اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

وعده سر خرمن دولت برای اصناف کرونا زده/ کارا؛ سامانه‌ای که به کار نیامد

این روزها و با وجود اخطارها، اما شاهد فعالیت مشاغل پرخطر بدون رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی هستیم، اصنافی که جریمه‌های سنگین را به جان خریده اما حاضر نیستند دیگر واحدشان تعطیل شود، چرامه می‌گویند هیچ قدم موثری برای رفع موانع و مشکلاتشان برداشته نشده است.

وعده سر خرمن دولت برای اصناف کرونا زده/ کارا؛ سامانه‌ای که به کار نیامد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، با شیوع ویروس کرونا، فعالیت بخش یا تمام تعداد بسیاری از واحدهای صنعتی دچار اختلال شد، به‌گونه‌ای که موجب بیکاری نیروی کار بسیاری از کارگاه‌های تولیدی و همچنین ضرر و زیان اقتصادی اصناف گردید.

بسیاری از مالکان واحدهای صنفی و صنعتی بر فروش فوق‌العاده اجناس و یا ارائه خدمات به مشتریان در پایان سال برنامه‌ریزی کرده بودند، حال اینکه با گسترش اپیدمی کرونا این افزایش سرمایه با رکود مواجه و منجر به تعطیلی کسب‌وکارهای بسیاری شد.

طی این مدت چک‌های بسیاری از مالکان به دلیل نبود اعتبار کافی، برگشت زده شده و پرداخت اجاره‌بهای بسیاری از مستاجران با تاخیر همراه است، اگرچه در ماه‌های ابتدایی شیوع بیماری به همت خیرین و همچنین امهال تسهیلات بانکی کمک خوبی به ویژه به صاحبان اصناف شد، اما راه چاره اساسی که همان جبران خسارات آسیب‌زدگان از کرونا است، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با وجود اینکه دولت در همان روزهای نخست سال جاری از برگزاری جلسات مختلف با وزارت‌خانه‌های مطبوع در جهت جبران خسارت واحدها و کارخانجات صنعتی و صنفی و احیای کارگاه‌های تعطیل خبر داده بود، اما این روزها شاهد نارضایتی بسیاری از کسبه در خصوص بلاتکلیفی و نبود راهکار مناسب جهت تسریع در جبران خسارات ناشی از کرونا توسط دولت هستیم.

این روزها و با وجود اخطارها، اما شاهد فعالیت مشاغل پرخطر بدون رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی هستیم، اصنافی که جریمه‌های سنگین را به جان خریده اما حاضر نیستند دیگر واحدشان تعطیل شود، چرا که ضرر اقتصادی بالایی به آن‌ها وارد شده و هیچ قدم موثری تا‌کنون برای رفع موانع و مشکلاتشان برداشته نشده است.

 

انتقاد از عدم حمایت دولت برای جبران خسارت اصناف

رئیس اتاق اصناف لرستان با انتقاد از عدم حمایت دولت برای جبران خسارت کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا، به فارس گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر اصناف استان به دلایل مختلف همچون تحریم، سیل و اکنون نیز کرونا بسیار متضرر شده‌اند.

منوچهر اسبکوه بیان داشت: از 36 صنف فعال استان تنها اتحادیه‌های نانوائیان، قصابان، مرغ‌وماهی، سوپرمارکت‌ها، خواروبارها و تجهیزات پزشکی و آن هم به دلیل ارائه خدمات به مردم فعال بودند و مابقی برای حفظ سلامت شهروندان و کنترل بیماری کرونا تعطیل شدند.

75 درصد واحدهای صنفی استان متضرر شدند

وی با اشاره به ضرر اقتصادی بیش از 250 میلیارد تومانی اصناف استان به دلیل کرونا، تصریح کرد: در مجموع 75 درصد واحدهای صنفی استان متضرر شدند.

رئیس اتاق اصناف لرستان با تاکید بر اینکه دولت تاکنون اقدام قابل توجهی برای جبران خسارت اصناف انجام نداده ایت، افزود: با وجود چند ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و استان، اما هنوز دولت گام جدی برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده برنداشته است.

اسبکوه با انتقاد از اعمال برخی شرایط خاص در سامانه کارا برای ثبت‌نام مالکان متضرر از کرونا، خاطرنشان کرد: شرایط تعریف شده در سامانه‌ به‌گونه‌ای است که شامل خیلی از اصناف نمی‌شود، به طور مثال فرد نبایستی چک برگشتی داشته باشد، از ابتدا قرار بر این شد که چک برگشتی تاثیری در سیستم استعلام بانکی نداشته باشد حال اینکه اکنون این‌چنین نیست.

 اصناف انتظار پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت را دارند

وی با بیان اینکه بیش از 57 هزار واحد صنفی در استان فعالیت دارند، گفت: 75 درصد این واحدها در اثر شیوع کرونا دچار ضرر اقتصادی شدند و تاکنون جبران خسارتی برای آن‌ها پیش‌بینی نشده است.

رئیس اتاق اصناف لرستان با تاکید بر لزوم معافیت مالیاتی برای کسبه استان، افزود: با برخی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به اصناف رایزنی‌هایی شده که امید می‌رود مورد موافقت قرار گیرد.

اسبکوه با بیان اینکه اصناف از دولت انتظار پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت را دارند، گفت: سود بالای تسهیلات تسهیل‌گر نیست و اصناف قادر به بازپرداخت آن نیستند، شرایط پیش‌بینی شده برای پرداخت تسهیلات به‌هیچ‌وجه برای صنوف توجیه اقتصادی ندارد.

الزام به ثبت درخواست خسارت در سامانه «کارا»

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز با بیان اینکه متولی رسیدگی به واحدهای صنعتی خسارت دیده از کرونا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، به خبرنگار فارس گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته در نهایت منجر به شکل‌گیری سامانه‌ای با نام سامانه کارا برای ثبت اطلاعات خسارت‌دیدگان از کرونا شد.

محمدرضا صفی‌خانی بیان داشت: صاحبان واحدهای صنعتی و صنفی برای دریافت کمک‌های دولت جهت جبران خسارت کرونا ملزم به ثبت اطلاعات خود در سامانه کارا هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار و اطلاعاتی از دریافت‌کنندگان تسهیلات حمایتی دولت در استان وجود ندارد، افزود: این در حالی است که بسیاری از واحدهای صنفی از دولت بابت عدم حمایت‌های لازم برای جبران خسارت کرونا گلایه‌مند هستند.

خسارت 700 میلیارد تومانی کرونا به واحدهای صنعتی

رئیس سازمان صمت لرستان با اشاره به اعلام خسارت 700 میلیارد تومانی کرونا به واحدهای صنعتی استان، گفت: این رقم را طی نامه رسمی به دولت اعلام کرده‌ایم، اما متاسفانه تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

صفی‌خانی تصریح کرد: طی روزهای گذشته برخی واحدها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز نموده‌اند، با این وجود به دلیل نبود سرمایه لازم و عدم جبران خسارت قادر به تولید محصول بالا نیستند.

مشکلات بسیار اصناف با سامانه کارا

وی با تاکید بر لزوم جهش تولید در واحدهای صنعتی استان، خاطرنشان کرد: اگرچه تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا به اشکال مختلف واحدها احیا شده و از طریق کیفی‌کردن تولیدات و ایجاد بازار فروش رونق گیرند، اما تا زمانی که سرمایه لازم در اختیار صاحبان کار قرار نگیرد، تحقق این مهم دور از انتظار است.

رئیس سازمان صمت لرستان به آمار بالای بیکاری در استان اشاره و اظهار کرد: کرونا موجب بیکاری بسیاری از شهروندان شده و در حالی که لرستان طی سال‌های اخیر در رتبه‌های بالای جدول از نظر نرخ بیکاری قرار داشته است.

 

افراد خسارت‌دیده از کرونا بایستی در سامانه کار ثبت‌نام کنند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در تشریح سازوکار سامانه کارا به خبرنگار فارس گفت: وزارت تعاون لیست بنگاه‌های خسارت دیده را که در قالب 14رشته مصوب ستاد ملی کرونا از وزارتخانه‌های تخصصی دریافت کرده و برای افراد مشمول پیامکی را ارسال می‌کند.

علی آشتاب با بیان اینکه افراد خسارت‌دیده از کرونا بایستی در سامانه کار ثبت‌نام کنند‌، افزود: پس از ثبت درخواست، به صورت سیستمی اطلاعات به دستگاه تخصصی ارجاع داده می‌شود و پس از تائید، فرد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شود‌.

وی بیان داشت: بانک نیز موظف است برای واحدهایی که دارای کد بیمه و کد کارگاهی هستند، طی یک هفته نسبت به تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات اقدام نماید.

بلاتکلیفی جبران خسارت کارگاه‌های بدون کد

آشتاب در خصوص نحوه جبران خسارت واحدهای بدون کد کارگاهی، اظهار داشت: در ستاد ملی کرونا این موضوع پیش‌بینی شده اما تا‌کنون شیوه‌نامه ابلاغی آن به استان‌ها اعلام نشده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه تاکنون 25 هزار نفر در قالب خوداشتغالی و یا کارگاه‌های خرد و متوسط اقدام به ثبت درخواست در سامانه کارا کرده‌اند، گفت: لزوما این واحدها تعطیل شده نیستند، چرا که برخی از آن‌ها با رفع محدودیت‌ها، در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند.

پرداخت تسهیلات 12 درصدی به آسیب‌دیدگان از کرونا

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات 12 درصدی به صاحبان مشاغل آسیب‌دیده از کرونا، خاطرنشان کرد: بازپرداخت این تسهیلات 24 ماهه بوده و از ابتدای مهرماه امسال شروع خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در خصوص ایرادات سامانه کارا نیز اظهار داشت: در حال حاضر سامانه مشکلی ندارد، ضمن اینکه از طریق وزارت‌خانه‌های تخصصی برای هر دستگاه کد کاربری و رمز عبور تعریف شده تا ثبت درخواست‌ها با مشکل مواجه نشود.

آشتاب با بیان اینکه تاکنون راهکاری برای جبران خسارت کارگاه‌های بدون کد بیمه به استان‌ها ابلاغ نشده است، گفت: انتظار می‌رود افراد آسیب‌دیده هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه کارا اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات تسهیل‌گری کرده و بدون کمترین اتلاف وقت نسبت به ارائه خدمات به مشتریان اقدام نمایند.

 

خسارت 1500 میلیارد تومانی کرونا به 60 هزار واحد صنفی و صنعتی

معاون اقتصادی استانداری لرستان نیز با پذیرفتن اشکالات سامانه کارا، این سیستم ثبت درخواستی را بدون اشکال ندانست و به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه این سامانه در روزهای گذشته خالی از اشکال نبوده است.

اسد عبدالهی در خصوص نحوه جبران خسارات واحدهای آسیب‌دیده از کرونا، افزود: ۲ راهکار برای جبران خسارت واحدهای صنفی و صنعتی توسط دولت پیش‌بینی شده است.

وی بیان داشت: نخست برای کارگاه‌های دارای کد بیمه به ازای هر نفر 12 میلیون تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌شود، برای واحدهای بدون کد کارگاهی و کد بیمه هنوز تصمیم مشخصی گرفته نشده است.

عبدالهی با اشاره به خسارت 1500 میلیارد تومانی کرونا به 60 هزار واحد صنفی و کارخانه‌های صنعتی استان، افزود: این واحدها از 10 تا 100 درصد خسارت دیده‌اند.

هیچ پرداختی بابت جبران خسارت کرونا نداشته‌ایم

معاون اقتصادی استانداری لرستان ادامه داد: در حال حاضر نیمی از خسارت برآورد شده تامین اعتبار شده است، اما برای دریافت ابتدا بایستی افراد در سامانه کارا ثبت‌نام کرده و اطلاعات لازم را وارد کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ پرداختی بابت جبران خسارت کرونا به واحدهای صنفی و صنعتی نداشته‌ایم، گفت: تاکنون تنها 10 درصد  واحدهای متضرر توانستند در سامانه کارا ثبت درخواست خود را انجام دهند.

عبدالهی با تاکید بر اینکه جبران خسارت کرونا در سطح ملی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در حال حاضر هیچ‌گونه اعتبار استانی برای این موضوع پیش‌بینی نشده است.

گزارش از پریسا قربانی نژاد

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول