اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

گرد و خاک همچنان مهمان اصفهان

کارشناس مسؤول پیش‌بینی هوای اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی نسبتاً ناپایدار طی ۳ روز آینده در سطح استان است، بر این اساس در ساعات بعد از ظهر و شب شاهد وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در برخی از مناطق استان هستیم.

گرد و خاک همچنان مهمان اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، طبق اعلام ایرج حشمتی رئیس سازمان محیط زیست استان اصفهان، شهر اصفهان در بین ۸ کلان‌شهر کشور رتبه اول آلودگی را دارا است و با توجه به اقلیم بسیار شکننده استان باید توجه شود که در کنار فعالیت اقتصادی به مشکلات محیط‌زیست هم توجه شود.

رئیس سازمان محیط زیست استان اصفهان همچنین بر این نکته تأکید کرده است که قانون هوای پاک مغفول مانده‌ است و به جز فعالیت در بخش سوخت هیچ پیشرفتی در دیگر زمینه‌ها نداشتیم و مشکلات تا جایی‌ است که سوخت یورو ۴ در اختیار داریم ولی به دلیل استاندارد نبودن خودروها هیچ تأثیری در کاهش آلودگی هوا نداشته‌ایم.

اصفهان در وضعیت ناسالم برای عموم مردم

همچنین طبق اعلام وی در سال جاری اصفهان کمترین تعداد روز هوای پاک را تا ۶ خرداد ۹۹ با ۴ روز تجربه کرده بود؛ از ابتدای تیرماه نیز تاکنون اصفهان ۷ روز هوای سالم در ریه‌های خود استشمام کرده، ۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته و امروز نیز هوا با میانگین شاخص کیفی ۱۷۵ برای عموم ناسالم شده است.

طبق آخرین شاخص‌های اعلام شده در سایت اداره کل محیط زیست استان اصفهان منتهی به ساعت ۷ صبح امروز همه ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در شهر اصفهان شاخص ناسالم برای عموم را ثبت کرده است، بر همین اساس شاخص کیفیت هوا در میدان احمدآباد ۱۸۴، خیابان پروین ۱۷۸، خیابان رودکی ۱۶۱، خیابان استانداری ۱۶۵ و بزرگراه خرازی ۱۸۶ بوده است، برای ایستگاه سنجش کیفیت هوا در خیابان دانشگاه نیز از اول تیرماه عددی ثبت نشده است.

در بین شهرستان‌های استان نیز کاشان با شاخص کیفی ۱۵۸ و خمینی‌شهر با شاخص کیفی ۱۶۰ در وضعیت ناسالم برای عموم قرار دارند.

شاخص کیفی هوا (AQI) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند، تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد.

بر اساس شاخص آلودگی هوا، این شاخص از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم، ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

گرد و خاک همچنان مهمان این روزهای اصفهان

در همین راستا ابراهیم هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با وضعیت هوای اصفهان اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی نسبتاً ناپایدار طی ۳ روز آینده در سطح استان است، بر این اساس در ساعات بعد از ظهر و شب شاهد وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در برخی از مناطق استان هستیم که در مناطق شمال، شرق و مرکز همراه با گرد و خاک محلی و کاهش دید افقی و کیفیت هوا خواهد بود.

کارشناس مسؤول پیش‌بینی هوای اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: احتمال وقوع توفان لحظه‌ای در برخی از مناطق شرقی استان نیز وجود دارد، کاهش کیفیت هوا به دلیل گرد و خاک در مناطق فوق و در کلان‌شهر اصفهان می‌تواند منجر به هوایی ناسالم شود، بنابراین توصیه می‌شود افراد ساکن در مناطق مذکور بالأخص گروه‌های حساس حتی‌الامکان از تردد در فضای آزاد خودداری کنند.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در اکثر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم دمای هوای اصفهان امروز بعد از ظهر به ۳۹ درجه سانتیگراد بالای صفر برسد و کمینه دمای فردا صبح نیز ۲۴ درجه سانتیگراد بالای صفر پیش‌بینی شده است.

طبق گفته هنرمند گرم‌ترین نقطه استان، خور و بیابانک با ۴۲ درجه سانتیگراد بالای صفر و خنک‌ترین شهر نیز بویین میاندشت با ۸ درجه سانتیگراد بالای صفر پیش‌بینی شده است.

همچنین اداره کل هواشناسی استان اصفهان هشداری مبنی بر وزش باد شدید همراه با گرد و خاک از روز جمعه صادر کرده است که وزش باد شدید و گرد و خاک محلی را به دنبال خواهد داشت و شرق، جنوب شرق، شمال، شمال غرب و تا حدی مرکز از آن متأثر می‌شوند؛ کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد محورهای شرق و شمال استان، آسیب به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان فرسوده از اثرات این وضعیت هوایی خواهد بود، البته برای فردا شدت گرد و خاک و غلظت ذرات نسبت به امروز کمتر است.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول