و مسؤؤل ضرروزیان به این آرزوی خانه‌دارشدن جوانان دستگاه ونهادی است که از طرف آن باید زمین به آنان جوانان واگذار می‌شد اما به هر دلیلی این واگذاری به درازا کشیده شده است.

رییس مجمع نمایندگان استان گفت: ما به این روند بخصوص در شرایط فعلی که قیمت تمام شده مسکن بسیار افزایش پیدا کرده است، از بنیاد مسکن انتظار داریم که فرآیند واگذاری زمین در روستاها به جوانان را تسهیل و قیمت زمین را کاهش دهد.

جباری یکی از محدودیت‌های بنیاد مسکن را چارت محدود سازمانی در شهرستان‌ها عنوان کرد و گفت: ما در زمینه بهبود وضعیت روستاها که بخش بزرگی از آن بر دوش بنیاد مسکن است، می‌توانیم از ظرفیت دهیاری‌ها که در ارتباط مستقیم با مسائل و مشکلات مردم در روستاها هستند، استفاده کنیم تا از این طریق رضایت‌مندی عمومی را نیز در روستاها افزایش دهیم.

وی در همین زمینه توضیح داد: شرط واگذاری زمین در روستاها از سوی بنیاد مسکن به جوانان، ازدواج آنهاست و این در حالی است که درمناطق روستایی بعضا قبل ازسن سربازی جوان ازدواج می‌کند و حائز شرایط دریافت زمین نمی‌شود. شرط بعدی بنیاد مسکن تعیین تکلیف وضعیت سربازی است این درحالی است که جوان ازدواج کرده اما شاید هنوزبه سن سربازی او دوسالی مانده باشد و دیگر شرایط دست وپاگیری که وجود دارد و این در حالی است که جوانان پیش از ازدواج به مسکن نیاز دارند تا بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند چرا که ساخت مسکن با این وضعیت گرانی‌های اخیر بیش از 1 تا دو سال طول می‌کشد.

عضوهیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: این مشکلات و گلایه به حق مردم، ما را برآن داشته تا به دنبال تدوین طرحی ردر مجلس باشیم که با استفاده از ظرفیت کمیسیون عمران به منظور بازنگری در حوزه وظایف دهیاری‌ها به بنیاد مسکن کمک شود و برخی از مسؤولیت روستاها را در حوزه واگذاری زمین و امورات هر روستا به خود آن روستا با سازوکار مناسب تعریف شود تا دیگر روند واگذاری‌ها از چندسال به حداکثر یک ماه کاهش یابد و شرط و شروط دست و پاگیری که در زمینه واگذاری زمین در روستاها پیش روی جوانان است را در قالب این طرح رفع کنیم.

انتهای پیام/88055/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول